Nieuws

Op 13 juni 2017 komen treinstellen 7401 en 7402 als eerste FLIRT-treinstellen van door Syntus gewonnen concessie Zwolle - Enschede/Zwolle - Kampen in Nederland aan. Het moederbedrijf van Syntus, Keolis Nederland, neemt beide treindiensten in december 2017 over van NS. De 7401 draagt opvallend genoeg stickers met de naam Syntus. Op beide stellen missen nog de stickers met silhouetten die ook op de Arriva-treinstellen voor de Vechtdallijnen te zien zijn.

Op donderdag 12 januari 2017 is het officiele startsein voor de elektrificatie van het Kamperlijntje gegeven. De dertien kilometer lange spoorlijn tussen Zwolle en Kampen wordt in elf maanden niet alleen geëlektrificeerd, ook wordt het spoor geheel vernieuwd. Daarnaast verdwijnt het goederenemplacement in Kampen en wordt het station gemoderniseerd. Tussen Zwolle en Kampen komt de nieuwe voorstadshalte Zwolle Stadshagen. De verbouwing van de spoorlijn gaat voortvarend van start. Zo resteert na enkele weken nog maar weinig van het uitgebreide goederenemplacement van Kampen. Na enkele maanden van voorbereidende werkzaamheden, is het baanvak van 5 juni tot en met 27 augustus gesloten voor de grootste aanpassingen. Hierna rijdt NS nog 3,5 maanden met dieselstellen onder draad.

In 1922 schaft NS de eerste verbrandingsmotorrijtuigen aan om zo de exploitatie van regionale treindiensten enigzins rendabel te maken. Ruim tien jaar later maken dieseltreinen ook het reizen op een belangrijk deel van de hoofdlijnen weer aantrekkelijk. Hierna volgen er ook luxe diesels voor het internationale treinverkeer. Tegelijkertijd wordt een groot deel van het Nederlandse spoorwegnet geëlektrificeerd en verdwijnt de dieseltractie geleidelijk weer naar de lokale zijlijnen. Rond de eeuwwisseling gaan deze lijnen vrijwel allemaal over naar regionale vervoerders en is NS vanaf december 2012 nog maar op twee 'diesellijnen' actief. Zowel de spoorlijn Zwolle - Wierden als het Kamperlijntje worden hierna alsnog geëlektrificeerd. Waarna de exploitatie in december 2017 naar Syntus overgaat en NS geen dieselmaterieel meer nodig heeft.

Op 19 juli 1867, vier jaar na de oprichting van het Internationale Rode Kruis, tekent koning Willem III het Koninklijk Besluit tot oprichting van eene Nederlandsche vereeniging tot het verleenen van hulp aan zieke en gewonde Krijgslieden in tijd van oorlog. Met dit besluit heeft ook Nederland een eigen Rode Kruis-vereniging. In 2017 bestaat het Nederlandse Rode Kruis 150 jaar en zijn er diverse activiteiten zoals een reizende tentoonstelling die op diverse evenementen neerstrijkt. Daarnaast is er een speciale jubileumtrein. Museumstel 766 van de Stichting Hondekop is voor de gelegenheid begin mei in Onnen voorzien van een speciale bestickering. Opvallend detail is dat de 766 voor het eerst in twintig jaar weer NS-logo's draagt aangezien NS één van de partners van het jubileum is.

Hoewel de treinstellen alleen bij overbrengingen te zien zijn, vormen de Noorse treinstellen van het type BM73 van halverwege 2014 tot halverwege 2017 een opvallende verschijning op het Nederlandse spoorwegnet. In mei 2014 wordt bekend dat NedTrain Haarlem de opdracht krijgt voor de mid-life revisie van de twintig treinstellen van de NSB. De blauwe en rode treinstellen worden ombeurten via Zweden en Denemarken naar Bad Bentheim gebracht waarna diverse Nederlandse vervoerders de laatste kilometers naar de Haarlemse werkplaats verzorgen. Na enkele maanden verlaten ze het land weer via dezelfde weg, maar met geheel nieuw interieur en een rood-grijze kleurstelling. Op 6 mei 2017 verlaat de 73007 als laatste het land.

Op 12 april 2017 maakt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) bekend dat goederenvervoerder HSL Logistik niet langer op het Nederlandse spoor mag rijden. Het is de eerste keer dat de ILT met zo'n zware maatregel komt. De ILT stelt vast dat het vervoersbedrijf de veiligheid niet op orde heeft en daardoor de kans op ongelukken toeneemt. De vervoerder is bij liefhebbers vooral bekend door de inzet vano ude NS-locomotieven. HSL rijdt sinds de zomer van 2012 in Nederland voornamelijk met de opvallende zwartwit geblokte E-loc 1832. Ruim drie jaar na de start komt de 1304 bij HSL in dienst. De bruine locomotief raakt in februari 2016 echter defect en komt niet meer op de baan. Ook de 1254 rijdt in de winter van 2015/2016 enige tijd voor de vervoerder.