Protos

In 2005 ontwikkelt Fahrzeugtechnik Dessau een concepttreinstel voor regionaal vervoer. Het bedrijf ontwerpt de treinstellen voor verschillende soorten elektrische- en diesel elektrische aandrijving. De fabriek kan het materieel als twee-, drie- en vierwagenstellen leveren. In september 2006 wordt het prototype FTD 01 afgeleverd. Het stel rijdt in de grijze kleurstelling van de fabrikant diverse proefritten. Hoewel het treinstel een vrijwel volledig interieur heeft, is het niet in de reguliere reizigersdienst ingezet. Een jaar later neemt Connexxion vijf treinstellen in gebruik op de zogenaamde Valleilijn, de verbinding tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. Door het faillisement van de fabrikant zijn de vijf tweewagenstellen van Connexxion en een protostel de enige treinstellen van dit type.

Treinstel 5031 rijdt op 21 januari 2017 onderweg van Ede-Wageningen naar Amersfoort station Hoevelaken binnen.Eind 2006 wint Connexxion de aanbesteding voor het spoorvervoer tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. De provincie Gelderland hernoemt de verbinding, die tot dan bekendstaat als Kippenlijn, in Valleilijn. Voor het traject is een regiogebonden vervoersconcept bedacht. Ook de busverbinding tussen Ede en Wageningen is hierbij betrokken.

Protosstel 5031 is op 6 maart 2011 bij Harsselaar onderweg van Amersfoort naar Ede-Wageningen.Connexxion bestelt april 2006 vijf stellen van het type Protos. Tijdens het ontwerpproces zijn reizigers regelmatig gevraagd naar hun wensen. Als belangrijkste categorieën krijgen zowel forensen als scholieren een eigen plek in de trein. Het interieur van de Protos is hierdoor zeer divers. Voor scholieren is verdeeld over twee coupées de 'Dance Vallei' ingericht. Hier staan langs de zijwanden banken met bijbehorende tafeltjes. In het tweede deel zijn een aantal statafels en klapzittingen aangebracht. Ook is hier een frisdrankautomaat geplaatst en zijn op grote beeldschermen muziekzenders te volgen. Aan het andere uiteinde van de trein bevindt zich een afgelsoten coupé eerste klasse met zestien zitplaatsen met laptopaansluitingen. Tussen deze twee uitersten bevinden zich de 'normale' reizigersafdelingen met stoelen in vis-a-vis opstelling. De treinstellen kennen geen toiletten. Bij de kleurstelling is gebruik gemaakt van kleuren uit de Gelderse Vallei. Aan de buitenzijde hebben de treinstellen de blauwe huisstijl van de HOV-verbinding. 

Connexxion zet de eerste stellen vanaf eind september 2007 in. In de loop van dat jaar volgen ook de laatste stellen. De nummering 5031-5035 sluit aan op de Utrechtse sneltrams. In eerste instantie is het de bedoeling ook het proefstel aan de overige stellen aan te passen. In afwachting hierop huurt Connexxion een Plan V treinstel. In 2012 ziet de vervoerder definitief af van de ombouw van het proefstel en bestelt ter completering van het materieelpark een driewagenstel van het type GTW.

Treinstel 5034 vertrekt op 16 december 2007 als stoptrein van Amersfoort naar Ede-Wageningen uit Ede Centrum.INZET

Op de Valleilijn rijdt elk halfuur een trein tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. Tussen Amersfoort en Barneveld Noord rijdt bovendien elk halfuur een extra pendeltrein. Deze pendeldienst is in 2009 doorgetrokken naar Barneveld Centrum. Connexxion rijdt het grootste deel van deze diensten met de Protos-stellen. Tot juni 2013 aangevuld met één of meer Plan V-treinstellen. Enkele weken eerder komt het GTW-treinstel van de vervoerder het materieelpark versterken.