Serie 1500

Met het oog op het toenemend aantal intercitytreinen in de nieuwe dienstregeling van Spoorslag '70 zijn eind jaren '60 met spoed enkele extra elektrische locomotieven nodig. In 1969 koopt NS in Engeland de kleine serie elektrische locomotieven BR 27000-27006. De zeven locs zijn in 1954 gebouwd en inmiddels overbodig. Ze zijn geschikt voor de in Engeland afwijkende bovenleidingsspanning van 1500V en kunnen hierdoor zonder al teveel aanpassingen worden ingezet op het Nederlandse spoorwegnet. In september 1969 zijn de zeven locomotieven verscheept naar Zeebrugge waarna ze zijn overgebracht naar Tilburg.

Hier krijgen zes van de zeven locomotieven onder andere ATB, een nieuw remsysteem, nieuwe stroomafnemers en wordt de stuurstand van links naar rechts verplaatst. De locs worden bovendien als eerste elektrische locomotieven in de nieuwe geel-grijze huisstijl van NS geschilderd. De 27005 is onderdelenleverancier voor de andere zes exemplaren en wordt in 1970 gesloopt. In juni dat jaar komen de zes locomotieven onder de nummers 1501-1506 in dienst bij NS. In 1985 en 1986 gaan de locomotieven buiten dienst. De 1501 blijft in Nederland bewaard en de 1502 en 1505 keren terug naar Engeland. De 1503, 1504 en 1506 zijn gesloopt.

INZET

De zes locomotieven rijden in de zestien jaar dat ze bij NS in dienst zijn voornamelijk in de reizigersdienst tussen Rotterdam, later Den Haag en Venlo. Ook rijden ze boottreinen van Hoek van Holland naar Utrecht en Venlo. In mindere mate rijden de locomotieven ook goederentreinen tussen Kijfhoek en Venlo.

MUSEUMLOCOMOTIEVEN

In 1986 richten Rotterdamse machinisten speciaal voor het behoud van loc 1501 de Werkgroep 1501 op. Later zijn ook locomotieven uit andere series aan de collectie toegevoegd en wijzigt de werkgroep de naam in Stichting Klassieke Locomotieven. De 1501 is in 1990 weer geheel rijvaardig en rijdt zo 17 jaar lang in verschillende uitvoeringen diverse ritten door Nederland. Vanaf eind 2007 is de loc, in afwachting van een revisie, niet langer inzetbaar en opgeborgen in Blerick.

De 1502 en 1505 keren na hun buitendienststelling terug naar het Verenigd Koninkrijk. De 1502 is in verschillende kleurstellingen geschilderd en staat momenteel bij de EM2-society in Butterley. De 1505 heeft de NS kleuren behouden en staat in het Museum of Science and Industry in Manchester.