Stadler FLIRT

Ter versterking van het Sprinterpark doet NS in het voorjaar van 2015 bij het Zwitserse Stadler een spoedbestelling voor 58 treinstellen van het type FLIRT3. Het is voor NS de eerste serie treinstellen die niet speciaal voor de vervoerder is ontwikkeld. Ook least de vervoerder zes treinstellen voor de gewonnen R-NET concessie tussen Gouda en Alphen aan den Rijn. De eerste treinstellen verschijnen in december 2016 in de reizigersdienst. Tegelijkertijd met NS introduceert Arriva de stellen in Zuid-Limburg. Naast de genoemde vervoerders verschijnen de daaropvolgende jaren ook FLIRT-treinstellen via NS-dochterbedrijf Abellio, Connexxion, Syntus en enkele buitenlandse spoorwegmaatschappijen op het Nederlandse spoorwegnet.

Treinstel 2217 pendelt op 21 januari 2017 tussen Arnhem en Ede-Wageningen. Op de foto is het treinstel enkele kilometers voor Wolfheze onderweg naar de Gelderse hoofdstad.FLIRT staat voor Flinker Leichter Innovativer Regional Triebzug. Stadler bouwt zowel elektrisch- als dieselelektrisch aangedreven treinstellen van het type. De samenstelling varieert van twee tot zes rijtuigen. In tegenstelling tot de GTW-treinstellen van dezelfde fabrikant, hebben de FLIRT-stellen geen apart motorcompartiment maar zijn de installaties tussen de cabines en de reizigersafdelingen geplaatst. De stellen zijn in tientallen uitvoeringen bij een groot aantal spoorwegmaatschappijen in diverse Europese landen en Algerije te zien.

Op 23 oktober 2016 staan treinstellen 2506 en 2507 voor instructiedoeleinden in Zutphen.NS bestelt eind april 2015 33 driewagenstellen en 25 vierwagenstellen van het type FLIRT3. Voor NS is het de eerste serie treinstellen die niet speciaal voor de vervoerder is ontwikkeld. Belangrijke reden is de snelle levering van de stellen. Deze is nodig om op korte termijn een tekort in de sprintermaterieel op te vangen. De eerste treinstellen van NS komen in maart 2016 in Nederland aan. Na een uitgebreid proefprogramma komen de eerste treinstellen in december 2016 in dienst. Enkele maanden voor de spoedbestelling van de FLIRT-stellen heeft NS bij het Spaanse CAF al 118 nieuwe Sprinterstellen besteld. Deze zogenaamde Sprinter Nieuwe Generatie komt vanaf 2018 in dienst en is vooral bestemd ter vervanging van het Stadsgewestelijk Materieel uit de jaren '70 en '80 en het niet gemoderniseerde DD-AR-materieel uit de jaren '90.

R-NET treinstel 2010 is het eerste Nederlandse treinstel van het type FLIRT3. Het stel rijdt vanaf december 2015 vanuit het Onderhoudsbedrijf Leidschendam diverse testritten door het hele land. Op 7 februari 2016 is het treinstel bij Soest onderweg voor een zogenaamde loopstabiliteitsrit. Het stel rijdt via Amsterdam, Amersfoort, Zwolle en Arnhem een rondje Nederland.Naast de 58 stellen least NS ook zes tweewagenstellen van Abellio voor de treindienst tussen Gouda en Alphen aan den Rijn. De treindienst op dit baanvak gaat in december 2016 over naar een een joint-venture van NS en dochterbedrijf Abellio. Hierbij verzorgt NS de treindienst met een vaste groep personeel en de zes genoemde treinstellen die de rood-grijze kleurstelling van R-NET, het hoogwaardige OV-netwerk in de Randstad, hebben. Op de stellen staat de tekst 'Reizen met zekerheid van R-net, door NS'. Tegelijkertijd bestelt Abellio ook treinstellen voor verschillende Duitse trajecten. Zeven vijfwagenstellen zijn bestemd voor de nieuwe sneltreindienst tussen Arnhem, Duisburg en Düsseldorf.

FLIRT-treinstel 2508 rijdt op 15 januari 2017 als sprinter van Arnhem naar 's-Hertogenbosch en Deurne besneeuwd Nijmegen binnen. Op de achtergrond is de Waalbrug te zien. Op 3 december 2015 komt R-NET treinstel 2010 als eerste Nederlandse FLIRT de grens over. Het treinstel rijdt in de daaropvolgende maanden diverse toelatings- en proefritten. De andere R-NET-treinstellen volgen de maanden daarna. Op 29 maart 2016 komen de eerste drie NS-treinstellen, 2201, 2501 en 2502, in Nederland aan. Drie dagen later starten de treinstellen vanuit het onderhoudsbedrijf in Maastricht met de gebruikelijke testritten. In juli 2016 is de serie van zes R-NET treinstellen 2010-2015 compleet.

RNET-FLIRT 2015 rijdt op 13 september 2016 bij Diepenveen richting Deventer.Bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2017, op 11 december 2016, zijn de beschikbare treinstellen voorzien van NS-logo's onder de frontruiten. Die dag zet NS treinstel 2213 als eerste en enige FLIRT in de reizigersdienst in. Het treinstel pendelt de hele dag tussen Zutphen, Arnhem en Ede-Wageningen. Ook de R-NET treinstellen 2010-2015 verschijnen die dag in de reizigersdienst op hun vaste traject tussen Gouda en Alphen aan den Rijn. De daaropvolgende dagen gaat het instructieprogramma door en komen nog enkele NS-treinstellen in dienst. Op 28 december 2016 presenteert NS het materieeltype officieel aan de pers en komen zo'n twintig treinstellen in dienst. De treinstellen rijden in eerste instantie alleen in de sprinterdiensten in Noord-Brabant en rond Arnhem. De reden hiervoor is dat de stellen door de spoedbestelling van NS geen standaard biobakken onder de toiletten hebben maar eenvoudige opvangtanks die elke nacht op een beperkt aantal opstelterreinen geleegd kunnen worden.

Zie ook FLIRT3 bij andere vervoerders

Op 5 november 2016 rijdt NS-FLIRT 2508 proef tussen Ede-Wageningen en Arnhem. Het stel rijdt hier het centraal station van de Gelderse hoofdstad binnen. Treinstel 2213 heeft op 11 december 2016 de eer om als eerste en enige NS-treinstel in de reizigersdienst te rijden. Het stel staat die dag in Ede-Wageningen klaar voor vertrek als sprinter naar Zutphen. Op 26 december 2016 rijden R-NET treinstellen 2014 en 2011 onderweg van Alphen aan den Rijn naar Gouda door Waddinxveen. In april 2016 rijden de eerste NS-treinstellen vooral proefritten vanuit Maastricht en Zwolle. Op 9 april 2016 staat treinstel 2201 in laatstgenoemde stad te wachten op de volgende proefrit.

INZET

Op 5 november 2016 pendelt NS-FLIRT 2508 tussen Arnhem en Ede-Wageningen. Ruim een maand later zet NS de stellen hier in de reguliere sprinterdienst in. Op de foto rijdt het treinstel Ede binnen.NS zet de treinstellen bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2017 op 11 december 2016 bij wijze van proef in de sprinterdienst tussen Arnhem en Ede-Wageningen in. Een dag later rijden ze ook de nieuwe spitssprinters tussen 's-Hertogenbosch en Oss. Twee weken later volgt de sprinterdienst tussen Arnhem, 's-Hertogenbosch en Deurne. In februari 2017 verschijnen de eerste stellen in de sprinterdienst tussen Zutphen en Wijchen. In de loop van 2017 verschijnen de treinstellen op steeds meer andere trajecten buiten de Randstad. Als de serie compleet is, rijden de stellen de meeste sprinterdiensten in Noord-Brabant en rond Arnhem en Nijmegen. De zes R-NET stellen rijden vanaf 11 december 2016 alleen tussen Gouda en Alphen aan den Rijn.