Plannen modernisering Maaslijn bekend

In april 2015 nemen ProRail en de provincies Gelderland, Noord-Brabant en Limburg het besluit de spoorwegverbinding tussen Nijmegen, Venlo en Roermond te elektrificeren en te moderniseren. De daaropvolgende periode starten de diverse voorbereidingen en procedures. Begin 2017 worden de diverse plannen ook landelijk bekend gemaakt via een speciale projectpagina op internet. Naast de elektrificatie van het gehele traject worden ook verschillende baanvakken van een tweede spoor voorzien en worden enkele bogen verruimd. Tenslotte krijgt Grubbenvorst voor het eerst in 85 jaar weer een station. Volgens plan gaat Arriva eind 2020 met de eerste elektrische treinen over de Maaslijn rijden.

Veolia-treinstel 354 rijdt op 7 april 2013 op het dubbelsporige baanvak tussen het huidige en het voormalige station van Tegelen als stoptrein van Nijmegen naar Roermond.De spoorlijn die nu bekend staat als de Maaslijn bestaat uit de zogenaamde Heilige Lijn of Maaslijn tussen Nijmegen en Blerick uit 1883 en het baanvak Blerick - Roermond van Staatslijn E uit 1865. De enkelsporige verbinding is met name voor het kolenvervoer lange tijd een belangrijke schakel tussen Noord- en Zuid-Nederland. Ook rijden tot de Tweede Wereldoorlog doorgaande treinen uit Amsterdam via de verbinding naar Zuid-Limburg, België, Luxemburg en zelfs Zwitserland. En hoewel de breedte van het baanlichaam het vrijwel overal toelaat, blijft de verbinding ondanks het grote vervoersaanbod van de eerste decennia altijd enkelsporig. Alleen het baanvak Nijmegen - Mook-Middelaar is in 1912 van een tweede spoor voorzien.

Plannen om ook het baanvak Venlo - Roermond van een tweede spoor te voorzien, vinden door de economische crisis in de jaren '30 geen doorgang. Ook de vooroorlogse plannen om de, vooral voor het goederenvervoer nog belangrijke lijn, in 1951 te elektrificeren gaan niet door. Uiteindelijk is de Maaslijn in 1960 wel van moderne beveiliging voorzien. Eind jaren '80 zijn er in het kader van het ambitieuze toekomstplan Rail 21 opnieuw plannen om de verbinding te elektrificeren en over de gehele lengte te verdubbelen. Net als de meeste plannen van Rail 21 zijn de plannen voor de Maaslijn niet uitgevoerd. Halverwege de jaren '90 is de verbinding Nijmegen - Roermond wel opgeknapt om een sneltreindienst en de inzet van het nieuwe Dieselmaterieel '90 mogelijk te maken. Door enorme reizigersgroei is de Maaslijn inmiddels één van de drukste enkelsporige spoorlijnen in Nederland. Vooral het noordelijke deel tussen Nijmegen en Boxmeer zit al enkele jaren aan de grenzen van de capaciteit.

In december 2016 neemt Arriva de treindienst op de Maaslijn over van Veolia. De vervoerder neemt bovendien alle treinstellen van de vervoerder over. De stellen zijn vooralsnog alleen van stickers van Arriva voorzien. Zo nadert GTW-treinstel 355 op 15 januari 2017 als stoptrein van Nijmegen naar Roermond in Veolia-kleuren station Mook-Molenhoek.Met het project 'de Maaslijn' willen ProRail en betrokken provincies het openbaar vervoer op de spoorlijn aanzienlijk verbeteren. De inzet van elektrische treinstellen is bovendien vriendelijker voor het milieu en goedkoper in exploitatie. Naast de elektrificatie van de spoorlijn wordt het spoor tussen de oprit van de Maasbrug bij Katwijk en het station van Cuijk, ten noorden van  station Boxmeer, ten zuiden van de stations Vierlingsbeek en Venray en tussen Reuver en Swalmen verdubbeld. Ook wordt een aantal bruggen, viaducten en overwegen aangepast en een drietal bogen verruimd om een hogere snelheid en frequentie mogelijk te maken. Tenslotte krijgt Grubbenvorst weer een station. De laatste treinen stoppen hier in 1935.

Vanaf 11 december 2016 rijdt Arriva met de eerste FLIRT-treinstellen in Zuid-Limburg. Op 24 december dat jaar rijdt treinstel 461 als sneltrein van Heerlen naar Maastricht Randwyck station Klimmen-Ransdaal voorbij.De elektrificatie en modernisering van de Maaslijn is volgens plan eind 2020 gereed. Bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2021 start Arriva met de elektrische treindienst op de verbinding. Hiervoor heeft de vervoerder bij Stadler inmiddels dertien driedelige treinstellen van het type FLIRT3 besteld. De serie is een vervolg op de tweewagenstellen die vanaf december 2016 in de Zuid-Limburgse treindiensten van de vervoerder rijden. Tot december 2020 rijdt Arriva met de oude GTW-treinstellen van Veolia en een aantal opgeknapte LINT-treinstellen op de Maaslijn.

Zie voor meer informatie, kaarten en tijdslijnen de website deMaaslijn.nl