Amsterdam Amstel

De indrukwekkende voor- en zijgevel van het Amsterdams Amstelstation op 17 november 2012.

Afdrukken

In 1934 besluiten NS en de gemeente Amsterdam dat de spoorwegen aan de oostzijde van de stad worden opgehoogd en het oude Weesperpoortstation aan de Rhijnspoorweg moet sluiten. In oktober 1939 sluit NS het oude kopstation Weesperpoort en neemt gelijktijdig het nieuwe Amstelstation in gebruik. Het indrukwekkende gebouw is bij de opening een modern en uniek knooppunt van diverse vervoersstromen. Het station kent drie niveau's en drie gescheiden pleindelen. Op het laagste niveau zijn de tramhalten. Hiervandaan leidt een brede tunnel onder het Julianaplein naar de trap naar de grote stationshal. De stationshal staat opvallend loodrecht op de spoorlijn. De toegangen bevinden zich aan weerszijden van het gebouw. De noordzijde biedt toegang vanuit de binnenstad, de taxistandplaatsen en parkeervakken voor halers en brengers. Het busstation is vanuit de zuidelijke deuren te bereiken.

De transparante glas-staal-betonarchitectuur zorgt voor zeer veel daglicht in het stationsgebouw. Ook de stalen overkapping is voorzien van glazen zijwanden en lichtstraten boven de sporen en perrons. Op de kopwanden van de stationshal zijn monumentale wandschilderingen aangebracht. De afbeeldingen tonen in het kader van de viering van 100 jaar spoorwegen in Nederland, wat gelijktijdig met de opening van het station valt, de wereldwijde betekenis van de spoorwegen en de technische vooruitgang ervan. De westelijke wand toont het moderne treinverkeer. De oostelijke wand staat in het teken van de ontwikkeling van de eerste stoomlocomotief tot het moderne stroomlijnmaterieel.

Een overzicht van het spoorwegemplacement en de stalen overkappingsconstructie. In 1976 zijn de middelste twee sporen opgeofferd aan de Amsterdamse metro. Het brede westelijk perron kende tot de komst van de metro aan de zuidzijde een kopspoor voor autoslaaptreinen. Amsterdam, 17 november 2012.In 1977 wordt met de komst van de Amsterdamse metro een nieuwe vervoersstroom aan het Amstelstation toegevoegd. De metro rijdt over de twee middelste sporen en kent beide richtingen een cross-platformoverstap naar het treinverkeer. Voor de komst van de metro zijn twee sporen voor het treinverkeer opgeofferd. Ook het kopspoor aan de zuidzijde van het westelijke perron verdwijnt. Dit spoor wordt tot 1976 gebruikt voor het laden en lossen van autoslaaptreinen. Met het verdwijnen van deze treinen wordt ook de oprit voor auto's naar het perron verwijderd. Voortaan is 's-Hertogenbosch het start- en eindpunt voor de Nederlandse autoslaaptreinen.

In de loop der jaren is de oorspronkelijk grotendeels lege stationshal van steeds meer voorzieningen als winkels en stationsmeubilair voorzien. het oorspronkelijke karakter van de ruime hal is hiermee deels verloren gegaan. Desondanks is het gehele stationscomplex, inclusief de perrons en voorpleinen sinds 2003 officieel Rijksmonument.

De ingangen aan de voorzijde van het gebouw bevinden zich onder het Julianaplein en komen uit op de tramhaltes. Amsterdam, 17 november 2012. De zuidzijde van het station biedt toegang tot het busstation. Boven de bushaltes is een opvallende luifel gebouwd. Amsterdam, 17 november 2012. Op de westlijke wand is de wereldomvattende betekenis het moderne treinverkeer geschilderd. Amsterdam, 17 november 2012. Op het westelijke perron staat de oorspronkelijke stationsrestauratie. Alle andere perrongebouwen zijn inmiddels gesloopt. Amsterdam, 17 november 2012.