Nieuws

Een verre van volledig overzicht van enkele actuele gebeurtenissen en ontwikkelingen op en rond het Nederlandse spoorwegnet.

View all
View

Deventer' sik wordt opgeknapt - update

Tussen 1934 en 1951 schaft NS bijna 170 diesel-elektrische locomotoren aan. Het mekkerende geluid van de uitlaatfluit geeft ze de bekende bijnaam...

View

Vernieuwing Kamperlijntje vordert gestaag

Op donderdag 12 januari 2017 is het officiele startsein voor de elektrificatie van het Kamperlijntje gegeven. De dertien kilometer lange spoorlijn...

View

Ook Locon Benelux van het spoor

In december 2010 wordt Locon Benelux B.V. opgericht door Locon AG en Haetberting B.V.. De vervoerder heeft vanaf april 2011 een licentie om in...

 Station Amsterdam RAI met perron en kap uit 1992 op 13 september 2014.

JavaScript must be enabled in order for you to use Google Maps.
However, it seems JavaScript is either disabled or not supported by your browser.
To view Google Maps, enable JavaScript by changing your browser options, and then try again.

Afdrukken

In 1981 neemt NS het baanvak Amsterdam Zuid WTC - Amsterdam RAI van de Schiphollijn in gebruik. Met het oog op het doortrekken van de zuidelijke tak van de ringspoorbaan rond Amsterdam krijgt het kopstation bij het RAI complex een tijdelijk karakter. Het station krijgt een eilandperron met aan één zijde de doodlopende Schiphollijn en aan de andere zijde een perron voor de trams van het GVB. Het perron is voorzien van een eenvoudige overkapping. De kap loopt na het einde van het spoor door tot de Europaboulevard. Onder de kap bevinden zich de trap en de ligt naar het perron. De tramlijn verdwijnt in 1988 naar de begane grond. Twee jaar later neemt het GVB een nieuwe hooggelegen sneltramhalte naast het NS-station in gebruik.

Tien jaar na de opening wordt het stationsgebouw gesloopt om plaats te maken voor het laatste deel van de Schiphollijn richting Duivendrecht. Het nieuwe station is grotendeels boven de Europaboulevard gebouwd. Op de begane grond komt een transparante stationshal met ruimte voor enkele loketten, trappen en liften. Het brede eilandperron krijgt een 150 meter lange paraplukap met glazen zijwanden. Het geheel is in 1992 in gebruik genomen. Een jaar later rijden de eerste treinen door naar Duivendrecht en Weesp.

In het kader van de uitbreiding van het aantal sporen tussen Schiphol en Almere krijgt Amsterdam RAI een tweede eilandperron. Het perron krijgt een eenvoudige rechthoekige overkapping. De nieuwe grote stationshal onder de perrons is in december 2015 in gebruik genomen. Het tweede perron volgt in augustus 2016.

 

 

 



Ondertussen op het internet...

View all

Arriva wint treinconcessie provincies Groningen en Fryslân

Op 11 juli 2017 hebben de provincies Groningen en Fryslân en Niedersachsen de treinconcessie in Noord-Nederland voor de periode 2021-2035 aan Arriva gegund. Lees het bericht op...

Voordelig reizen met de trein in het weekend!

Met de Trein Dagkaart kun je één zaterdag of zondag van 22 juli t/m 22 oktober 2017 voor €13,99 in de 2e klas opbeperkt reizen door heel Nederland. De vouchers zijn  t/m 30 juli 2017 verkrijgbaar in alle Kruidvat filialen én online. Lees meer op...

Spoorfanaten redden laatste Benelux-Hondekop

Afgelopen jaren is Stichting Hondekop achter de schermen bezig geweest om het laatste Benelux-treinstel naar Nederland te krijgen. Vrijdag 14 juli was het zo ver. Bekijk het item op...