Nieuws

Een verre van volledig overzicht van enkele actuele gebeurtenissen en ontwikkelingen op en rond het Nederlandse spoorwegnet.

View all
View

Eerste SNG-treinstellen in Nederland

Op 14 september 2017 arriveert treinstel 2703 als eerste Sprinter Nieuwe Generatie in Nederland. Het treinstel is één van de zes prototreinstellen die NS...

View

Railexperts nu ook officieel vervoerder

Terwijl al sinds 2009 treinen onder de naam Railexperts door Nederland en de omliggende landen rijden, is de chartermaatschappij pas vanaf september 2017...

View

Blauwe Engel als decorstuk

Dinsdag 22 augustus 2017 verhuist Blauwe Engel 41 van Het Spoorwegmuseum naar Almelo om daar van 29 augustus tot en met 23 september als belangrijk...

 Station Amsterdam RAI met perron en kap uit 1992 op 13 september 2014.

JavaScript must be enabled in order for you to use Google Maps.
However, it seems JavaScript is either disabled or not supported by your browser.
To view Google Maps, enable JavaScript by changing your browser options, and then try again.

Afdrukken

In 1981 neemt NS het baanvak Amsterdam Zuid WTC - Amsterdam RAI van de Schiphollijn in gebruik. Met het oog op het doortrekken van de zuidelijke tak van de ringspoorbaan rond Amsterdam krijgt het kopstation bij het RAI complex een tijdelijk karakter. Het station krijgt een eilandperron met aan één zijde de doodlopende Schiphollijn en aan de andere zijde een perron voor de trams van het GVB. Het perron is voorzien van een eenvoudige overkapping. De kap loopt na het einde van het spoor door tot de Europaboulevard. Onder de kap bevinden zich de trap en de ligt naar het perron. De tramlijn verdwijnt in 1988 naar de begane grond. Twee jaar later neemt het GVB een nieuwe hooggelegen sneltramhalte naast het NS-station in gebruik.

Tien jaar na de opening wordt het stationsgebouw gesloopt om plaats te maken voor het laatste deel van de Schiphollijn richting Duivendrecht. Het nieuwe station is grotendeels boven de Europaboulevard gebouwd. Op de begane grond komt een transparante stationshal met ruimte voor enkele loketten, trappen en liften. Het brede eilandperron krijgt een 150 meter lange paraplukap met glazen zijwanden. Het geheel is in 1992 in gebruik genomen. Een jaar later rijden de eerste treinen door naar Duivendrecht en Weesp.

In het kader van de uitbreiding van het aantal sporen tussen Schiphol en Almere krijgt Amsterdam RAI een tweede eilandperron. Het perron krijgt een eenvoudige rechthoekige overkapping. De nieuwe grote stationshal onder de perrons is in december 2015 in gebruik genomen. Het tweede perron volgt in augustus 2016.

 

 

 



Ondertussen op het internet...

View all

Dieselweekend bij de SGB

Historische dieseltreinen spelen op 30 september en 1 oktober de hoofdrol tijdens het dieselweekeinde! De opvolgers van de stoomlocomotief, inmiddels zelf ook al prachtig klassiek en nostalgisch, nemen u mee op reis. Meer info op de website van de...

Dagje uit naar keuze voor €19

Dagretour voor 1 persoon + voucher voor een Swirl ijsje bij Swirl's Ice Cream, te koop t/m 30 september en geldig t/m 31 oktober 2017! Lees meer op Spoordeelwinkel.nl

'The Great Autumn Train Disaster'

Dit grafisch ontwerp van Coert de Boe is een ode aan op hoge snelheid naderend onheil en kleine blaadjes met grote gevolgen. Nu te bestellen als t-shirt of hoodie. Kijk in de webshop van Okimono.nl