Delfzijl

 Het stationsgebouw van Delfzijl op 18 augustus 2012.

JavaScript must be enabled in order for you to use Google Maps.
However, it seems JavaScript is either disabled or not supported by your browser.
To view Google Maps, enable JavaScript by changing your browser options, and then try again.

Afdrukken

Bij de derde periode van aanleg van spoorwegen door de Staat zijn opnieuw standaardontwerpen voor stationsgebouwen gebruikt. De grotere stations vertonen hierbij gelijkenissen met de stations van het type 3e klasse. In Sneek, Workum, Appingedam, Gorinchem, Tiel en Delfzijl verschijnt een stationsgebouw van vrijwel hetzelfde ontwerp. Het stationsgebouw van Delfzijl is in 1884 als eindpunt van de staatslijn uit Groningen als laaste van de reeks in gebruik genomen. Het symmetrische stationsgebouw kent een hoog middendeel met twee lange lage zijvleugels. Deze zijn langer dan de andere stationsgebouwen van hetzelfde type. Aan de perronzijde is langs het hele gebouw een overkapping aangebracht. In tegenstelling tot de andere vijf stationsgebouwen krijgen de bakstenen gevels van Delfzijl geen witte sierbanden.

In de loop der tijd is het gebouw vooral aan de binnenzijde verbouwd om te voldoen aan de eisen van de tijd. Desondanks is het gebouw in 1989 benoemd tot Rijksmonument. Nadat in 2000 de laatste stationsfuncties verwijden staat het gebouw grotendeels leeg.