Castricum

 Het stationsgebouw van Castricum op 15 april 2017.

JavaScript must be enabled in order for you to use Google Maps.
However, it seems JavaScript is either disabled or not supported by your browser.
To view Google Maps, enable JavaScript by changing your browser options, and then try again.

Afdrukken

In mei 1867 wordt het traject Alkmaar - Uitgeest van de staatslijn Nieuwe Diep - Amsterdam in gebruik genomen. Langs het noordelijke deel van de staatslijn komen standaard stationsgebouwen van de eerste generatie zogenaamde Waterstaatstations. Castricum krijgt een stationsgebouw van het type vijfde klasse. Het kleine rechthoekige gebouw heeft een middendeel met puntgevel dat zowel aan straat- als perronzijde iets naar voren staat en twee korte zijvleugels. Op de benedenverdieping is ruimte voor de hal, wachtkamer, kantoor en opslag en op de bovenverdieping is in gebruik als woning.

Net als de meeste stationsgebouwen van het type 5e klasse is ook het stationsgebouw van Castricum vergroot. In 1912 is de rechterzijde vergroot met een hoge rechthoekige aanbouw met een plat dak. De aanbouw staat nog iets verder naar voren dan het middendeel. Naast de aanbouw komt een lage aanbouw die weer wat verder naar achteren staat. Ook dit bouwdeel krijgt een plat dak.

Het stationsgebouw is in 1969 gesloopt om plaats te maken voor nieuw ontvangstgebouw. Het nieuwe rechthoekige gebouw is voornamelijk opgetrokken uit betonsteen. De kozijnen zijn niet in staal maar in hout uitgevoerd. In het gebouw zijn rondom de hal loketten, een restauratie, een bloemenkiosk en een VVV-kantoor ondergebracht. Ook is de bewaakte fietsenstalling in dezelfde stijl uitgevoerd. Naast het gebouw komt een eenvoudige stalen toren met daarin een carillon en een stationsklok.

In de loop der jaren wijzigt de inrichting van het stationsgebouw regelmatig. Het carillon is in 2012 verwijderd.