Groningen Europapark

De brede perrons met karakteristieke kappen van Groningen Europapark op 1 november 2014.

JavaScript must be enabled in order for you to use Google Maps.
However, it seems JavaScript is either disabled or not supported by your browser.
To view Google Maps, enable JavaScript by changing your browser options, and then try again.

Afdrukken

In afwachting van de bouw van een nieuw station met onderdoorgang voor het fiets- en voetgangersverkeer wordt in oktober 2007 de tijdelijke halte Groningen Europapark geopend. Hoewel ter hoogte van de halte de sporen van Groningen naar Meppel en Nieuweschans nog gebundeld liggen, stoppen alleen de treinen van Arriva langs het noodperron. Buiten een kaartautomaat en een bushalte-abri kent de halte geen voorzieningen. Vier jaar na de opening van de tijdelijke halte wordt even ten zuiden hiervan begonnen met de bouw van het definitieve station. In december 2012 wordt het nieuwe station in gebruik genomen. Voortaan stoppen zowel de treinen naar Winschoten, Leer en Veendam als de sprinters Groningen - Zwolle op Groningen Europapark. Het station heeft een breed eilandperron en een zijperron. Beide zijden van het station zijn ingericht als stadstuin en verbonden via een brede fiets- en voetgangerstunnel. Beide perrons zijn als enige in Nederland voorzien van een titanium overkapping. De karakteristieke kappen steunen aan één zijde op de lift en 36 meter verder op een portaal. Aan beide zijden steken de kappen nog elf meter uit. De spanwijdte van de twee kappen is dertien meter.

Volgens de huidige plannen gaan ook de treinen uit Leeuwarden doorrijden naar Europapark en komt er een vierde spoor tussen Groningen en de halte. Hiervoor wordt aan de westzijde nog een zijperron gebouwd.

De provisorische halte Groningen Europapark op 18 augustus 2012. De westelijke ingang van de fiets- en voetgangerstunnel op 1 november 2014. Aan deze zijde verschijnt in de toekomst het derde perron.