E-loc 1618 is na 17 jaar back on track

In maart 2000 gaat de NS-loc 1618 na slechts 18 dienstjaren als plukloc terzijde. Hoewel diverse keren een begin is gemaakt met het opknappen van de loc, duurt het maar liefst 17 jaar tot de 1618 weer in dienst komt. In 2008 gaat de locomotief over naar RailMotion en in 2015 wordt EETC de nieuwe eigenaar. De 1618 is samen met de 1619 en de 1621 bestemd voor het rijden van vakantietreinen. Omdat EETC deze ritten enkele maanden later staakt, komt de loc weer niet in dienst. Een jaar later verhuurt EETC het drietal aan goederenvervoerder Captrain. Eind 2016 start het opknappen van de 1618. Tegelijkertijd maakt de gehavende NS-huisstijl plaats voor de kleuren van Raillogix. Na enkele proefritten op 1 februari rijdt de locomotief op 4 februari 2017 voor het eerst in 17 jaar weer een echte goederentrein.

Een uur en twintig minuten na vertrek uit Amersfoort rijdt de 1618 met de graanwagens door Holten.E-loc 1618 komt in september 1981 bij NS in dienst. De locomotief gaat in maart 2000 als eerste locomotief uit de serie 1600 terzijde. Met de komst van de commerciële goederenvervoerders heeft NS Cargo voldoende locomotieven waardoor de Maastrichtse werkplaats de locomotief, die aan een reguliere onderhoudsbeurt toe is, als onderdelenleverancier kan gebruiken. Eind 2001 is de 1618 overgebracht naar de Tilburgse werkplaats om hier weer gecompleteerd te worden voor herindienststelling. Een jaar later staat de loc nog steeds bij de werkplaats en wordt nu ook administratief afgevoerd. In het voorjaar van 2004 is de 1618 alsnog hersteld om als prototype te dienen voor de overname door een Italiaanse vervoerder. Begin juni 2004 maakt de locomotief enkele meters op het terrein van het revisiebedrijf. Bovendien duwt de loc enkele dagen later een gestrande goederentrein naar Tilburg. In het voorjaar van 2005 wordt bekend dat de verkoop van de locomotieven aan de Italiaanse vervoerder niet doorgaat en de 1618 niet verder gereviseerd wordt.

De 1621 krijgt als enige van het drietal de besmettelijke huisstijl van Captrain. Na het afleveren van de 1618 staat de loc op het Amersfoortse emplacement.In december 2008 is de 1618 samen met negen soortgenoten verkocht aan RailMotion. RailMotion verhuurt vervolgens vier exemplaren aan ACTS dat enkele jaren later opgaat in HUSA Transportation. De overige zes exemplaren wachten vooralsnog op een eventuele reactivering. In 2014 zet RailMotion de locomotieven weer te koop. De locs verhuizen van de Rotterdamse Waalhaven naar Amersfoort en later naar Crailoo. Eind 2014 neemt EETC de rijvaardige 1619 en 1621 samen met de 1618 over voor het rijden van vakantietreinen. In februari 2015 rijdt de 1621 de eerste wintersporttrein voor de vervoerder. Nog geen twee maanden later maakt EETC bekend te stoppen met het rijden van vakantietreinen.

De 1619 is sinds begin 2016 één van de meest opvallende verschijningen op het Nederlandse spoorwegnet. Vanaf februari 2017 heeft de loc concurrentie van de 1618 die in tegenstelling tot de 1619 rode roosters heeft. Op 24 juli 2016 rijdt de 1619 bij Diepenveen met een lege autotrein naar Bad Bentheim.Vanaf december 2015 verhuurt EETC het drietal aan goederenvervoerder Captrain. De 1621 komt die maand als eerste weer in dienst. Begin januari 2016 krijgt de loc de lichtgrijze huisstijl van Captrain. Enkele dagen later komt ook de 1619 weer in dienst. De locomotief heeft de opvallende zwart-grijs-rode huisstijl van opdrachtgever Raillogix.

Na de herindienststelling rijdt de 1618 regelmatig naar Bad Bentheim. Zo is de loc op 12 februari 2017 bij Hengelo met een autotrein onderweg naar de Duitse grensplaats.Eind 2016 begint ook de opknapbeurt van de 1618. Op 1 februari 2017 is de locomotief met enkele proefritten aan het publiek gepresenteert. De loc heeft vrijwel dezelfde huisstijl als de 1619. Alleen zijn de roosters rood in plaats van zwart. De locomotief die bij NS onder de naam 'Almelo' rijdt, draagt voortaan de naam 'Hans Broere', genoemd naar de overleden vader van Raillogix manager en initiatiefnemer van dit project, Raymond Broere.

Op 4 februari brengt Captrain 1621 de 1618 van de Kijfhoek naar Amersfoort vanwaar de 1618 later die dag met een lege graantrein naar Bad Bentheim vertrekt. Het is voor de locomotief de eerste echte goederentrein in bijna 17 jaar.