Nieuws

Een verre van volledig overzicht van enkele actuele gebeurtenissen en ontwikkelingen op en rond het Nederlandse spoorwegnet.

View all
View

Eerste SNG-treinstellen in Nederland

Op 14 september 2017 arriveert treinstel 2703 als eerste Sprinter Nieuwe Generatie in Nederland. Het treinstel is één van de zes prototreinstellen die NS...

View

Railexperts nu ook officieel vervoerder

Terwijl al sinds 2009 treinen onder de naam Railexperts door Nederland en de omliggende landen rijden, is de chartermaatschappij pas vanaf september 2017...

View

Blauwe Engel als decorstuk

Dinsdag 22 augustus 2017 verhuist Blauwe Engel 41 van Het Spoorwegmuseum naar Almelo om daar van 29 augustus tot en met 23 september als belangrijk...

Op 31 januari 2015 vertrekt DM'90 3448 uit Kampen naar Zwolle.Op het stationsgebouw van Kampen is het officiele eindpunt van de kilometrering vanuit Utrecht aangebracht en bewaard gebleven. Na de elektrificatie en vernieuwing van de spoorlijn wordt het Kamperlijntje enkele tientallen meters ingekort. Kampen, 13 maart 2016.De spoorlijn Zwolle - Kampen is de kortste spoorverbinding van Nederland en bovendien van 1969 tot 2017 het enige traject zonder stations tussen begin- en eindpunt. De spoorlijn is oorspronkelijk onderdeel van de Centraalspoorweg Utrecht - Amersfoort - Zwolle - Kampen. Bij de aanleg van de verbinding betaalt de gemeente Kampen een groot deel mee en dwingt hiermee af dat alle treinen vanuit Utrecht doorrijden naar Kampen. Hierbij moet in Zwolle kop gemaakt worden. In mei 1865 neemt de NCS het traject als laatste deel van de Centraalspoorweg in gebruik. In 1890 nemen de Staatsspoorwegen de verbinding over. Twee jaar later komt na lang onderhandelen een eind aan de rechtstreekse treindienst tussen Utrecht en Kampen. Ter compensatie rijden de Staatsspoorwegen voortaan een intensieve pendeldienst tussen Zwolle en Kampen. De kilometrering van de spoorlijn is nooit aangepast en vormt zo nog een herinnering aan de rechtstreekse verbinding met Utrecht.

Nadat in 1903 de spoorlijn Utrecht - Zwolle volledig dubbelsporig is, ontstaan tien jaar later ook plannen om het traject Zwolle - Kampen van een tweede spoor te voorzien. Ook wanneer de Centraalspoorweg begin jaren '50 wordt geëlektrificeerd, zijn er plannen ook het Kamperlijntje te elektrificeren. Van beide plannen komt echter niets terecht.

In de jaren '50 neemt het goederenvervoer op de verbinding aanzienlijk toe door de aanvoer van bouwmaterialen en landbouwvoertuigen voor de Noordoostpolder en de afvoer van vlas uit diezelfde polder. In de jaren '60 is het emplacement in Kampen dan ook flink vergroot. In de jaren '80 en '90 neemt het goedervervoer op de verbinding lanzaam af. In 1997 staakt NS het goederenvervoer op het Kamperlijntje.

Tegelijkertijd met de ontwikkeling van de Hanzelijn tussen Zwolle en Lelystad en de geplande halte bij Kampen aan diezelfde verbinding, ontstaan er plannen om het Kamperlijntje diezelfe om te bouwen tot geëlektrificeerde tramlijn. In afwachting van de plannen wordt in december 2012 de Hanzelijn in gebruik genomen. De halte bij Kampen krijgt de naam Kampen Zuid. In 2013 is besloten definitief af te zien van een tramlijn en de spoorlijn alsnog te elektrificeren. De spoorlijn wordt hierbij grotendeels vernieuwd en bij de Zwolse wijk Stadshagen komt een nieuwe halte. In Kampen wordt de lijn enkele tientallen meters worden ingekort om ruimte te maken voor een terras bij het stationsgebouw. Terwijl de voorbereidende werkzaamheden al plaatsvinden, is in januari 2017 het officële startsein voor de elektrificatie gegeven. In december dat jaar zijn de werkzaamheden gereed en neemt Syntus de treindienst op het traject over.

Op 15 februari 2014 vertrekt DM'90-treinstel 3433 als sprinter naar Zwolle uit Kampen. Op de voorgrond is een deel van het redelijk omvangrijke maar ongebruikte emplacement van het station. DM'90 3429, inmiddels voorzien van stickers voor de provincie Overijssel, staat op 8 augustus 2015 in Zwolle te wachten op een volgende inzet. Op 12 maart 2017 rijdt DM'90-treinstel 3448 over het talud tussen de brug over het Zwolle-IJsselkanaal en het viaduct over de Blaloweg naar eindpunt Zwolle. DM '90 3446 rijdt op 13 maart 2016 Kampen binnen. Het uitgebreide emplacement wordt enkele maanden later opgebroken.

DIENSTREGELING

DE 2 treinstellen 173, 171 en 163 rijden als spitstrein van Zwolle naar Kampen. op 12 maart 1996 passeren ze hierbij het gebouwtje van de voormalige halte Zwolle Veerallee. Het gebouwtje is enkele jaren later gesloopt.In de beginjaren rijdt de NCS dagelijks met enkele treinen tussen Utrecht en Kampen. Vanaf de jaren '80 van de 19e eeuw nemen de treinen steeds vaker rijtuigen voor Groningen en Leeuwarden mee. Na de overname door de Staatsspoorwegen groeit het aantal rechtstreekse treinen tussen Amsterdam, Rotterdam en Den Haag enerzijds en Groningen en Leeuwarden anderzijds gestaag door en wordt niet langer van elke trein een rijtuig voor Kampen afgekoppeld. In aansluiting op de doorgaande sneltreinen rijden enkele lokaaltreinen. In 1892 wordt besloten de omslachtige uitvoering van de treindienst definitief te vervangen door een permanente pendeldienst tussen Zwolle en Kampen. De treinen rijden in aansluiting op de doorgaande sneltreinen. Met een frequentie van ruim dertig treinen per dag is het Kamperlijntje dan één van de drukst bereden spoorlijnen van Nederland.

Na de sluiting van de halte Veerallee in juni 1969 voert NS vrijwel een volledige halfuursdienst op de verbinding in. Enkele diensten vallen uit in verband met het goederenvervoer op de enkelsporige verbinding. In 1997 komt een eind aan het goederenvervoer op de spoorlijn worden de gaten in de dienstregeling opgevuld.

MATERIEELINZET

De eerste decennia rijden alle treinen op het Kamperlijntje uiteraard met stoomtractie. Om de kosten te drukken, zoekt NS begin jaren '20 naar goedkopere exploitatievormen voor lokaallijnen. De oude hoofdlijn Zwolle - Kampen krijgt in 1923 de primeur met de inzet van benzinemotorrijtuigen van het type omBC. Later gaan ook andere motorrijtuigen op de verbinding rijden.

Een jaar lang rijdt NS planmatig met Plan U treinstellen tussen Zwolle en Kampen. Op 21 mei 1999 rijdt treinstel 112 Zwolle binnen.Vanaf 1951 rijden de vooroorlogse Dieseldrieën op de verbinding. Twee jaar later vervangt NS ze door het nieuwe Plan X-materieel. Na ruim dertig jaar trouwe dienst wordt het materieel in de loop van 1985 vervangen door Plan U-treinstellen. Twee jaar later keren de DE 2-treinstellen terug op de verbinding. In 1997 gaan de meeste DE 2 treinstellen terzijde en nemen Plan U-treinstellen de dienst op het Kamperlijntje weer over. Een jaar later laat NS het nieuwe Dieselmaterieel '90 op de verbinding rijden. Van mei 1999 tot september 2001 rijden ook enkele overbodige DH-motorrijtuigen en -treinstellen op de verbinding. De treindienst wordt al dan niet gecombineerd en afgewisseld met het DM'90.

DM'90 3403 is op 7 oktober 2012 als één van de twee officiele Kamperlijn-stellen even voor Kampen onderweg van Zwolle naar Kampen.Eind 2006 zijn treinstellen 3403 en 3410 speciaal voor de treindienst op het Kamperlijntje voorzien van teksten op de zijwand en informatieschermen in de trein. Het komt regelmatig voor dat ook andere stellen tussen Zwolle en Kampen rijden. Begin 2014 zijn de stellen vervangen door de opgeknapte 3448 en 3449. Beide stellen hebben een soortgelijke bestickering als hun voorgangers. Anderhalf jaar later bestickert NS alle rijdende DM'90-stellen met de tekst 'In opdracht van provincie Overijssel'. Hiermee komt een eind aan de speciale stellen voor de Kamperlijn.

Terug naar de Centraalspoorweg

Ondertussen op het internet...

View all

Dieselweekend bij de SGB

Historische dieseltreinen spelen op 30 september en 1 oktober de hoofdrol tijdens het dieselweekeinde! De opvolgers van de stoomlocomotief, inmiddels zelf ook al prachtig klassiek en nostalgisch, nemen u mee op reis. Meer info op de website van de...

Dagje uit naar keuze voor €19

Dagretour voor 1 persoon + voucher voor een Swirl ijsje bij Swirl's Ice Cream, te koop t/m 30 september en geldig t/m 31 oktober 2017! Lees meer op Spoordeelwinkel.nl

'The Great Autumn Train Disaster'

Dit grafisch ontwerp van Coert de Boe is een ode aan op hoge snelheid naderend onheil en kleine blaadjes met grote gevolgen. Nu te bestellen als t-shirt of hoodie. Kijk in de webshop van Okimono.nl