Ook Locon Benelux van het spoor

In december 2010 wordt Locon Benelux B.V. opgericht door Locon AG en Haetberting B.V.. De vervoerder heeft vanaf april 2011 een licentie om in Nederland te rijden. De vervoerder schaft voor het vervoer twee buiten dienst gestelde locomotieven uit de serie 1600 aan. De locs komen in juni 2011 als 9901 en 9902 in dienst. Later volgen nog acht locs uit de serie, waarvan er twee als plukloc dienen. Daarnaast schaft de vervoerder meer tweedehands materieel uit binnen- en buitenland aan. Vanaf 2016 verliest Locon veel vervoer en worden diverse locomotieven aan andere vervoerders verkocht. Nadat enkele maanden eerder al HSL Logistik van het Nederlandse spoorwegnet verdwijnt, wordt begin juli 2017 bekend dat ook Locon Benelux alle activiteiten staakt.

In de beginperiode rijden de eerste locomotieven van Locon in NS-kleurstelling rond. Zo is de 9901 is op 10 augustus 2012 even voor Olst onderweg met de dan nog dagelijkse afvaltrein van Apeldoorn naar Wijster.Op 2 april 2011 rijdt Locon voor het eerst met een goederentrein door Nederland. De daaropvolgende jaren breidt het takenpakket van de vervoerder zich snel uit. Naast een binnenlands netwerk naar de verschillende grensstations en het dan nog omvangrijke afvalvervoer, rijdt Locon ook diverse grensoverschrijdende treinen. Ook verschijnen de locomotieven van de vervoerder voor diverse gezelschapstreinen.

Locon loc 9702 is op 1 augustus 2013, één dag na de officiele indienststelling in Apeldoorn onderweg van het hoofdstation naar het terrein van de VAM.In juni 2011 komen de voormalige NS-locomotieven 1827 en 1834 onder de nummers 9901 en 9902 bij Locon in dienst. Behalve de nieuwe nummers verschijnt ook de naam van de vervoerder op de zijwanden. De locomotieven behouden hun gele kleurstelling, uiteraard zonder NS logo's. In november 2011 gaan ook de 1831 en 1836 over naar Locon en krijgen hierbij de nummers 9904 en 9905. In januari 2012 is de 9904 als eerste loc van Locon voorzien van de oranje-witte kleurstelling van de vervoerder. Later volgen ook de 9902 en 9905. In februari 2013 schaft Locon ook de 1828, 1833 en 1837 aan. De 1828 komt in juni dat jaar in de oranje kleurstelling van de vervoerder onder nummer 9906 in dienst. Op 1 november 2013 volgt de 1837 die het nummer 9903 krijgt. Begin 2014 gaan ook de 1824, 1829 en 1830 over naar Locon. Laatsgenoemde komt in april als 9908 in de oranje huisstijl van de goederenvervoerder dienst. Omdat Locon Benelux BV in Zwolle is gevestigd, krijgt de loc ook het stadswapen van Zwolle uit de NS-tijd terug. Terwijl de 1824 en de 1833 als onderdelenleverancier dienen, staat de 1829 sinds het najaar van 2014 als oranje 9909 in Amersfoort. Omdat de vervoerder in eerste instantie geen achtste locomotief nodig heeft, duurt het tot mei 2016 voordat de 9909 daadwerkelijk in dienst komt. Intussen krijgt de 9901 in februari 2015 ook de oranje huisstijl van de goederenvervoerder. Naast de locomotieven uit de serie 1600 heeft Locon ook enkele locomotieven uit de Baureihe 189 en diesellocomotieven van de types G1206 en V100. Tenslotte rangeren twee voormalige NS-locomotieven uit de serie 600 voor de vervoerder.

LOCON-loc 9904 verzorgt op 7 juni 2015 het laatste deel de rit van een gezelschapstrein van Hamburg naar 's-Hertogenbosch. De trein nadert hier station Almelo. De trein rijdt onder de vlag van Railexperts. De chartermaatschappij neemt twee jaar later de voormalige Locon-loc 9901 over. Tijdens de viering van 150 jaar spoorwegen in Zwolle is ook het stadswapen op Locon-loc 9908 onthuld. 's-Avonds keert de loc samen met collega's Locon 220 en 189 098 en een Plan E-rijtuig en loc 2205 van de SHD terug naar Amersfoort. Zwolle, 7 juni 2014. Op 7 juni 2015 rijdt LOCON-loc 9901 met een keteltrein van Bad Bentheim naar IJsselmonde door het spoorwegravijn van Baarn. Op 22 januari 2017 wacht Locon-loc 189 099 in Geldermalsen met een staaltrein naar Venlo op enkele passerende reizigerstreinen.

Op 13 april 2014 staat Locon-loc 9905 in Beverwijk te wachten op de volgende inzet.In de loop der jaren verdwijnt het meeste afvalvervoer per spoor. Vanaf de zomer van 2016 rijden de laatste vuiltreinen vanuit Crailoo en Apeldoorn niet langer naar Wijster maar naar Coevorden. Met het wegvallen van de meeste vuiltreinen is ook de inzet van de locomotieven beperkt. Diverse locomotieven zijn hierna verkocht aan andere vervoerders. Terwijl de meeste locs uit de serie 9900 al dan niet met een defect stilstaan, neemt Railexperts in juni 2017 de 9901 over.

Begin juli 2017 wordt bekend dat de rechtbank in Zwolle Locon Benelux BV failliet heeft verklaard en dat de vervoerder na ruim zes jaar alle activiteiten op het Nederlandse spoor staakt.