Sprinter Lighttrain

In 2005 bestelt NS voor het eerst in 15 jaar nieuw enkeldeks materieel. De nieuwe Sprinter Lighttrains staan symbool voor de nieuwe Sprinterformule, het metro-achtig vervoer over korte afstanden. Het energiezuinige SLT-materieel is voorzien van een lage instap, glazen scheidingswanden, airco en digitale informatieschermen. De treinstellen krijgen geen toilet. Dit leidt zowel vanuit de reizigers als het rijdend personeel tot veel kritiek. NS besluit daarom eind 2010 geen extra treinstellen te bestellen. Uiteindelijk zijn van 2008 tot 2012 69 vierwagenstellen en 62 zeswagenstellen gebouwd.

In 2013 is een aantal SLT-treinstellen voorzien van het beveiligingssysteem ERTMS. Hiervoor zijn bij de cabines stickers aangebracht. Op 13 april 2014 rijdt treinstel 2412, voorzien van ERTMS, samen met de 2441 als sprinter van Uitgeest naar Rotterdam even voor Krommenie.
Huidig materieelbestand SLT:  
in dienst bij NS: 2401-2469, 2601-2662
terzijde: geen
gesloopt: geen

SLT 2607 wordt op 28 maart 2014 in Breukelen voorgereden om de sprinter naar Veenendaal Centrum te rijden.NS bestelt in juli 2005 18 vierdelige en 17 zesdelige treinstellen van het type Sprinter Lighttrain. De stellen zijn afgeleid van de DB-serie 425. Ze krijgen voor zowel het interieur als het exterieur hetzelfde kleurenschema als het gemoderniseerde oude Sprintermaterieel. Conform het in 2003 geïntroduceerde Sprinter-concept krijgen de stellen relatief veel deuren, ruime balkons en glazen wanden. Ook is het materieel voorzien van digitale reizigersinformatie. Omdat de stellen bedoeld zijn voor vervoer op korte afstanden krijgen ze geen toilet. Nieuwe technieken zorgen ervoor dat behoorlijk op energiekosten wordt bespaard. Daarnaast kan het SLT-materieel sneller optrekken en afremmen. De stellen hebben als eerste NS-materieel een gelijkvloerse instap. Ook zijn de rijtuigbakken korter dan van het bestaande NS-materieel. De vier- en zeswagenstellen van het type SLT zijn ongeveer zo lang als de drie- en vierwagenstellen van het overige NS-materieel.

SLT 2624 rijdt op 10 mei 2015 als sprinter uit Amsterdam Zwolle binnen.In 2008 worden de eerste vier stellen voor het proefprogramma afgeleverd. In januari dat jaar arriveert de 2402 als eerste treinstel in Nederland. Een maand later volgt het eerste zeswagenstel, de 2602. Beide stellen rijden door heel Nederland een groot aantal proefritten zonder reizigers. De 2401 en 2601 rijden ondertussen technische proefritten in Duitsland. In de loop van 2008 zijn de stellen regelmatig uitgewisseld. In februari 2009 komen de vier stellen daadwerkelijk in dienst en vanaf maart dat jaar neemt NS ook nieuwe stellen in gebruik. Door de diverse kinderziektes die tijdens het proefbedrijf in de reizigersdienst naar voren komen, staakt NS het proefbedrijf een aantal keer. Ook is de bouw van de stellen in de tweede helft van 2009 tijdelijk stopgezet.

SLT 2611 vertrekt op 25 maart 2012 als Sprinter van Rotterdam Centraal - Uitgeest uit Amsterdam Centraal.Vanaf februari 2010 zijn de stellen versneld afgeleverd en bestelt NS vervolgseries. Omdat personeel en diverse trajecten nog niet gereed zijn voor de inzet van het materieel, staat in de eerste helft van 2010 zelfs een groot aantal stellen aan de kant. In de zomer dat jaar breidt NS het inzetgebied snel uit. Terwijl de vervoerder nog opties heeft voor twee keer 32 treinstellen, besluit de NS in december 2010 geen nieuwe stellen te bestellen. Belangrijkste reden is het ontbreken van toiletten. Dit genereert dat jaar veel aandacht in de media en politiek. Ook is de vakbond ingeschakeld na klachten van het rijdend personeel.

ERTMS-treinstel 2611 rijdt op 20 september 2014 een proeftit tussen Amsterdam Bijlmer ArenA en Maarssen. Het stel rijdt hier door het station in Amsterdam Zuidoost. Op het eerste raam en de deuren is de speciale bestickering van het stel te zien.Streng winterweer zorgt er eind december 2010 voor dat een groot deel van de stellen defect raakt. Mede hierdoor wordt het oude Dubbeldeksmaterieel opnieuw in dienst gesteld en blijft een groot aantal Plan V-treinstellen langer op de baan. In de eerste maanden van 2011 is het park SLT-treinstellen hersteld en gaat eerder genoemd materieel alsnog terzijde. In mei 2012 komen de laatste treinstellen in dienst.

Op 2 mei 2015 rijdt SLT 2609 als sprinter van Haarlem naar Leiden Centraal langs de bollenvelden bij Hillegom.In maart 2013 is treinstel 2611 voorzien van het Europese beveiligingssysteem ERTMS. Later zijn nog enkele treinstellen van het beveiliginssysteem voorzien. Het is de bedoeling om van zomer 2013 tot zomer 2014 met tien treinstellen proefritten te rijden tussen Amsterdam Bijlmer ArenA en Maarssen. Hierbij mogen de stellen maximaal 160 km/u rijden, in tegenstelling tot 140 km/u bij ATB. Uiteindelijk is het proefprogramma met minder stellen uitgevoerd. Wanneer er geen proefritten plaatsvinden, rijden de stellen voornamelijk in de reizigersdienst tussen Breukelen en Rhenen. Voor het onderscheid met de overige treinstellen, krijgen de ERTMS-stellen een stickers bij de cabines. De 2611 heeft tot november 2014 bovendien een aparte bestickering op de deuren en enkele ramen.

In 2014 besluit NS dat het SLT-materieel alsnog wordt voorzien van toiletten. Hiervoor wordt het rijtuig met de multifuntionele ruimte met klapzittingen aangepast. Hier komt naast een rolstoeltoegankelijk toilet plek voor twee fietsen en twee rolstoelen. De deuren van het rijtuig krijgen een uitschuifbare trede. In 2016 wordt het eerste rijtuig verbouwd en getest. De ombouw van de rest van de stellen vindt in de periode 2017-2021 plaats.

Op Bevrijdingsdag 2011 zet NS op diverse verbindingen extra en extra lange treinen in. In de sprinterdienst tussen Apeldoorn en Enschede rijdt die dag het SLT-koppel 2448 en 2437. De treinstellen bij binnenkomst in Deventer.

Treinstel 2604 komt op 2 september 2011 in Zwijndrecht binnen als Sprinter van Den Haag Centraal naar Roosendaal. SLT 2415 is op 7 april 2012 bij Hillegom onderweg als Sprinter van Haarlem naar Den Haag Centraal.

Hoewel het materieel speciaal voor de korte afstanden is ontwikkeld, komt het sporadisch voor dat een treinstel in een langeafstandsverbinding belandt. Zo rijdt treinstel 2433 op 3 mei 2011 bij Olst als intercity van Zwolle naar Roosendaal.

INZET

Op 23 februari 2014 vertrekken SLT-treinstellen 2460 en 2411 als sprinter van Utrecht Centraal naar Den Haag Centraal uit Den Haag Mariahoeve.Het is de bedoeling de eerste serie Sprinters bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling van 2009 in de sprinterdiensten op de trajecten Den Haag - Utrecht en Amsterdam/Breukelen - Rhenen in te zetten. NS zet de eerste stellen eind februari 2009, twee maanden later dan gepland, in tussen Den Haag en Utrecht. Tijdens dit proefbedrijf komen diverse problemen aan het licht. Dit leidt ertoe dat de stellen in mei dat jaar weer uit de reizigersdienst worden gehaald. In september zet NS de stellen weer beperkt in. Na enkele weken wordt ook dit proefbedrijf gestaakt.

Nadat ze in de herfstperiode enige tijd niet in de treindienst op de Veenendaallijn ingezet worden, hebben de stellen in november 2010 weer alleenheerschappij in de sprinterdienst tussen Breukelen en Rhenen. Treinstel 2404 is op 28 november 2010 bij station Driebergen-Zeist onderweg naar Rhenen.Bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2010 gaan de stellen opnieuw tussen Den Haag en Utrecht rijden. Ook rijdt het materieel tussen Rotterdam en Gouda. In mei 2010 volgen de Hoekse Lijn en de verbinding Utrecht - Baarn. Een maand later verschijnt het materieel ook in de Sprinterdienst tussen Den Haag, Rotterdam, Dordrecht en Roosendaal. Ook rijden de stellen het grootste deel van de pendeltreinen tussen Utrecht Centraal en het Spoorwegmuseum. Begin september 2010 gaat het materieel bijna twee jaar later dan gepland in de sprinterverbindingen van Uitgeest naar Rotterdam en Rhenen rijden. In december dat jaar volgen ook de sprinterdiensten Utrecht - Tiel en Utrecht - Breda. Enkele maanden later verschijnt het materieel ook in de sprinterdiensten op de de Flevolijn. Vanaf de zomer van 2011 zet NS de stellen ook tussen Hoorn Kersenboogerd en Hoofddorp en tussen Den Haag en Haarlem in.

In december 2012 verschuift de inzet van het SLT-materieel aanzienlijk. De stellen verdwijnen tussen Hoorn en Hoofddorp, van de Hoekse Lijn en tussen Utrecht en Baarn. Ook een deel van de sprinterdiensten tussen Uitgeest, Rotterdam en Rhenen wordt overgenomen door het SGM. Vrijgekomen SLT-treinstellen gaan alle sprinterdiensten op de Flevolijn en de Hanzelijn rijden. Daarnaast zet NS het materieel in de sprinterdiensten van Utrecht via Hilversum naar Den Haag en Almere in. Een jaar later keren de SLT-treinstellen terug tussen Hoofddorp en Hoorn Kersenboogerd. Ook gaan de stellen tussen Tilburg Universiteit en Weert rijden. Enkele jaren later is deze treindienst door werkzaamheden in Eindhoven opgeknipt en rijden de stellen alleen nog tussen Eindhoven en Weert. In het najaar van 2015 nemen de stellen de treindienst tussen Gouda en Alphen aan den Rijn over. In december 2016 maken ze op deze verbinding plaats voor de FLIRT3-treinstellen van R-NET.

Bij het ingaan van de dienstregeling 2017 krijgen de treinstellen alleenheerschappij in de sprinterdiensten tussen Amersfoort Vathorst, Amsterdam Centraal en Hoofddorp en tussen Uitgeest, Amsterdam en Rotterdam. De stellen komen vrij door de inzet van het SGM in de sprinterdiensten tussen Haarlem en Den Haag, tussen Rotterdam en Gouda Goverwelle, tussen Den Haag en Dordrecht en tussen Dordrecht en Roosendaal.

Het nieuwe Sprintermaterieel rijdt sinds mei 2010 op de Hoekse lijn. SLT 2415 staat op 5 juni 2010 in Hoek van Holland Strand gereed voor vertrek naar Rotterdam Centraal.

Treinstel 2646 passeert op 30 juni 2012 als sprinter van Utrecht Centaal naar Breda bij Tricht de nieuwe brug over de Linge.

Treinstel 2401 rijdt op 6 juli 2013 als sprinter van Zwolle naar Amsterdam Centraal, Diemen binnen.

Treinstel 2620 vertrekt op 22 juli 2012 als sprinter van Lelystad Centrum naar Leiden Centraal uit Diemen Zuid.