Almelo

De hoofdingang van het Almelose stationsgebouw met grote luifel en de karakteristieke de V-vormige kolommen op 24 mei 2014.

Afdrukken

De Spoorweg-Maatschappij Almelo-Salzbergen bouwt in 1865 het eerste stationsgebouw van Almelo. Het rijkversierde vakwerkgebouw kent een hoog middendeel met twee lage zijvleugels. Aan de rechterzijde bevindt zich een aanbouw met dienstruimten, afgesloten door een pagodeachtig toiletgebouwtje.

De Staatsspoorwegen vervangen het 'wankele hoofdgebouw' kort na de opening van de staatslijn naar Zwolle. Het nieuwe asymmetrische stationsgebouw opent in 1882. Het gebouw kent een hoog middendeel met aan één zijde een torentje met trappenhuis. Aan deze zijde bevindt zich tevens een korte lage zijvleugel. Aan de andere zijde is een langere vleugel gebouwd. In 1900 wordt het emplacement uitgebreid met een breed middenperron. Op het perron komen verschillende dienstruimten en een restaurant. Vrijwel het complete perron is overkapt.

Het stationsgebouw van Almelo aan de zijde van het nieuwe busstation op 12 mei 2012.Terwijl de perrongebouwen bewaard blijven, is het stationsgebouw in 1962 gesloopt om plaats te maken voor moderne nieuwbouw. Door de aanwezigheid van verschillende functies op het perron krijgt het gebouw alleen loketten met plaatskaartenkantoor en een bagage- en snelgoedruimte. Het geheel is overkapt met een opvallende luifel die tevens over een deel van het stationsplein is gebouwd. Langs de spoorlijn komt een glazen wand met voorzieningen voor het busstation. Zowel de luifel als de kap van de zijwand worden ondersteund door karakteristieke V-vormige kolommen. Het gebouw krijgt een 25 meter hoge klokkentoren.