Cuijk

 Het stationsgebouw van Cuijk op 15 september 2013.

JavaScript must be enabled in order for you to use Google Maps.
However, it seems JavaScript is either disabled or not supported by your browser.
To view Google Maps, enable JavaScript by changing your browser options, and then try again.

Afdrukken

Bij de tweede en derde aanlegperiode van de aanleg van spoorwegen door de Staat, wordt net als bij de eerste Staatsaanleg bij de bouw van de stationsgebouwen weer gebruik gemaakt van een aantal standaardontwerpen. De nieuwe gebouwen zijn minder streng, vaak asymmetrisch en levendig versierd. In navolging van het stationsgebouw van Hemmen-Dodewaard laten de Staatsspoorwegen langs de lijnen Amersfoort - Kesteren - Nijmegen, Nijmegen - Venlo en Zaandam - Enkhuizen in een periode van vier jaar maar liefst 17 stationsgebouwen in negen varianten van het ontwerp van 'Hemmen' bouwen.

In juni 1883 nemen de Staatsspoorwegen de spoorlijn Nijmegen - Venlo in gebruik. Cuijk, Grubbenvorst-Lottum, Mook, Meerlo-Tienray en Vierlingsbeek krijgen hierbij een stationsgebouw van exact hetzelfde ontwerp. Het asymmetrische gebouw heeft een hoog deel dat samen met de korte rechter zijvleugel als woning dient. Het middendeel krijgt een trapgevel. Rechts van het middendeel komt een portiek met een stenen trap die toegang biedt tot de woning. In het brede lage deel aan de linkerzijde bevindt zich de hoofdingang en de stationshal met wachtkwamers. Het dak van het gebouw is gedekt met blauwe en rode Echtse pannen die in figuren zijn gelegd. Op het dak staan verschillende rijkversierde schoorstenen. Langs een deel van het gebouw komt een kleine perronkap.

In de loop der jaren is de indeling van het stationsgebouw regelmatig aangepast aan de eisen van de tijd. Rond 1900 maakt de trapgevel plaats voor een eenvoudige puntgevel. Al voor de Tweede Wereldoorlog is de buitenzijde van het gebouw grotendeels witgepleisterd. Naast het stationsgebouw van Cuijk blijft ook dat van Meerlo-Tienray bewaard. Het station staat echter al sinds 1940 niet meer in het Spoorboekje.