In 2010 presenteert fabrikant Siemens het locomotiefplatform Vectron. Het modulair opgebouwde locomotieftype is in een groot aantal verschillende varianten verkrijgbaar en groeit in enkele jaren uit tot het meest succesvolle platform in Europa. In Nederland rijden sinds 2017 verschillende goederenvervoerders met locomotieven van het type. Vanaf 2020 least ook NS Reizigers voor het grensoverschrijdende vervoer een aantal Vectrons. In eerste instantie voor het rijden de locs de slaaptreinen richting Oostenrijk en Zwitserland. In 2023 volgt ook de IC Berlijn.

Rond de eeuwwisseling bieden steeds meer fabrikanten een locomotieftype dat relatief makkelijk naar verschillende omstandigheden als bovenleidingsspanning en beveiligingssysteem te configureren is. Na jarenlange productie van verschillende varianten van de zogenaamde EuroSprinter, in Nederland onder andere bekend van de Baureihe 189, presenteert Siemens in juni 2010 het nieuwe locomotiefplatform, de Vectron. De locomotief is een doorontwikkeling van de ES 2007 waarvan locomotieven bij de Belgische en Portugese spoorwegen rijden. Terwijl aan de buitenzijde alleen de neus enigszins afwijkt, is het binnenwerk van de locomotieven compleet anders. Siemens levert de Vectron in verschillende elektrische aangedreven varianten, een diesel- en een dual-mode versie. De locomotieven kunnen voorzien worden van alle gangbare Europese treinbeïnvloedingssystemen. Naast de normaalspoorvariant bouwt de fabrikant ook locomotieven voor andere spoorwijdten. Alle varianten zijn modulair opgebouwd. Hierdoor kunnen de onderhoudskosten laag blijven en zijn ze beschikbaar voor vrijwel elk vervoer. Het locomotieftype groeit in enkele jaren uit tot het best lopende locomotiefplatform. In mei 2020 levert Siemens de duizendste Vectron af. De locomotieven rijden dan al voor meer dan dertig bedrijven in maar liefst twintig landen. Een groot aantal rijdt in een unieke uitvoering rond.

Ruim drie jaar na de eerste toelating van de Vectron in Duitsland maakt de 193 902 van het proefcentrum van Siemens in Wildenrath in februari 2016 de eerste testritten in Nederland. De loc rijdt onder andere tussen Roosendaal en Horst-Sevenum, op de Betuweroute en de Hanzelijn. De locomotieven van het type Vectron MS zijn, mits ze beschikken over juiste beveiligingspakket, per 21 september 2017 toegelaten op het Nederlandse spoorwegnet.

In het najaar van 2017 bestelt DB Cargo 60 locomotieven van het type. De locomotieven zijn bestemd voor de corridor tussen Nederland en Italië. En zijn naast deze landen geschikt voor inzet in Duitsland, België, Oostenrijk en Zwitserland. De eerste vier Vectrons rijden eind 2017 de eerste proef- en instructieritten in Duitsland en begin 2018 in Nederland. Eind februari 2018 verschijnen de locs in de reguliere goederendienst. Een jaar later komt de eerste loc van de tweede bestelling van DB Cargo op de baan. Naast de genoemde landen zijn de veertig locomotieven ook geschikt om in verschillende Oost-Europese landen te rijden. Een deel van deze locs is niet in Nederland toegelaten.

De locomotieven van DB Cargo hebben hoofdzakelijk de bekende rode kleurstelling van de vervoerder. Een aantal is voorzien van extra stickers en teksten. Enkele locs van de tweede bestelling zijn in het wit afgeleverd en later van verschillende stickers en teksten voorzien.

NS Reizigers leaset sinds de tweede helft van 2020 twee Vectrons van ELL. Eind augustus arriveert de zwart-groene 193 766 voor een uitgebreid opleidingsprogramma in Amsterdam. Vanaf oktober rijdt de loc al regelmatig een slag met de IC Berlijn. In november komt ook de 193 759 als tweede Vectron van NS in Nederland aan. Begin maart 2021 krijgt het tweetal de nieuwe NS-huisstijl: geel met blauwe accenten en een groot wit logo. De Nightjet naar Wenen gaat op 25 mei 2021 van start. Een half jaar later leaset NS ook de 193 263 en 193 733. De extra locomotieven zijn nodig voor de nieuwe Nightjet naar Zürich die in december 2021 gaat rijden. Per 1 december 2022 is ook de 193 735 aan het materieelpark toegevoegd. Vanaf eind 2023 leaset NS nog elf extra Vectrons ter vervanging van de laatste locomotieven van de serie 1700.

Inzet

De Vectrons van NS Reizigers rijden van oktober 2020 tot mei 2021 regelmatig tussen Amsterdam en Bad Bentheim een slag met een IC Berlijn. Vanaf 25 mei 2021 verzorgen de locomotieven tussen Amsterdam Centraal en Köln Hbf de tractie Nightjet naar Wenen en Innsbruck en zijn de locs vrijwel niet meer voor de IC Berlijn te zien. Vanaf december dat jaar zet NS de locomotieven ook voor de Nightjet naar Zürich in. De locomotieven rijden de treinen tussen Amsterdam en Frankfurt. De komst van een vijfde locomotief zorgt er vanaf februari 2023 voor dat de NS-locomotief voortaan drie dagen per week voor de hele rit tussen Amsterdam en Wenen te zien is.

Vanaf december 2023 rijden de Vectrons ook de IC Berlijn. De locomotieven verzorgen de tractie van de complete rit tussen Amsterdam en Berlijn.

Sinds de toelating van de locomotieven in het najaar van 2017 zijn verschillende vervoerders met Vectrons in Nederland actief. De locomotieven rijden niet alleen in de kleuren van de eigenaar, meestal één van de leasemaatschappijen, maar ook in die van de huurder. Een groot aantal locomotieven rijdt bovendien weer in een eigen uitvoering van het kleurenschema van het bedrijf waardoor een grote diversiteit aan locomotieven ontstaat.

Lees hier meer over de in Nederland toegelaten Vectrons bij de diverse vervoerders.

In december 2023 zijn alle zestien Vectrons van NS in gebruik: 193 263, 499, 500, 733, 735, 737, 759, 766, 931, 932, 934-936, 939, 948, 956

Op de foto boven dit artikel: Vanaf de tweede helft van 2020 least NS bij ELL twee Vectrons voor de inzet voor de Nightjet. De locomotieven rijden in eerste instantie regelmatig de Intercity Berlijn tussen Amsterdam en Bad Bentheim. In maart 2021 krijgt het tweetal de NS-huisstijl. Op 22 maart 2021 is de 193 759 voor het eerst in het geel voor laatstgenoemde trein te zien. Hierna is het de beurt aan de 193 766. Op de foto de loc met IC Berlijn 240 bij vertrek uit Deventer op 24 maart 2021. Vanaf december 2023 rijden de locomotieven van NS alle treinen tussen Amsterdam en Berlijn.