Amsterdam Zuid

Station Amsterdam Zuid is begin 2012 onder andere voorzien van herkenbare blauwe luifels aan beide zijden van de tunnel.

JavaScript must be enabled in order for you to use Google Maps.
However, it seems JavaScript is either disabled or not supported by your browser.
To view Google Maps, enable JavaScript by changing your browser options, and then try again.

Afdrukken

Op het prestigieuze Plan Zuid van Berlage uit 1917 is aan de zuidzijde van de Amsterdam, als tegenhanger van het Centraal Station, aan de geplande ringlijn een groot station ontworpen. Hoewel al in de jaren '20 is begonnen met de aanleg van het dijklichaam, wordt alleen tussen Duivendrecht en het rangeerterrein Watergraafsmeer een spoorlijn in gebruik genomen. Bij de ontwikkeling van een nieuwe verbinding tussen Amsterdam, Schiphol en Den Haag wordt in de jaren '60 opnieuw gekeken naar een nieuw station aan de zuidzijde van de hoofdstad. Hoewel in de oorspronkelijke plannen wordt gesproken over een station Amsterdam Minervalaan, neemt NS op de plek waar Berlage ruim zestig jaar eerder een station plant, in 1978 het station Amsterdam Zuid in gebruik. Het station is dan nog de eindhalte van de elf kilometer lange verbinding tussen Amsterdam en Schiphol. Met het oog op de toekomstige uitbreiding van het Amsterdamse metronet, krijgt het station de eenvoudige opzet van een metrohalte. De geplande metrolijn en snelweg A10 die aan beide zijden van de spoorlijn ligt, zorgt voor een lange tunnel. In de tunnel komen loketten en enkele dienstruimten. Bij de noordelijke entree van de tunnel komt een lange luifel en een poort met daarin het logo van NS en een klok. Na de opening van het World Trade Center naast het station in 1985 wijzigt de naam van de het station in Amsterdam Zuid WTC.

In 1993 wordt de Zuidelijke Tak van de Schiphollijn in gebruik genomen. In de daaropvolgende jaren breidt NS de bediening van het station sterk uit. Mede door de ontwikkeling aan de Amsterdamse Zuidas groeit Amsterdam Zuid WTC uit tot een belangrijk Intercitystation. Ondertussen komt in 1990 ook de eerste metrolijn bij het station gereed. In 1997 wordt ook de Ringlijn in gebruik genomen. Het ontwerp van de metrohalte sluit echter niet aan op het ruim twintig jaar eerder gebouwde station. In 2005 en 2006 wordt het station sterk uitgebreid. Er komt een tweede perron en het aantal voorzieningen in de tunnel wordt uitgebreid. In december 2006 wijzigt NS de naam van het station weer in Amsterdam Zuid. In 2011 volgt opnieuw een opknapbeurt en worden onder andere de onherkenbare entrees aangepakt. Ook wordt het winkelaanbod nog verder uitgebreid. In maart 2012 wordt het vernieuwde station in gebruik genomen.