Doetinchem

 Station Doetinchem op 17 november 2012.

JavaScript must be enabled in order for you to use Google Maps.
However, it seems JavaScript is either disabled or not supported by your browser.
To view Google Maps, enable JavaScript by changing your browser options, and then try again.

Afdrukken

In juli 1885 neemt de Geldersch-Overijsselsche Lokaalspoorweg-Maatschappij het station van Doetinchem in gebruik. Ter hoogte van het station splitst de lokaallijn uit Zevenaar in een lijn naar Winterswijk en een lijn naar Ruurlo. Doetinchem krijgt een standaard GOLS-stationsgebouw van het grootste type. Het hoge rechthoekige gebouw heeft zowel aan de straat- als de perronzijde een puntgevel. De GOLS laat diezelfde periode nog negen identieke stationsgebouwen neer. Het stationsgebouw van Doetinchem is echter net als dat van Neede en Terborg voorzien van een aangebouwde goederenloods.

In 1916 is het stationsgebouw aanzienlijk vergroot. Aan de linkerzijde komt een hoog gebouw met zowel aan de straat- als aan de perronzijde een puntgevel. De aanbouw is hoger dan het oorspronkelijke stationsgebouw. Voor de linkervleugel en het middendeel van het oude gebouw komt een lage aanbouw met daarin de nieuwe ingang. De goederenloods krijgt een aanbouw die ongeveer anderhalf keer zo groot als de originele loods is.

In de loop der jaren is het stationsgebouw nog een aantal keer verbouwd en opnieuw ingericht. In de jaren '70 krijgt het gebouw nog een nieuwe ingangspartij. In 1983 is het stationsgebouw gesloopt om plaats te maken voor nieuwbouw.

Het nieuwe stationsgebouw is één van de eerste stationsgebouwen die de spoorwegen weer een opvallend gezicht geven. Het gebouw bestaat uit drie min of meer vierkante bouwdelen van verschillende hoogtes. De drie delen zijn grotendeels opgetrokken uit gewapend beton en bevatten respectievelijk een stationshal, de loketten en een wachtruimte. Het drietal krijgt brede betonnen luifels waarin de bekisting nog terug te zien is. Op één van de luifels komt een daktuin. Het vierde bouwdeel is gesloten, rechthoekig en hoger dan de rest en bevat de stationsklok en het NS-logo. De vier delen zijn met elkaar verbonden met glasstroken en opvallende lichtstraten. De plafonds bestaan uit een ritmisch spel van houten balken waarin ook de verlichting is ondergebracht. Naast het gebouw komen drie kleurrijke stalen objecten die als 'wachters' langs het spoor staan.