Vernieuwing Kamperlijntje vordert gestaag

Op donderdag 12 januari 2017 is het officiele startsein voor de elektrificatie van het Kamperlijntje gegeven. De dertien kilometer lange spoorlijn tussen Zwolle en Kampen wordt in elf maanden niet alleen geëlektrificeerd, ook wordt het spoor geheel vernieuwd. Daarnaast verdwijnt het goederenemplacement in Kampen en wordt het station gemoderniseerd. Tussen Zwolle en Kampen komt de nieuwe voorstadshalte Zwolle Stadshagen. De verbouwing van de spoorlijn gaat voortvarend van start. Zo resteert na enkele weken nog maar weinig van het uitgebreide goederenemplacement van Kampen. Na enkele maanden van voorbereidende werkzaamheden, is het baanvak van 5 juni tot en met 27 augustus gesloten voor de grootste aanpassingen. Hierna rijdt NS nog 3,5 maanden met dieselstellen onder draad.

Op de laatste dag voor de langdurige buitendienststelling rijdt DM'90 3439 als sprinter uit Kampen Zwolle binnen. Op de achtergrond zijn al diverse voeten voor de bovenleidingsmasten te zien. Zwolle, 4 juni 2017.Het Kamperlijntje wordt in navolging van de spoorlijn Zwolle - Wierden in 2017 geëlektrificeerd. Langs de dertien kilometer lange spoorlijn komen zo'n 200 bovenleidingsmasten en diverse technische ruimten voor de energievoorziening. Het gehele traject wordt gemoderniseerd en voorzien van nieuwe spoorstaven, bielzen en grind. Tegelijkertijd worden alle sporen van het ongebruikte emplacement van Kampen opgebroken. Ook wordt de spoorlijn bij het station enkele tientallen meters ingekort en iets naar het zuiden verplaatst om plaats te maken voor het zogenaamde Spoorplein met uitzicht op de stad Kampen aan de overzijde van de IJssel. Bij de Zwolse wijk Stadshagen komt een nieuwe voorstadshalte. Door het verhogen van de baanvaksnelheid van 100 naar 140 km/u en de inzet van elektrisch materieel ontstaat hiervoor ruimte in de dienstregeling op het enkelsporige baanvak. Onder de halte komt een nieuwe tunnel voor voetgangers, fietsers en autoverkeer. Tenslotte wordt het viaduct over de Zwolse Blaloweg wordt verhoogd.

Het kapotte stootjuk is het laatste restant van het tweede perronspoor dat verder al is opgebroken. Kampen, 4 maart 2017 Enkele opgestapelde stukken spoor wachten op afvoer. Kampen, 4 maart 2017 Ook het laatste spoor van het emplacement van Kampen zal spoedig verdwijnen. Kampen, 4 maart 2017 Een jaar eerder, op 13 maart 2016, rijdt DM '90 3446 Kampen binnen. Op de voorgrond is het uitgebreide emplacement te zien.

Tussen de lijnen naar de Hanzeboog en Kampen ligt een groot aantal bovenleidingsmasten klaar. Zwolle, 4 juni 2017.In de eerste maanden van 2017 vinden de voorbereidende werkzaamheden plaats. Zo is het omvangrijke emplacement van Kampen met uitzondering van één spoor opgebroken. Ook het tweede perronspoor dat de laatste decennia niet meer gebruikt is, verdwijnt deze periode. Na de modernisering van de spoorlijn resteert slechts één perronspoor en komt er geen passeer- of opstelmogelijkheid. Ook zijn op diverse plekken langs de baan betonnen voeten en bovenleidingsportalen neergelegd. Op 4 juni 2017 rijdt voorlopig de laatste trein op de Kamperlijn. Hierna gaat de spoorlijn bijna drie maanden dicht voor de grootschalige vernieuwing en de plaatsing van de bovenleidingsmasten en het aanbrengen van de bovenleiding.

De acht foto's hieronder tonen de situatie op 8 juli 2017, een maand na de buitendienststelling. Tussen het Zwolse station en het viaduct van de A28 staan al bovenleidingsmasten en is een deel van de bovenleiding gereed. Ook ligt hier al een stuk nieuw spoor. Ook vanuit Kampen vordert de elektrificatie gestaag. Tussen het station en 's-Heernbroek is de bovenleiding al grotendeels gereed. Het laatste spoor van het goederenemplacement wordt intussen gebruikt voor de stalling van een sleep zelflossers.

Het tijdelijke eindpunt van de bovenleiding vanuit Zwolle. Een machine voor de aanleg van de rails, even ten oosten van het viaduct van de A28. Nieuwe bielzen en een voet voor een bovenleidingsmast in Zwolle. Het viaduct over de Blaloweg in Zwolle.
Het spoorwegtracé gezien richting Stadshagen en Kampen. De zelflossers op het laatste spoor van het goederenemplacement van Kampen. Zicht op het nieuwe perronspoor en het brede perron van station Kampen Het nieuwe Spoorplein van station Kampen.

Informatiebord op station Zwolle, 4 juni 2017.Tijdens de werkzaamheden zet NS bussen in. Tijdens de Hanzedagen wordt ook alternatief busvervoer vanaf Kampen Zuid geregeld. Op 28 augustus 2017 hervat NS de treindienst op het baanvak met de vertrouwde DM'90-treinstellen, die hier net als tussen Zwolle en Enschede de laaste dieseldiensten voor NS verzorgen. In december neemt Keolis de treindienst op beide verbindingen over met nieuwe elektrische treinstellen van het type FLIRT3.