Beverwijk

 Zijaanzicht van het stationsgebouw van Beverwijk op 24 augustus 2014.

JavaScript must be enabled in order for you to use Google Maps.
However, it seems JavaScript is either disabled or not supported by your browser.
To view Google Maps, enable JavaScript by changing your browser options, and then try again.

Afdrukken

In mei 1867 neemt de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij de spoorlijn tussen Uitgeest en Haarlem in gebruik. Voor Beverwijk heeft de HSM een groot stationsgebouw in gedachten. Het hoge middendeel van het ontwerp heeft een veelhoekige plattegrond en zowel aan straat- als perronzijde grote halfronde kappen. Omdat het sierlijke ontwerp veel te duur blijkt, laat de HSM in eerste instantie een eenvoudig laag houten gebouw met een eenvoudige rechthoekige plattegrond en alleen de noodzakelijke voorzieningen neerzetten. Het zogenaamde hulpstation doet echter meer dan 90 jaar dienst en wordt pas vervangen nadat het emplacement door de opening van de Velsertunnel in 1957 geheel vernieuwd is. Omdat eerst het oude emplacement opgeruimd moet worden, maken reizigers de eerste jaren na de opening van de Velsertunnel echter nog gebruik van het houten station.

In 1960 neemt NS het nieuwe station en emplacement van Beverwijk in gebruik. Het ontvangstgebouw vormt de schakel tussen het nieuwe stationsplein en de tunnel naar de perrons. Aan de straatzijde krijgt het station een glazen pui met een grote luifel. Aan de zijkant van het gebouw komt een hoge klokkentoren. Datzelfde jaar is het 'tijdelijke' station uit 1867 gesloopt.