Nieuws

Tussen 1934 en 1951 schaft NS bijna 170 diesel-elektrische locomotoren aan. Het mekkerende geluid van de uitlaatfluit geeft ze de bekende bijnaam 'sik'. Pas in 2007 gaan de laatste exemplaren buiten dienst. Tientallen sikken rijden dan al bij museumorganisaties. Nog meer exemplaren belanden als statisch object bij bedrijven en particulieren. Zo belandt de 297 voor de vestiging van Volker Stevin Rail & Traffic in Deventer. De loc staat ruim tien jaar weg te roesten voor de blauwe loods aan de Duurstedeweg. In oktober 2016 is de loc overgebracht naar het Havenkwartier. Hier wordt de locomotor opgeknapt om in de loop van 2017 als herinnering aan het Deventerse industriespoor op een restant van het spoor bij het kruispunt van de Hanzeweg en de Industrieweg te worden neergezet.

Op donderdag 12 januari 2017 is het officiele startsein voor de elektrificatie van het Kamperlijntje gegeven. De dertien kilometer lange spoorlijn tussen Zwolle en Kampen wordt in elf maanden niet alleen geëlektrificeerd, ook wordt het spoor geheel vernieuwd. Daarnaast verdwijnt het goederenemplacement in Kampen en wordt het station gemoderniseerd. Tussen Zwolle en Kampen komt de nieuwe voorstadshalte Zwolle Stadshagen. De verbouwing van de spoorlijn gaat voortvarend van start. Zo resteert na enkele weken nog maar weinig van het uitgebreide goederenemplacement van Kampen. Na enkele maanden van voorbereidende werkzaamheden, is het baanvak van 5 juni tot en met 27 augustus gesloten voor de grootste aanpassingen. Hierna rijdt NS nog 3,5 maanden met dieselstellen onder draad.

In december 2010 wordt Locon Benelux B.V. opgericht door Locon AG en Haetberting B.V.. De vervoerder heeft vanaf april 2011 een licentie om in Nederland te rijden. De vervoerder schaft voor het vervoer twee buiten dienst gestelde locomotieven uit de serie 1600 aan. De locs komen in juni 2011 als 9901 en 9902 in dienst. Later volgen nog acht locs uit de serie, waarvan er twee als plukloc dienen. Daarnaast schaft de vervoerder meer tweedehands materieel uit binnen- en buitenland aan. Vanaf 2016 verliest Locon veel vervoer en worden diverse locomotieven aan andere vervoerders verkocht. Nadat enkele maanden eerder al HSL Logistik van het Nederlandse spoorwegnet verdwijnt, wordt begin juli 2017 bekend dat ook Locon Benelux alle activiteiten staakt.

Op 13 juni 2017 komen treinstellen 7401 en 7402 als eerste FLIRT-treinstellen van door Syntus gewonnen concessie Zwolle - Enschede/Zwolle - Kampen in Nederland aan. Het moederbedrijf van Syntus, Keolis Nederland, neemt beide treindiensten in december 2017 over van NS. De 7401 draagt opvallend genoeg stickers met de naam Syntus. Op beide stellen missen nog de stickers met silhouetten die ook op de Arriva-treinstellen voor de Vechtdallijnen te zien zijn.

In 1922 schaft NS de eerste verbrandingsmotorrijtuigen aan om zo de exploitatie van regionale treindiensten enigzins rendabel te maken. Ruim tien jaar later maken dieseltreinen ook het reizen op een belangrijk deel van de hoofdlijnen weer aantrekkelijk. Hierna volgen er ook luxe diesels voor het internationale treinverkeer. Tegelijkertijd wordt een groot deel van het Nederlandse spoorwegnet geëlektrificeerd en verdwijnt de dieseltractie geleidelijk weer naar de lokale zijlijnen. Rond de eeuwwisseling gaan deze lijnen vrijwel allemaal over naar regionale vervoerders en is NS vanaf december 2012 nog maar op twee 'diesellijnen' actief. Zowel de spoorlijn Zwolle - Wierden als het Kamperlijntje worden hierna alsnog geëlektrificeerd. Waarna de exploitatie in december 2017 naar Syntus overgaat en NS geen dieselmaterieel meer nodig heeft.

Op 19 juli 1867, vier jaar na de oprichting van het Internationale Rode Kruis, tekent koning Willem III het Koninklijk Besluit tot oprichting van eene Nederlandsche vereeniging tot het verleenen van hulp aan zieke en gewonde Krijgslieden in tijd van oorlog. Met dit besluit heeft ook Nederland een eigen Rode Kruis-vereniging. In 2017 bestaat het Nederlandse Rode Kruis 150 jaar en zijn er diverse activiteiten zoals een reizende tentoonstelling die op diverse evenementen neerstrijkt. Daarnaast is er een speciale jubileumtrein. Museumstel 766 van de Stichting Hondekop is voor de gelegenheid begin mei in Onnen voorzien van een speciale bestickering. Opvallend detail is dat de 766 voor het eerst in twintig jaar weer NS-logo's draagt aangezien NS één van de partners van het jubileum is.