Arnhem Velperpoort

 Arnhem Velperpoort met het oude haltegebouw uit 1953 op de voorgrond en het nieuwe haltegebouw uit 1988 op de achtergrond op 23 april 2012.

JavaScript must be enabled in order for you to use Google Maps.
However, it seems JavaScript is either disabled or not supported by your browser.
To view Google Maps, enable JavaScript by changing your browser options, and then try again.

Afdrukken

In 1892 nemen de Staatsspoorwegen in Arnhem ter hoogte van de splitsing tussen de Rhijnspoorweg en de staatslijn naar Zwolle de halte Velperpoort in gebruik. Langs de dubbelsporige spoorlijn komen twee smalle houten perrons. Langs beide perrons komen twee gelijke abri's. De gebouwtjes staan op houten palen naast de spoordijk en zijn vrijwel geheel van glas. Alleen het skelet en dak zijn van hout. De halte krijgt geen andere voorzieningen. In 1918 sluit de halte en zijn de abri's gesloopt.

In 1953 opent NS op dezelfde plek de halte Arnhem Velperpoort. De halte krijgt opnieuw twee zijperrons op de inmiddels verbrede spoordijk. Aan de centrumzijde komt op het niveau van het perron een opvallend haltegebouw dat grotendeels rust op twee slanke stalen poten. De wandelroute van straat- naar perronniveau begint recht onder het gebouw waarna de trap en een bordes om het gebouw slingeren. De trap en het bordes worden overkapt door een ruime luifel. In het gebouw bevinden zich een loket en wachtruimte.

Eind jaren '80 wijzigt de verkeerssituatie rondom de halte en komt ongeveer 70 meter ten westen van het oude haltegebouw een nieuwe tunnel voor langzaam verkeer. Aan de centrumzijde van de tunnel neemt NS in 1988 een nieuw haltegebouw in gebruik. Binnen een ruim opgezet rechthoekig betonnen skelet komt onder andere een halfrond loketgebouw op straatniveau, een driehoekige wachtruimte op perronniveau en een overkapte trap om beide niveaus te verbinden. Bovenin de constructie hangen enkele installatiecontainers. Ook aan de andere zijde van de nieuwe tunnel komt een eenvoudige wachtruimte op perronniveau. Het gebouw is voornamelijk in primaire kleuren uitgevoerd.

Het haltegebouw uit 1953 is als gemeentelijk monument bewaard maar niet toegankelijk voor treinreizigers.