Nieuws

Een verre van volledig overzicht van enkele actuele gebeurtenissen en ontwikkelingen op en rond het Nederlandse spoorwegnet.

View all
View

Opnieuw regionale verbinding naar Duitsland in gebruik

Vanaf 6 april 2017 laat Abellio de zogenaamde Rhein-IJssel-Express van Düsseldorf naar Emmerich doorrijden naar Arnhem. De treindienst is de vijfde...

View

Emplacement Kampen nagenoeg opgebroken

Op donderdag 12 januari 2017 start de elektrificatie van het Kamperlijntje officieel. De dertien kilometer lange spoorlijn tussen Zwolle en Kampen...

View

De laatste weken van de Hoekse Lijn

In de nacht van 31 maart op 1 april 2017 rijdt de laatste reizigerstrein op de Hoekse Lijn. De spoorlijn wordt na het staken van de treindienst...

Op 10 september 2016 rijdt locomotor 264 van de SGB met een goederenwagon tussen Goes en 's-Gravenpolder-'s-Heer-Abtskerke. De korte goederentrein geeft goed de oude situatie op de Zeeuwse tramlijnen weer.Voor de ontsluiting van het Zeeuwse platteland is in navolging op Staatslijn F een uitgebreid netwerk van tramlijnen aangelegd. De lijnen zijn met name in Zeeuws-Vlaanderen en later ook op Walcheren en Schouwen-Duiveland aangelegd. In 1882 ontstaan ook plannen om Zuid-Beveland per spoor te ontsluiten. Het duurt echter nog tot 1914 voordat de Spoorweg-Maatschappij Zuid Beveland wordt opgericht. Door de Eerste Wereldoorlog duurt het nog tot 1919 voordat de eerste concrete plannen bekendgemaakt worden. Hoewel inmiddels de eerste autobuslijnen van start zijn gegaan, doet de SZB in 1924 de aanbesteding voor drie spoorlijnen die vanuit Goes moeten worden aangelegd. Tevens wordt het emplacement van Goes uitgebreid met een depotgebouw. Vanaf het voorplein van het station in Goes wordt lijn van tien kilometer naar Wolphaarsdijksche Veer en een lijn van acht kilometer naar Wemeldinge aangelegd. Ten zuiden van Goes komt een ringlijn van bijna veertig kilometer aangelegd. Tussen 's Heer Arendskerke en Goes wordt gebruik gemaakt van Staatslijn F. In mei 1927 worden de drie nieuwe tramlijnen geopend.

De Nederlandsche Spoorwegen zorgen voor de exploitatie van de drie lijnen van de SZB. Voor de tramdienst laat NS acht kleine Motorrijtuigen bouwen. Naast de Zeeuwse tramlijnen rijden de motorrijtuigen ook af en toe tussen Roosendaal, Goes en Vlissingen.

De nieuwe verbindingen kennen maar weinig reizigers. De stations liggen grotendeels buiten de dorpskernen en de busdiensten die wel door de dorpen komen, zijn doorgaans goedkoper. Op 15 mei 1934, zeven jaar na de opening van de tramlijnen, staakt NS het grootste gedeelte van het reizigersvervoer. Alleen tussen Goes en Hoedekenskerke blijven de motorrijtuigen rijden. In Hoedekenskerke hebben de reizigers aansluiting op de veerboot naar Terneuzen. Tegelijkertijd sluit het depot in Goes en gaan de resterende motorrijtuigen voor onderhoud naar Vlissingen. De lijnen blijven wel in gebruik voor het goederenvervoer. Vooral het vervoer van grote ladingen suikerbieten en andere landbouwproducten is van groot belang voor de SZB-lijnen.

In 1942 worden de lijnen naar Wemeldinge en Wolphaartsdijksche Veer door de bezetter gesloten en opgebroken. In 1944 wordt van de ringlijn ook het baanvak tussen Nieuwdorp en Borssele opgebroken. Na de oorlog is dit baanvak herlegd en vindt weer dagelijks goederenvervoer op de gehele ringlijn plaats.

Voor de ontsluiting van de Vlissingse Sloehaven is in 1966 vanuit Nieuwdorp een geheel nieuw spoornet naar verschillende industrieën in het Sloegebied aangelegd. Vijf jaar later staakt NS de goederendienst op de rest van de ringlijn. In 1974 is ring bij Borssele over een lengte van honderd meter opgebroken om plaats te maken voor een dijkverzwaring. Later is het complete baanvak Nieuwdorp - Oudelande opgebroken. Ondertussen is in 1971 de stichting Stoomtram Goes-Borsele opgericht. De SGB rijdt sinds begin jaren '70 met museumstoomtrams en -treinen over een deel van de Zeeuwse ringlijn.

In september 2008 is tussen Lewedorp en de Sloehaven een nieuwe geëlektrificeerde verbinding in gebruikgenomen. De oude Sloelijn is tegelijkertijd gesloten en in februari 2009 opgebroken. 

DIENSTREGELING

Na de opening van de twee noordelijke lijnen rijden de motorrijtuigen dagelijks zeven ritten. Een jaar later wordt de dienst met twee ritten uitgebreid. Op de ringlijn rijden de rijtuigen vier ritten in beide richtingen. Een reis van bijna twee uur. Ook rijden vier ritten tussen Goes en Hoedekenskerke. Een jaar later wordt de tramdienst op de ringlijn verhoogd tot vijf ritten per riching. In 1934 staakt NS de tramdienst op de lijnen van de SZB met uitzondering van het baanvak Goes - Hoedekenskerke. De tramdienst tussen beide plaatsen bestaat dagelijks uit zes ritten. Na de Tweede Wereldoorlog wordt de dienst beperkt tot drie slagen per dag. In mei 1947 staakt NS ook op dit baanvak de reizigersdienst.

MATERIEELINZET

NS laat voor een zo goedkoop mogelijke exploitatie van de tramlijnen acht motorrijtuigen van het type omC 901-908 bouwen. Voor de uitvoering op de tramlijnen zijn slechts vier motorrijtuigen nodig. Andere rijtuigen rijden tussen Goes en Middelburg en zijn beschikbaar voor onderhoud. Later worden de rijtuigen regelmatig uitgewisseld met motorrijtuigen uit de serie omC 911-916. Wanneer de tramdienst in 1934 grotendeels is beëindigd, verhuist een deel van de rijtuigen naar andere delen van het land. De vier resterende rijtuigen voor de Zeeuwse diensten worden ondergebracht in het Vlissingse depot en rijden voornamelijk tussen Goes en Vlissingen en op het resterende baanvak naar Hoedekenskerke.  

Ondertussen op het internet...

View all

Hofpleintrein terug naar Rotterdam

In Klostermansfeld staat een origineel ZHESM-rijtuig. Plan is het rijtuig via crowdfunding naar Rotterdam terug te brengen, te herstellen en als monument op de Hofbogen te plaatsen. Lees meer op Hofpleintrein.nl

Vijf dingen over de Hoekse Lijn

ProRail en NS nemen in de nacht van 31 maart op 1 april afscheid van de Hoekse Lijn. Vijf weetjes over het roemruchte spoortracé. Lees het bericht op NS.nl

Treinkaartjes bij Etos

Van 27 maart t/m 9 april 2017 te koop bij Etos: een trein dagkaart + meereiskaart voor € 19.90. De kaartjes zijn 27 maart t/m 21 mei 2017 te gebruiken. Met de trein dagkaart kun je één dag vanaf 11.00 uur onbeperkt reizen door heel Nederland. Lees de...