NS International

Voor de treindienst op de Hogesnelheidslijn-Zuid bestellen NS Hispeed en de NMBS in 2005 respectievelijk zestien en drie treinstellen van een geheel nieuw ontwerp. In 2008 is het eerste treinstel gereed. Het duurt echter nog tot april 2009 voordat het eerste treinstel voor testritten in Nederland arriveert. Door diverse problemen duurt het vervolgens drie jaar voordat NS Hispeed de eerste opleidingsritten kan rijden. De eerste treinstellen verschijnen vanaf juli 2012 sporadisch in de reizigersdienst over de HSL. Vanaf december 2012 gaat het materieel de Fyra-dienst Amsterdam - Brussel Zuid rijden. 

In 1994 bestelt de Deutsche Bahn dertien ICE 3-treinstellen voor het grensoverschrijdende verkeer. Een jaar later bestelt NS vier treinstellen van de serie. De zeventien treinstellen komen tussen 1997 en 2000 in dienst. De treinstellen van de DB zijn ondergebracht in de nummerreeks 4601-4613. De NS-treinstellen krijgen de nummers 4651-4654. De Nederlandse stellen rijden sinds eind 2000 gemengd met Duitse soortgenoten de ICE-dienst Amsterdam - Keulen - Fankfurt. Later zet de DB de stellen ook in tussen Frankfurt, Brussel en Parijs.

De serie Thalys PBKA bestaat uit zeventien TGV-treinstellen bestemd voor het Thalys-netwerk tussen Parijs, Brussel, Keulen en Amsterdam. Ze zijn technische vrijwel gelijk aan de eerder gebouwde Thalys-treinstellen van het type PBA uit 1995 en 1996. Deze stellen zijn weer gelijk aan de treinstellen van het type TGV Réseau die enkele jaren eerder op de baan komen.