De laatste weken van de Hoekse Lijn

In de nacht van 31 maart op 1 april 2017 rijdt de laatste reizigerstrein op de Hoekse Lijn. De spoorlijn wordt na het staken van de treindienst omgebouwd tot hoogwaardige metrolijn en toegevoegd aan het Rotterdamse metronetwerk. Op 26 maart rijdt NS met historische treinstellen pendelritten op de vroegere internationale hoofdlijn. In september 2017 gaan de eerste metro's rijden en herinnert nog weinig aan de lange tijd zo belangrijke schakel in het Europese spoorwegnet.

Korte tijd rijdt ook het SLT-materieel op de Hoekse lijn. SLT 2415 staat op 5 juni 2010 in Hoek van Holland Strand gereed voor vertrek naar Rotterdam Centraal.Voor een snelle verbinding tussen Engeland en het Europese vasteland legt de overheid begin jaren '90 van de negentiende eeuw de spoorlijn Schiedam - Hoek van Holland aan. De spoorlijn groeit uit tot belangrijke schakel in één van de snelste en meest gebruikte verbindingen tussen Londen enerzijds en steden als Berlijn, Warschau en Moskou anderzijds. Na de Eerste Wereldoorlog loopt het belang van de verbinding terug en maken vooral toeristen gebruik van de internationale treinen en veerboten. Intussen groeit de spoorlijn uit een belangrijke verbinding voor forensen tussen Maassluis, Vlaardingen, Schiedam en Rotterdam. De verbinding is dan ook als zodanig al sinds 1935 elektrisch berijdbaar. Daarnaast neemt NS in de jaren '60 en '70 verschillende voorstadshaltes in gebruik.

Eén van de karakteristieke punten van de lijn is de bovenleidingloze spoorbrug in Maassluis. Op 4 juni 2016 rijdt Materieel '46-treinstel 273 van het Spoorwegmuseum tijdens een excursie vanuit Hoek van Holland over de brug Maassluis binnen.Door de toenemende populairiteit van het vliegverkeer en de opening van de Kanaaltunnel neemt het internationale treinverkeer naar Hoek van Holland steeds verder af. Zo'n honderd jaar na de opening van de spoorlijn verdwijnen de laatste internationale treinverbindingen. Voor het voorstadsverkeer blijft de verbinding van groot belang. Zo rijden de laatste decennia in de spits elk uur maar liefst acht treinen tussen Rotterdam en Vlaardingen. Ook het vervoer naar het strand van Hoek van Holland kan met mooi weer op grote belangstelling rekenen. Nadeel is echter dat de afstand tussen eindstation Hoek van Holland Strand en de zee in de loop der jaren steeds groter is geworden.

Hoewel in Hoek van Holland diverse goederen- en rangeersporen in de loop der jaren verdwijnen, blijft het stationsemplacement dat na het staken van het internationale reizigersvervoer nog aanwezig is, samen met de perrons langs de kopsporen vrijwel onaangeroerd liggen. Wel verdwijnen in de loop der jaren de perronkappen van de ongebruikte perrons.

Het Stadsgewestelijk Materieel rijdt sinds de introductie in 1975 tot het staken van het treinverkeer vrijwel onafgebroken de reguliere treindienst op de Hoekse Lijn. Op 18 juli 2015 rijdt treinstel 2966 vanuit Hoek van Holland Strand, Hoek van Holland Haven binnen. Op station Hoek van Holland Haven liggen de sporen waar decennialang internationale treinen uit verschillende landen binnenkomen en vertrekken er sinds eind jaren '90 verwaardloosd bij. Terwijl de bovenleiding nog hangt, zijn de perronkappen jaren eerder verwijderd. Hoek van Holland 4 juni 2016. De ongebruikte sporen van Hoek van Holland Haven op 4 juni 2016. Op 18 juli 2015 staat SGM-treinstel 2956 in Hoek van Holland Strand klaar voor vertrek naar Rotterdam Centraal.

SLT 2434 passeert op 5 juni 2010 onderweg van Rotterdam naar Maassluis West de spoorbrug over de Delflandse Buitensluis bij station Vlaardingen Centrum. Rond de eeuwisseling ontstaan de eerste plannen om de Hoekse Lijn aan het Rotterdamse metronet toe te voegen. Op initiatief van de Stadsregio Rotterdam wordt de Hoekse Lijn getransformeerd tot Light Railverbinding en gekoppeld aan de Calandlijn van het RET-metronet. Hiervoor is in 2002 ten westen van station Schiedam Centrum al een aansluiting aangelegd. Eind 2015 beginnen de voorbereidende werkzaamheden. Na het staken van de treindienst wordt de spoorlijn in vijf maanden omgebouwd tot metrolijn. Bijzonder aan het project is dat het traject van Schiedam tot Maassluis toegankelijk blijft voor goederenvervoer. Hiervoor wordt bij de haltes Schiedam Nieuwland, Vlaardingen Oost en -West een zogenaamd strengelspoor langs de verbrede perrons aangelegd. Bij Vlaardingen Centrum en Maassluis passeren de treinen de perrons via een derde spoor. Bij het station Hoek van Holland Haven wordt het spoor enigzins recht getrokken. Nadat de eerste metro's rijden, wordt de lijn met ruim een kilometer verlengd naar het strand en verdwijnt het huidige eindpunt Hoek van Holland Strand.

De ombouw van de Hoekse Lijn tot metrolijn start op 1 april 2017 en is volgens plan op 1 september dat jaar gereed. In de nacht van 31 maart op 1 april dat jaar rijdt de laatste reizigerstrein over de spoorlijn en wordt op elk station officieel afscheid genomen van de trein. Na de laatste trein draagt NS de verbinding over aan de RET die in de maanden tot de start van de metrodienst ook het vervangende busvervoer verzorgt. Vijf dagen eerder, op zondag 26 maart, rijdt NS met diverse soorten historisch materieel op de Hoekse Lijn. Zo rijdt Materieel '54 treinstel 766 van Stichting Hondekop nog eenmaal een zogenaamde boottrein vanuit Amsterdam. Het treinstel rijdt vervolgens samen met Materieel '46-treinstel 273 en Plan V-treinstel 876 van Het Spoorwegmuseum volgens onderstaande dienstregeling pendelritten tussen Rotterdam en Hoek van Holland. Klik hier voor een aantal foto's van de historische ritten.

treinstel: 876 273 766 876 273 766 876 273 766 876 273 766   Bij defecten aan sprintermaterieel komt het sporadisch voor dat het Materieel '64 op de Hoekse Lijn verschijnt. Zo vertrekken 7 mei 2011 Plan V treinstellen 467 en 449 als vervangende sprinter vanuit Rotterdam Centraal naar Maassluis West. Op 26 maart 2017 maakt museumstel 876 haar opwachting op de verbinding.
Rotterdam Centraal     10:51 
    11:21 
   11:51    12:21   
    12:51   
    13:21   
    13:51   
    14:21   
    14:51   
    15:21     15:51     16:21   
Hoek van Holland Haven      
    11:44    12:14   
   12:44   
    13:44     14:14     14:44    
    15:44    
    16:44
Hoek van Holland Strand     11:18     13:18     15:18     16:18
 >
treinstel: 766 876 273 766 876 273 766 876 273 766 876 273 766
Hoek van Holland Strand     11:28 
    13:28     15:28     16:28
Hoek van Holland Haven     11:03   
    
   12:03     12:33     13:03   
    14:03     14:33     15:03    
    16:03    
    17:03   
Rotterdam Centraal     11:36 
    12:06   
   12:36  
    13:06     13:36     14:06     14:36     15:06     15:36     16:06   
    16:38   
    17:08     17:38

 

Zie voor meer informatie over de verbouwing de projectpagina op ProRail.nl en de projectpagina van Metropoolregio Rotterdam Den Haag