Vernieuwing Kamperlijntje van start

Op donderdag 12 januari 2017 is het officiële startsein voor de elektrificatie van de spoorlijn Zwolle - Kampen gegeven. Het zogenaamde Kamperlijntje wordt niet alleen geëlektrificeerd, ook het spoor wordt geheel vernieuwd. Daarnaast verdwijnt het goederenemplacement in Kampen en wordt het station gemoderniseerd. Tussen Zwolle en Kampen komt de nieuwe voorstadshalte Zwolle Stadshagen. Op de plek van de nieuwe halte onthullen vertegenwoordigers van ProRail, de provincie Overijssel en beide gemeenten het bouwbord met daarop de afbeelding van de nieuwe halte. In december 2017 is de vernieuwing van de 13 kilometer lange spoorlijn gereed en neemt Syntus de treindienst over van NS.

DM '90 3446 rijdt op 13 maart 2016 Kampen binnen. Op de voorgrond is het uitgebreide emplacement te zien.De Nederlandsche Centraal Spoorweg Maatschappij neemt het huidige Kamperlijntje in mei 1865 als laatste deel van de zogenaamde Centraalspoorweg tussen Utrecht, Amersfoort, Zwolle en Kampen in gebruik. In 1890 nemen de Staatsspoorwegen de verbinding over. Twee jaar later komt na lang onderhandelen een eind aan de rechtstreekse treindienst tussen Utrecht en Kampen waarbij alle treinen in Zwolle moeten kopmaken. Voortaan is de lijn Zwolle - Kampen een zelfstandige verbinding. Ondanks diverse plannen om de spoorlijn te verdubbelen en te elektrificeren, blijft het één van de laatste diesellijnen van NS. Met het oog op de Hanzelijn ten zuiden van Kampen ontstaan er plannen om de spoorlijn om te bouwen tot tramlijn. In 2013 is besloten af te zien van de tramlijn en het verbinding samen met de spoorlijn Zwolle - Wierden alsnog te elektrificeren en te moderniseren. Nadat de werkzaamheden aan de laatstgenoemde verbinding eind 2016 gereed zijn, starten de werkzaamheden aan het Kamperlijntje.

Op 29 november 2011 rijdt DM'90 3433 uit Kampen Zwolle binnen.Langs de spoorlijn komen zo'n 200 bovenleidingsmasten en diverse technische ruimten voor de energievoorziening. Het gehele traject wordt gemoderniseerd en voorzien van nieuwe spoorstaven, bielzen en grind. Tegelijkertijd worden alle sporen van het ongebruikte emplacement van Kampen opgebroken. Ook wordt de spoorlijn enkele tientallen meters ingekort en iets naar het zuiden verplaatst om plaats te maken voor het zogenaamde Spoorplein met uitzicht op de stad Kampen aan de overzijde van de IJssel. Bij de Zwolse wijk Stadshagen komt een nieuwe voorstadshalte. Door het verhogen van de baanvaksnelheid van 100 naar 140 km/u en de inzet van elektrisch materieel ontstaat hiervoor ruimte in de dienstregeling op het enkelsporige baanvak. Onder de halte komt een nieuwe tunnel voor voetgangers, fietsers en autoverkeer. Tenslotte wordt het nabijgelegen viaduct over de Zwolse Blaloweg wordt verhoogd.

Kijk voor meer informatie op de projectpagina op ProRail.nl