Plan K

Na de aflevering van de Plan E rijtuigen voor het binnenlands vervoer, bestelt NS dertig rijtuigen voor het internationale verkeer. De rijtuigen van het type Plan K zijn net als de Plan D rijtuigen min of meer afgeleid van de vooroorlogse bolkoprijtuigen en komen in 1957 en 1958 in dienst. Ze hebben drie compartimenten met in totaal achttien zitplaatsen in de eerste klasse en vijf compartimenten met veertig zitplaatsen in de tweede klasse. De zittingen in zowel de eerste als de tweede klasse zijn uittrekbaar zodat er een slaapgelegenheid ontstaat. De rijtuigen krijgen tevens een aparte wasgelegenheid. De rijtuigen worden AB 7351-7380 genummerd en krijgen net als de andere rijtuigen bij NS de blauwe kleurstelling.

Op 12 november 2011 rijdt museumloc 1202 met een aantal museumrijtuigen door Bussum met een excursie voor de NVBS. Als eerste rijtuig rijdt het Plan K rijtuig van het Nederlands Spoorwegmuseum, de 7376, mee.Plan K rijtuig 7376 van het Nederlands Spoorwegmuseum op 5 april 2014.Na de terzijdestelling in 1981 gaan zes rijtuigen gaan naar de VSM en één rijtuig gaat naar de SGB. Een aantal rijtuigen dient als ballast bij proef- en instructieritten van de nieuwe locomotieven van de serie 1600. Ondertussen ontstaat bij NS een materieeltekort. Aangezien de vervoerder voor de relatief jonge rijtuigen geen buitenlandse koper vindt, worden alsnog 14 rijtuigen, net als elf rijtuigen Plan N, in revisie genomen. Ook de museumrijtuigen worden teruggekocht. De rijtuigen worden enkele jaren gebruikt om een deel van het materieeltekort op te vangen. In 1984 gaan de rijtuigen definitief aan de kant. De 7376 wordt hierna als begeleidingsrijtuig toegevoegd aan de Koninklijke trein. In 1993 gaat dit rijtuig naar het Nederlands Spoorwegmuseum. De 7355, 7359, 7367, 7370, 7377 en 7378 gaan naar de VSM. Eén rijtuig wordt vanaf 1993 samen met twee Plan E rijtuigen als remrijtuig gebruikt bij slooptransporten. In maart 1995 komt een eind aan de inzet van de remrijtuigen en worden de twee Plan E rijtuigen gesloopt. Het Plan K rijtuig gaat naar de VSM.

INZET

Eén van de Plan K rijtuigen van de VSM staat op 29 mei 2012 naast Plan D rijtuig 7705 in Beekbergen.De rijtuigen rijden in diverse internationale treinen. Vanaf 1972 rijden ze echter vrijwel alleen nog in de buurlandtreinen tussen Rotterdam (later Den Haag) en Keulen. Met de komst van de eerste intercityrijtuigen gaan de rijtuigen Plan K in 1981 terzijde. Wanneer de rijtuigen in 1983 terugkeren op het spoorwegnet rijden ze tot de zomerdienst mee in Plan E treinen op de IJssellijn en in Noord-Holland. Wanneer de rijtuigen in de zomer van 1983 een vaste omloop krijgen, rijden ze voornamelijk in diverse spitstreinen. Ze zijn onder andere te zien tussen Amsterdam en Schagen, tussen Utrecht en Horst-Sevenum en tussen Eindhoven en Den Haag/Rotterdam via Utrecht. Voor de eerste klasse voorziening rijdt in alle treinen een Plan E rijtuig mee. Naast de spitstreinen rijden op zondag enkele rijtuigen een intercityslag tussen Amsterdam en Enschede. Door diverse schadegevallen ontstaat een tekort aan elektrische locomotieven en worden de diensten van Plan K en Plan N rijtuigen veelvuldig vervangen door treinstellen, waaronder het op reserve staande Materieel '46.