Nieuws

Op 19 juli 1867, vier jaar na de oprichting van het Internationale Rode Kruis, tekent koning Willem III het Koninklijk Besluit tot oprichting van eene Nederlandsche vereeniging tot het verleenen van hulp aan zieke en gewonde Krijgslieden in tijd van oorlog. Met dit besluit heeft ook Nederland een eigen Rode Kruis-vereniging. In 2017 bestaat het Nederlandse Rode Kruis 150 jaar en zijn er diverse activiteiten zoals een reizende tentoonstelling die op diverse evenementen neerstrijkt. Daarnaast is er een speciale jubileumtrein. Museumstel 766 van de Stichting Hondekop is voor de gelegenheid begin mei in Onnen voorzien van een speciale bestickering. Opvallend detail is dat de 766 voor het eerst in twintig jaar weer NS-logo's draagt aangezien NS één van de partners van het jubileum is.

Hoewel de treinstellen alleen bij overbrengingen te zien zijn, vormen de Noorse treinstellen van het type BM73 van halverwege 2014 tot halverwege 2017 een opvallende verschijning op het Nederlandse spoorwegnet. In mei 2014 wordt bekend dat NedTrain Haarlem de opdracht krijgt voor de mid-life revisie van de twintig treinstellen van de NSB. De blauwe en rode treinstellen worden ombeurten via Zweden en Denemarken naar Bad Bentheim gebracht waarna diverse Nederlandse vervoerders de laatste kilometers naar de Haarlemse werkplaats verzorgen. Na enkele maanden verlaten ze het land weer via dezelfde weg, maar met geheel nieuw interieur en een rood-grijze kleurstelling. Op 6 mei 2017 verlaat de 73007 als laatste het land.

Op 12 april 2017 maakt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) bekend dat goederenvervoerder HSL Logistik niet langer op het Nederlandse spoor mag rijden. Het is de eerste keer dat de ILT met zo'n zware maatregel komt. De ILT stelt vast dat het vervoersbedrijf de veiligheid niet op orde heeft en daardoor de kans op ongelukken toeneemt. De vervoerder is bij liefhebbers vooral bekend door de inzet vano ude NS-locomotieven. HSL rijdt sinds de zomer van 2012 in Nederland voornamelijk met de opvallende zwartwit geblokte E-loc 1832. Ruim drie jaar na de start komt de 1304 bij HSL in dienst. De bruine locomotief raakt in februari 2016 echter defect en komt niet meer op de baan. Ook de 1254 rijdt in de winter van 2015/2016 enige tijd voor de vervoerder.

In de nacht van 31 maart op 1 april 2017 rijdt de laatste reizigerstrein op de Hoekse Lijn. De spoorlijn wordt na het staken van de treindienst omgebouwd tot hoogwaardige metrolijn en toegevoegd aan het Rotterdamse metronetwerk. Voorafgaand aan de sluiting van de verbinding rijdt NS op 26 maart met historische treinstellen pendelritten op de vroegere internationale hoofdlijn. In september 2017 gaan de eerste metro's rijden en herinnert nog weinig aan de lange tijd zo belangrijke schakel in het Europese spoorwegnet.

Vanaf 6 april 2017 laat Abellio de zogenaamde Rhein-IJssel-Express van Düsseldorf naar Emmerich doorrijden naar Arnhem. De treindienst is de vijfde regionale spoorwegverbinding tussen Nederland en Duitsland. Tot zo'n twintig jaar eerder is het beleid juist alleen gericht op de inzet van doorgaande treinen tussen de grote steden en zijn de meeste grensovergangen nog amper in gebruik of zelfs gesloten. De laatste regionale treindiensten zijn decennia eerder al geminimaliseerd tot een minimum van twee á drie treinen per dag. Rond de eeuwwisseling keert het tij en krijgt elke, voor het reizigersvervoer nog in gebruik zijnde grensovergang geleidelijk weer een intensieve regionale treindienst. Met de komst van de nieuwe verbinding tussen Hengelo en Bielefeld zijn in 2018 al deze grensovergangen weer in gebruik voor regionale reizigerstreinen.

Op donderdag 12 januari 2017 start de elektrificatie van het Kamperlijntje officieel. De dertien kilometer lange spoorlijn tussen Zwolle en Kampen wordt in elf maanden niet alleen geëlektrificeerd, ook het spoor wordt geheel vernieuwd. Daarnaast verdwijnt het goederenemplacement in Kampen en wordt het station gemoderniseerd. Tussen Zwolle en Kampen komt de nieuwe voorstadshalte Zwolle Stadshagen. De verbouwing van de spoorlijn gaat voortvarend van start. Zo resteert begin maart nog maar weinig van het uitgebreide goederenemplacement van Kampen.