Sneek

 Station Sneek op 19 april 2014.

JavaScript must be enabled in order for you to use Google Maps.
However, it seems JavaScript is either disabled or not supported by your browser.
To view Google Maps, enable JavaScript by changing your browser options, and then try again.

Afdrukken

Bij de derde periode van aanleg van spoorwegen door de Staat zijn, net als bij de eerste periode, standaardontwerpen voor stationsgebouwen gebruikt. De kleinere stations zijn van compleet ander ontwerp dan de Waterstaatstations uit de jaren '60 van de negentiende eeuw. De grotere stations vertonen wel gelijkenissen met de stations van het type 3e klasse. Zo kent het nagenoeg symmetrische stationsgebouw van Sneek een hoog middendeel met twee lange lage zijvleugels. Aan de perronzijde is langs het hele gebouw een overkapping aangebracht. Vrijwel hetzelfde ontwerp is diezelfde periode ook in ook in WorkumDelfzijl, Appingedam, Gorinchem en Tiel toegepast.

In 1883 stoppen de eerste treinen in Sneek. Dat jaar nemen de Staatsspoorwegen het baanvak Leeuwarden - Sneek van de spoorlijn Leeuwarden - Stavoren in gebruik. Het stationsgebouw is echter pas in 1884 gereed. Een jaar later komt ook het resterende baanvak naar Stavoren in dienst.

In de loop der jaren vinden alleen kleine verbouwingen aan het gebouw plaats. Eind jaren '90 verdwijnen de laatste stationsfuncties uit het gebouw. Het stationsgebouw is in 2004 geheel gerenoveerd en aan de buitenzijde zoveel mogelijk in de oorspronkelijke uitvoering teruggebracht. Hierna is het Nationaal Modelspoor Museum in het gebouw gevestigd.