Nieuws

Een verre van volledig overzicht van enkele actuele gebeurtenissen en ontwikkelingen op en rond het Nederlandse spoorwegnet.

View all
View

Opnieuw regionale verbinding naar Duitsland in gebruik

Vanaf 6 april 2017 laat Abellio de zogenaamde Rhein-IJssel-Express van Düsseldorf naar Emmerich doorrijden naar Arnhem. De treindienst is de vijfde...

View

Emplacement Kampen nagenoeg opgebroken

Op donderdag 12 januari 2017 start de elektrificatie van het Kamperlijntje officieel. De dertien kilometer lange spoorlijn tussen Zwolle en Kampen...

View

De laatste weken van de Hoekse Lijn

In de nacht van 31 maart op 1 april 2017 rijdt de laatste reizigerstrein op de Hoekse Lijn. De spoorlijn wordt na het staken van de treindienst...

 Station Amsterdam RAI met perron en kap uit 1992 op 13 september 2014.

JavaScript must be enabled in order for you to use Google Maps.
However, it seems JavaScript is either disabled or not supported by your browser.
To view Google Maps, enable JavaScript by changing your browser options, and then try again.

Afdrukken

In 1981 neemt NS het baanvak Amsterdam Zuid WTC - Amsterdam RAI van de Schiphollijn in gebruik. Met het oog op het doortrekken van de zuidelijke tak van de ringspoorbaan rond Amsterdam krijgt het kopstation bij het RAI complex een tijdelijk karakter. Het station krijgt een eilandperron met aan één zijde de doodlopende Schiphollijn en aan de andere zijde een perron voor de trams van het GVB. Het perron is voorzien van een eenvoudige overkapping. De kap loopt na het einde van het spoor door tot de Europaboulevard. Onder de kap bevinden zich de trap en de ligt naar het perron. De tramlijn verdwijnt in 1988 naar de begane grond. Twee jaar later neemt het GVB een nieuwe hooggelegen sneltramhalte naast het NS-station in gebruik.

Tien jaar na de opening wordt het stationsgebouw gesloopt om plaats te maken voor het laatste deel van de Schiphollijn richting Duivendrecht. Het nieuwe station is grotendeels boven de Europaboulevard gebouwd. Op de begane grond komt een transparante stationshal met ruimte voor enkele loketten, trappen en liften. Het brede eilandperron krijgt een 150 meter lange paraplukap met glazen zijwanden. Het geheel is in 1992 in gebruik genomen. Een jaar later rijden de eerste treinen door naar Duivendrecht en Weesp.

In het kader van de uitbreiding van het aantal sporen tussen Schiphol en Almere krijgt Amsterdam RAI een tweede eilandperron. Het perron krijgt een eenvoudige rechthoekige overkapping. De nieuwe grote stationshal onder de perrons is in december 2015 in gebruik genomen. Het tweede perron volgt in augustus 2016.

 

 

 



Ondertussen op het internet...

View all

Hofpleintrein terug naar Rotterdam

In Klostermansfeld staat een origineel ZHESM-rijtuig. Plan is het rijtuig via crowdfunding naar Rotterdam terug te brengen, te herstellen en als monument op de Hofbogen te plaatsen. Lees meer op Hofpleintrein.nl

Vijf dingen over de Hoekse Lijn

ProRail en NS nemen in de nacht van 31 maart op 1 april afscheid van de Hoekse Lijn. Vijf weetjes over het roemruchte spoortracé. Lees het bericht op NS.nl

Kaartautomaten Abellio geplaatst in Arnhem en Zevenaar

Op 6 april start Abellio de grensoverschrijdende exploitatie van RE 19, de zogeheten Rhein-IJssel-Express, tussen Arnhem, Zevenaar en de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. Meer informatie op...