Duivendrecht

Het stationsgebouw van Duivendrecht vanaf het Stationsplein op 22 juli 2012.
Afdrukken

Tegelijkertijd met de doorgetrokken Zuidelijke Tak van de Schiphollijn opent NS in mei 1993 aan de rand van het dorp Duivendrecht, ingeklemd tussen Amsterdamse woonwijken en bedrijventerreinen een imposant overstapstation. Het station biedt reizigers vanuit Utrecht en Zuidoost-Nederland een overstap op de treinen van en naar Schiphol. Bovendien is het station een halte voor de Amsterdamse metro. 

De bovenste perrons zijn bestemd voor de treinen tussen Amsterdam en Utrecht en de lijnen van de Amsterdamse metro. Een verdieping lager bevindt zich de stationshal met loketten en diverse winkels. Aan de hal liggen de perrons voor de treinen vanuit Flevoland en Amersfoort naar Schiphol. Dat het station voornamelijk als overstapstation bedoelt is, blijkt uit de bescheiden entrees op straatniveau. Het station krijgt een stationsplein met parkeergelegenheid aan de zijde van de Amsterdam ArenA en de noordzijde van Amsterdam Zuidoost. Aan de oostzijde van de laaggelegen perrons is een entree voor het dorp Duivendrecht gecreëerd.

De bescheiden maar opvallende entree van station Duivendrecht aan de rand van het gelijknamige dorp. 22 juli 2012.Terwijl dergelijke knooppuntstations zouden kunnen leiden tot de stedelijke ontwikkeling van het omliggende gebied, blijft het stationsgebied van Duivendrecht door oude afspraken tussen de gemeenten Ouder-Amstel en Amsterdam onbebouwd. Het gebied rondom de nabijgelegen halte Amsterdam Bijlmer groeit ondertussen door de komst van de Amsterdam ArenA, de Heikeken Music Hall, een megabioscoop, diverse winkels en andere voorzieningen uit tot een belangrijke plek in Amsterdam. Verschil met Duivendrecht is echter dat hier amper treinen stoppen. Eind 2006 brengt NS verandering in deze scheve verhoudingen. In december dat jaar zijn de Utrechtboog en het vernieuwde station Amsterdam Bijlmer ArenA gereed en rijden vanuit Utrecht rechtstreekse treinen naar Schiphol. De intercity's tussen Utrecht en Amsterdam stoppen niet langer in Duivendrecht. Het station verliest hiermee grotendeels de rol als overstapstation. Tegelijkertijd halveert het aantal in- en uitstappers. De intercity's van en naar Schiphol stoppen voortaan wel in Amsterdam Bijlmer ArenA en in enkele jaren is het aantal in- en uitstappers verviervoudigt.