GelenkTriebWagen

In 2006 starten zowel Arriva als Veolia met de inzet van de modulair opgebouwde treinstellen van het type GTW. Beide vervoerders hebben zowel elektrisch als dieselelektrisch aangedreven treinstellen in zowel twee- als driedelige uitvoering in gebruik. In 2011 bestelt Connexxion als derde vervoerder tien driewagenstellen. In maart 2013 is het laatste treinstel afgeleverd en rijden er in Nederland ruim 120 treinstellen in diverse uitvoeringen van verschillende vervoerders en concessiegebieden rond. December 2016 gaan alle Veolia-stellen over naar Arriva. 

Voor het 85-jarig bestaan van de NVBS zijn op 8 oktober 2016 diverse treinstellen van regionale vervoerders op de spoorlijn van de VSM samengebracht. Zo vormen GTW treinstellen 257 van Arriva, 358 van Veolia en 5048 van Breng een line up in Beekbergen.
Huidig materieelbestand GTW:
in dienst bij Arriva: 10228-10233, 10237-10244, 10252-10264, 10301-10327, 10334-10336, 10345-10351, 10365-10375, 10276-10281, 10382-10391, 10407, 10408, 10411-10413, 10501-10506, 10509, 10510, 10514-10525, 10426-10430, 10531-10533
in dienst bij Hermes/Connexxion: 5041-5049
terzijde: geen
gesloopt:  geen

Tot juni 2011 is treinstel 407 het enige elektrische tweewagenstel van Arriva. Die maand komt de 408 het materieelpark versterken. De 408 rijdt op 27 augustus 2016 als stoptrein van Dordrecht naar Geldermalsen even ten westen van Hardinxveld Blauwe Zoom.De Zwitserse fabrikant Stadler ontwikkelt halverwege de jaren '90 een treinsteltype dat modulair kan worden opgebouwd. De GelenkTriebWagen, kortweg GTW, is voornamelijk bestemd voor het regionale personenvervoer. In een groot aantal Europese landen en de Verenigde Staten verschijnen treinstellen van het type. In Nederland nemen Arriva en Veolia in 2006 zowel de elektrische als de dieselelektrische versie van de treinstellen in gebruik. Beide vervoerders hebben van beide versies treinstellen in zowel twee- als driedelige uitvoering. Door de uitbreiding van het aantal concessies bestelt Arriva later nog een groot aantal extra treinstellen. Zowel Arriva als Veolia verlengen bovendien in de loop der jaren diverse treinstellen.

Op 29 oktober 2016 rijdt Arriva-treinstel 524 bij Gramsbergen als sneltrein van Zwolle naar Emmen.In 2011 bestelt Connexxion als derde vervoerder tien driewagenstellen van het type GTW. Negen dieselstellen voor de inzet tussen Arnhem en Doetinchem en één elektrisch treinstel ter versterking van de Protos op de Valleilijn. Begin 2013 rijden in Nederland ruim 120 treinstellen van het type. Verschillen tussen de vervoerders en de verschillende eisen in de diverse concessiegebieden zorgen ervoor dat de treinstellen in diverse uitvoeringen rondrijden. In december 2016 gaan alle GTW-treinstellen van Veolia over naar Arriva.

In de zomer van 2015 verlengt Arriva opnieuw enkele treinstellen. Voor het eerst zijn drie treinstellen van de Vechtdallijnen aan de beurt. Op 30 augustus 2015 maakt de verlengde 515 een proefrit tussen Zutphen en Zwolle. Het stel is hier bij Olst op de terugweg naar Zutphen. Ter gelegenheid van de start van de Giro d'Italia in Gelderland rijdt Arriva-treinstel 262 vanaf 9 april twee maanden lang in een speciale bestickering over de Gelderse diesellijnen. De eerste dag in nieuwe uitvoering pendelt treinstel 262 tussen Apeldoorn en Zutphen. Op de foto rijdt de 262 bij Empe. Wiederline-treinstel 301 rijdt op 2 augustus 2015 het begroeide emplacement van Stadskanaal op. Het stel rijdt die dag als speciale Semslinie Express van Musselkanaal naar Groningen. Arriva Spurt 324 vertrekt op 14 september 2016 uit Harlingen Haven naar Leeuwarden.

ARRIVA

Het oudste GTW-treinstel van Arriva, de 301, staat op 18 april 2015 in Leer gereed voor vertrek naar Groningen.Voor de treindienst op de zogenaamde Noordelijke Nevenlijnen neemt Arriva in 2006 de eerste dieselstellen van het type GTW in gebruik. De stellen krijgen de bijnaam Spurt. Naast de algemene bijnaam krijgt ook elk stel een naam van een lokale beroemdheid. De eerste serie bestaat uit 16 tweewagenstellen en 27 driewagenstellen. Acht treinstellen zijn geschikt voor grensoverschrijdend vervoer. De dieseltreinstellen krijgen respectievelijk nummers in de series 10200 en 10300. Op en in de treinstellen zelf wordt de 10 weggelaten.

In 2009 en 2010 bouwt Stadler acht extra dieseltreinstellen voor de Noordelijke Nevenlijnen. De stellen zijn niet alleen besteld ter versterking van bestaande treindiensten, maar ook met het oog op de reactivering van de reizigersdienst op de spoorlijn Zuidbroek - Veendam. Het totaal aantal tweewagenstellen komt hiermee op 22 en het aantal driewagenstellen op 29. In de zomer van 2014 verlengt Arriva zes tweewagenstellen tot driedelig treinstel. Voorafgaand aan de verlenging zijn de stellen 235, 247-251 enkele maanden eerder vernummerd in 335, 347-351. In de zomer van 2016 zijn opnieuw twee noordelijke stellen verlengd en vernummerd. Het betreft ditmaal de 234 en de 236.

Treinstel 303 verschijnt in april 2014 met speciale bestickering voor de Wiederline op de baan. In de zomer van 2015 zijn ook treinstellen 301 en 302 van bestickering voor de grensoverschreidende verbinding voorzien.

Arriva-treinstel 365 rijdt op 12 augustus 2014 als ledig materieelrit uit Arnhem Zutphen binnen.In 2008 verschijnt de elektrische uitvoering van de Spurt op de Merwede-Lingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen. Voor de treindienst op de verbinding bouwt Stadler zeven driewagenstellen en één tweewagenstel. Voor de uitbreiding van de treindienst op de verbinding levert de fabrikant in het voorjaar van 2011 drie nieuwe treinstellen. De twee driewagenstellen en het tweewagenstel komen in juni dat jaar in dienst. De elektrische tweewagenstellen zijn genummerd in de serie 10400 en de driewagenstellen in de serie 10500.

Intussen wint Arriva in 2010 de concessies voor de verbinding Apeldoorn - Zutphen, de zogenaamde Vechtdallijnen Zwolle - Emmen en Almelo - Mariënberg en de Syntus-lijnen Arnhem - Winterswijk, Zutphen - Winterswijk en Arnhem - Tiel. De vervoerder neemt de meeste treindiensten op de genoemde trajecten in december 2012 over. Het traject Almelo - Mariënberg volgt in december 2013. Terwijl Arriva voor de laatstgenoemde treindienst twee treinstellen van het type LINT overneemt, bestelt de vervoerder voor de exploitatie van de overige baanvakken 38 treinstellen van het type GTW. De 14 elektrische treinstellen voor de Vechtdallijnen krijgen de blauwe huisstijl van het openbaar vervoer in de regio. De 24 dieselstellen krijgen nagenoeg dezelfde rood-witte kleurstelling als de bestaande stellen die in Groningen, Friesland en tussen Dordrecht en Geldermalsen actief zijn. De deuren zijn echter wit in plaats van rood. Hoewel de nieuwe treinstellen door enkele technische verschillen niet met de oude stellen gekoppeld kunnen rijden, sluit de nummering wel aan op de bestaande stellen. Bij speciale gelegenheden komt het voor dat Arriva één of meer stellen in een ander concessiegebied inzet.

Voormalig Connexxion-treinstel 5037 vertrekt op 14 januari 2017 als Arriva-treinstel 525 in Valleilijn-kleurstelling als stoptrein van Emmen naar Zwolle uit Hardenberg.In augustus 2012 arriveren de eerste nieuwe treinstellen in Nederland. Vrijwel alle stellen zijn voor het ingaan van de nieuwe dienstregeling aan het einde van dat jaar beschikbaar. Net als hun voorgangers krijgen ook de nieuwe stellen een naam van een lokale beroemdheid. Arriva biedt de naamkeuze voor treinstel 517 tijdens een actie voor War Child aan de hoogste bieder. Deze geeft het treinstel vervolgens de naam War Child. De 414-416 zijn in de zomer van 2015 verlengt tot driewagenstel en krijgen hierbij de nummers 514-516.

In maart 2013 komen de laatste nieuwe GTW-treinstellen bij Arriva in dienst. Hoewel Arriva sindsdien nog wel stellen laat verlengen, stapt de vervoerder voor nieuwe treinstellen over op het type FLIRT3. Deze treinstellen zijn eveneens door Stadler gebouwd en vertonen veel gelijkenissen met de GTW's.

In de eerste helft van 2017 laat Arriva de dieselstellen voor de Maaslijn in de Limburgs blauwe huisstijl bestickeren. De tweewagenstellen zijn als eerste gereed. Zo rijden de 280 en 278 op 13 mei 2017 als stoptrein van Nijmegen naar Roermond in hun nieuwe kleurstelling bij Malden.In december 2016 neemt Arriva in Limburg de sprinterdiensten van NS en de treindiensten van Veolia over. Ook de 24 GTW-treinstellen van Veolia gaan hierbij over naar Arriva. In de loop van 2017 krijgen de stellen aan de buitenzijde dezelfde blauwe Limburg-kleurstelling als de FLIRT's die Arriva in het concessiegebied laat rijden. Voorafgaand aan het aanbrengen van de nieuwe huisstijl krijgen de treinstellen een nieuw nummer in aansluiting op de reeks bestaande stellen van de vervoerder. De dieselstellen worden na de elektrificatie van de Maaslijn vervangen door een nieuwe reeks FLIRT-treinstellen. De elektrische treinstellen blijven de gehele concessieperiode in dienst. Tegelijkertijd met de Veolia-treinstellen gaat ook Connexxion-treinstel 5037 over naar Arriva. De vervoerder zet het treinstel na het aanbrengen van de Arriva-logo's op de Valleilijnhuisstijl onder het nieuwe nummer 525 in op de Vechtdallijnen. De 525 dient daar voorlopig als vervanging van de in februari 2016 zwaar beschadigde 520.

Op 23 augustus 2013 zijn treinstel 411 en een onbekende soortgenoot bij Rechteren onderweg van Zwolle naar Emmen.

Spurt 247 laat op 22 oktober 2011 onderweg van Roodeschool naar Groningen de aansluiting met de lijn naar de Eemshaven achter zich.

Arriva Spurt 371 rijdt op 20 oktober 2013 als stoptrein van Winterswijk naar Zutphen langs het Afleidingskanaal bij Eefde.

Op 27 juni 2013 presenteert Arriva in samenwerking met de Provincie Gelderland GTW-treinstel 260 als rijdende foto-expositie. Treinstel 'Ellen ten Damme' is naar aanleiding van het fotoboek 'Obsessie' bestickerd met foto's van de zangeres en actrice. Op 5 juli 2013 is het treinstel op de Zutphense IJsselbrug onderweg naar Apeldoorn. In augustus 2014 is het stel weer ontdaan van de bestickering.

VEOLIA

Veolia treinstel 351 rijdt op 27 mei 2012 onderweg naar Nijmegen Venlo binnen. Links staat FLIRT treinstel 7.13 van Eurobahn gereed voor vertrek als Maas-Wupper-Express naar Hamm. De treinstellen van het type FLIRT zijn evenals de GTW treinstellen gebouwd door Stadler en hebben veel overeenkomsten.Veolia bestelt oktober 2006 zestien dieseltreinstellen van het type GTW. De tien tweewagenstellen en zes driewagenstellen zijn bestemd voor de inzet op de Maaslijn. Een half jaar later bestelt de vervoerder acht elektrische treinstellen voor de inzet op de Heuvellandlijn, de nieuwe naam voor het traject Maastricht Randwyck - Kerkrade Centrum. De treinstellen krijgen de bijnaam Velios. Een opvallend verschil met de Spurts van Arriva is de 2+3 opstelling van de stoelen in de tweede klasse. De dieseltreinstellen kunnen gecombineerd met de elektrische stellen rijden. Vooral tijdens de drukte rond Pinkpop en andere evenementen wordt van deze mogelijkheid gebruik gemaakt.

Voorafgaand aan de overname door Arriva worden de Veolia-treinstellen in november van de logo's van de nieuwe eigenaar voorzien. Op 18 november 2016 staan treinstellen 356 en 352 in Nijmegen te wachten op de volgende inzet.Eind 2007 komen de eerste dieselstellen in dienst op de Maaslijn. Bijna een jaar later volgen de elektrische treinstellen op de Heuvellandlijn. Voor deze treindienst zijn vijf tweewagenstellen en drie driewagenstellen gebouwd. De dieselelektrische tweewagenstellen krijgen de nummers 7201-7210, de driewagenstellen 7351-7356. De elektrische tweewagenstellen zijn genummerd in 7501-7505 en de driewagenstellen in 7651-7653. Waar de treinstellen van Arriva doormiddel van een bescheiden aanduiding de naam van een lokale bekendheid krijgen, worden de stellen van Veolia voorzien van portretten van bekende Limburgse persoonlijkheden. De afbeeldingen beslaan het complete motorrijtuig.

Velios 358 rijdt op 9 juni 2012 als stoptrein van Nijmegen naar Roermond Reuver binnen.Voor de verlenging van vier dieseltreinstellen bestelt Veolia eind 2008 extra tussenrijtuigen. Na aflevering van de bakken zijn de 7207-7210 verlengd en respectievelijk vernummerd in 7357-7360. In februari 2012 is treinstel 7202 als eerste Nederlandse GTW-treinstel voorzien van totaalreclame. Het treinstel krijgt ter gelegenheid van de Floriade die dat jaar bij Venlo wordt gehouden een zwarte bestickering met diverse afbeeldingen. De bestickering is na afloop van de Floriade weer verwijderd.

In december 2016 gaan de treindiensten van Veolia over naar Arriva. De vervoerder neemt hierbij ook alle treinstellen van Veolia over. In de loop van 2017 worden alle treinstellen opgeknapt en voorzien van een nieuw interieur. Aan de buitenzijde krijgen ze de blauwe kleurstelling van het Limburgse openbaar vervoer. De dieselstellen blijven tot aan de elektrificatie van de Maaslijn in 2020 rijden.

Op 28 maart 2014 staan BRENG-treinstellen 5041 en 5044 in Arnhem klaar voor vertrek naar Doetinchem. Op 28 december 2014 rijdt Velios 204 als stoptrein van Nijmegen naar Roermond bij Vierlingsbeek. Breng-treinstellen 5043 en 5048 staan op 8 oktober 2016 tijdens het 85-jarig jubileum van de NVBS naast elkaar in Beekbergen. Velios 501 vertrekt op 3 mei 2014 als stoptrein van Kerkrade Centrum naar Maastricht Randwyck vanaf de nieuwe voorstadshalte Maastricht Noord.

HERMES/CONNEXXION

Op 22 oktober 2013 vertrekken BRENG-treinstellen 5048 en 5047 als stoptrein naar Doetinchem uit Arnhem.In juli 2011 wordt bekend dat vervoerder Hermes vanaf eind 2012 in samenwerking met moederbedrijf Connexxion op werkdagen de treindienst tussen Arnhem en Doetinchem gaat verzorgen. De verbinding valt onder het stads- en streekvervoer in de Stadsregio Arnhem Nijmegen. Connexxion bestelt voor de treindienst negen driewagenstellen van het type GTW. De stellen hebben de grijs-blauwe kleurstelling van de zogenaamde Breng-formule van de stadsregio. De treinstellen krijgen in aansluiting op het andere spoorwegmaterieel van de Connexxion de nummers 5041-5049. Net als de stellen van Veolia is op het motorrijtuig van de Breng-treinstellen een gezicht afgebeeld. In tegenstelling tot de Limburgse vervoerder kiest Breng niet voor lokale beroemdheden, maar voor normale reizigers. Via een wedstrijd kunnen reizigers uit de stadsregio zich aanmelden om met hun gezicht op een treinstel te verschijnen.

Op 28 maart 2014 passeert Connexxion-GTW 5037 als stoptrein naar Barneveld Centrum het voormalige NCS-station van Amersfoort. In september 2015 gaan twee Breng-stellen voor Veolia op de Maaslijn rijden. Hoewel ze in eerste instantie de LINT-treinstellen in de spitsdienst tussen Nijmegen en Venray vervangen en later aanvullen, rijden ze ook in de reguliere treindienst tussen Nijmegen en Roermond. Diezelfde periode maken de logo's van de enkele maanden eerder opgeheven stadsregio op alle treinstellen plaats voor de logo's van de provincie Gelderland.

Tegelijkertijd met de negen Breng-stellen bestelt Connexxion een treinstel voor de inzet op de Valleilijn. Het geheel blauwe treinstel arriveert in maart 2013 in Nederland en krijgt in aansluiting op de Protos van Connexxion het nummer 5037. In december 2016 gaat de 5037 over naar Arriva om als 525 voor de vervoerder tussen Zwolle en Emmen te gaan rijden. Tegelijkertijd verdwijnen de Breng-stellen van de Maaslijn en vervangen twee stellen de 5037 op de Valleilijn. De dieselstellen rijden hier tot de komst van twee nieuwe FLIRT-treinstellen in 2018.