Dalen

De abri van Dalen op 19 juli 2014.

JavaScript must be enabled in order for you to use Google Maps.
However, it seems JavaScript is either disabled or not supported by your browser.
To view Google Maps, enable JavaScript by changing your browser options, and then try again.

Afdrukken

In november 1905 neemt de Noordoosterlocaalspoorweg-Maatschappij het baanvak Coevorden - Gasselternijveen van de spoorlijn Zwolle - Stadskanaal in gebruik. Eén van de stations die de NOLS tegelijkertijd met de verbinding in gebruik neemt, is Dalen. Het dorp krijgt een standaardstationsgebouw dat gelijk is aan eerder geopende stationsgebouwen in Gieten, Rolde en Gramsbergen. Het ontwerp is een eenvoudige variant op het stationsgebouw van Dalfsen. Groot verschil is dat er slechts één uitstekend geveldeel is in plaats van twee. Wanneer NS de lokaallijn in 1938 van de NOLS overneemt, sluit de vervoerder niet alleen het traject Emmen - Gasselternijveen, maar ook diverse stations en haltes langs het resterende baanvak tussen Zwolle en Emmen. Ook station Dalen wordt hierbij gesloten. Van juni 1940 tot september 1944 stoppen weer treinen in Dalen. Na de oorlog is het station opnieuw heropend. In mei 1950 verdwijnt Dalen echter weer uit het Spoorboekje. Twintig jaar later is het stationsgebouw gesloopt.

Halverwege de jaren '80 wordt de spoorlijn tussen Zwolle en Emmen gemoderniseerd. De elektrificatie en gedeeltelijke verdubbeling van de spoorlijn maakt meer ruimte in de dienstregeling mogelijk. Vanaf mei 1987 stoppen er weer treinen in Dalen. Voor de reizigers staat op het perron een standaard-abri.