ICE 3 Baureihe 406

In 1994 bestelt de Deutsche Bahn dertien ICE 3-treinstellen voor het grensoverschrijdende verkeer. Een jaar later bestelt NS vier treinstellen van de serie. De zeventien treinstellen komen tussen 1997 en 2000 in dienst. De treinstellen van de DB zijn ondergebracht in de nummerreeks 4601-4613. De NS-treinstellen krijgen de nummers 4651-4654. De Nederlandse stellen rijden sinds eind 2000 gemengd met Duitse soortgenoten de ICE-dienst Amsterdam - Keulen - Fankfurt. Later zet de DB de stellen ook in tussen Frankfurt, Brussel en Parijs.

NS-treinstel 4652 rijdt op 9 augustus 2014 door werkzaamheden via Hilversum van Frankfurt naar Amsterdam. Het treinstel passeert hier station Diemen.NS introduceert in 2000 het eerste ICE-treinstel in de verbinding Amsterdam - Hannover. Zestien jaar later keert het materieel voor een weekend terug tussen Amsterdam en Deventer. Door werkzaamheden rijden de treinen via deze route van en naar Arnhem en Duitsland. ICE-treinstel 4611 rijdt op 4 juni 2016 onderweg van Amsterdam naar Frankfurt Deventer binnen.In navolging op de treinstellen van het type ICE 1 en ICE 2 bestelt de Deutsche Bahn in 1994 voor het langeafstandsvervoer 50 treinstellen van het type ICE 3 voor de binnenlandse inzet en dertien stellen voor grensoverschreidend vervoer. Deze stellen krijgen de aanduiding ICE 3M, waarbij de M staat voor multicoulant. NS vult de bestelling aan met vier treinstellen. De serie ICE 3 onderscheidt zich van de oudere types doordat de stellen geen aparte motorrijtuigen hebben. De DB brengt de ICE 3-treinstellen onder in de baureihe 403. De ICE 3M-stellen vormen de baureihe 406 en krijgen de nummerreeks 4601-4613. De NS-treinstellen hebben de nummers 4651-4654. De meeste treinstellen van de DB zijn vernoemd naar een Duitse stad. De NS-stellen 4651 en 4652 krijgen respectievelijk de namen Amsterdam en Arnhem. De achtdelige treinstellen hebben 91 zitplaatsen in de eerste klasse en 334 in de tweede klasse. De treinstellen hebben een maximale dienstsnelheid van 330 km/u. In Nederland rijden de stellen echter alleen over het conventionele spoor en hierdoor niet sneller dan 140 km/u.

In 2007 zijn zes treinstellen van DB aangepast voor de treindienst in België en Frankrijk. De stellen zijn ondergebracht in de aparte nummerreeks 4680-4685 en rijden ook naar Brussel en Parijs. Vanaf 1 januari 2012 is treinstel 4654 eigendom van DB.

ICE-treinstel 4651 heeft de logo's van NS Hispeed. Op 28 maart 2014 rijdt het treinstel onderweg naar Frankfurt door Breukelen. In het eerste weekend van december 2014 rijden de ICE's via Eindhoven. Zo staat op 6 december treinstel 4611 in de Brabantse stad gereed voor vertrek naar Frankfurt. ICE-treinstel 4603 is op 10 januari 2016 even ten zuiden van Deventer onderweg van Amsterdam naar Frankfurt Hbf. Op 18 juni 2016 rijdt ICE-treinstel 4610 als omgeleide ICE van Amsterdam naar Frankfurt bij Deventer.

INZET

NS treinstel 4653 is op 20 augustus 2011 onderweg van Köln Hbf naar Amsterdam Centraal. Door werkzaamheden rijdt de trein via Venlo en passeert hier het karakteristieke stationsgebouw Horst-Sevenum.Het eerste NS-treinstel rijdt van juni tot november 2000 ter gelegenheid van de Expo 2000 als extra trein tussen Amsterdam en Hannover. In november 2000 nemen de treinstellen de EuroCity-dienst Amsterdam - Keulen over. Hierbij rijdt dagelijks één trein van en naar Frankfurt (M). In de treindienst rijden zowel de Nederlandse stellen als Duitse soortgenoten. Vanaf december 2002 rijden alle treinen van en naar Frankfurt. Vanaf december 2003 rijdt één trein door naar Basel. De Duitse ICE-treinstellen uit de serie Baureihe 406 zijn ook te vinden in de verbindingen van Frankfurt naar Brussel en Parijs.