Nieuws

Ter versterking van het Sprinterpark doet NS in het voorjaar van 2015 bij het Zwitserse Stadler een spoedbestelling voor 58 treinstellen van het type FLIRT3. Naast het NS-materieel verschijnen de daaropvolgende jaren ook bij NS-dochterbedrijf Abellio, Arriva, Connexxion, Syntus en via enkele buitenlandse spoorwegmaatschappijen treinstellen van het type FLIRT3 op het Nederlandse spoorwegnet. De eerste treinstellen van NS komen in maart 2016 in Nederland aan. Na uitgebreide proef- en toelatingsprogramma's volgen de instructies voor het personeel. Volgens plan komen eerste treinstellen bij het ingaan van de dienstregeling 2017 op 11 december 2016 in dienst.

Begin oktober 2015 start de elektrificatie van het baanvak Zwolle - Wierden. Het veertig kilometer lange traject is in een periode van bijna een jaar van 900 bovenleidingsmasten, bekabeling en drie onderstations voorzien. Tot 24 oktober 2016 is het baanvak vooral in de avonduren gesloten en zet NS bussen in. Vanaf die dag is het baanvak elektrisch berijdbaar en verplaatsen de werkzaamheden zich naar het Kamperlijntje. Het duurt echter nog tot december 2017 totdat elektrische treinstellen Syntus de Buffels van NS vervangen.

Tussen 1934 en 1951 schaft NS bijna 170 diesel-elektrische locomotoren aan. Het mekkerende geluid van de uitlaatfluit geeft ze de bekende bijnaam 'sik'. Pas in 2007 gaan de laatste exemplaren buiten dienst. Tientallen sikken rijden dan al bij museumorganisaties. Nog meer exemplaren belanden als statisch object bij bedrijven en particulieren. Zo belandt de 297 voor de vestiging van Volker Stevin Rail & Traffic in Deventer. De loc staat ruim tien jaar weg te roesten voor de blauwe loods aan de Duurstedeweg. In oktober 2016 is de loc overgebracht naar het Havenkwartier. Hier wordt de locomotor opgeknapt om in de loop van 2017 als herinnering aan het Deventerse industriespoor op een restant van het spoor bij het kruispunt van de Hanzeweg en de Industrieweg te worden neergezet.

De NVBS bestaat in 2016 alweer 85 jaar. Om het lustrum te vieren, zijn er dat jaar diverse evenementen. De Stichting NVBS-Excursies organiseert op zaterdag 8 oktober bij de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij het evenement 'Andere Tijden'. Deze dag rijden GTW-treinstellen van Arriva, Hermes en Veolia en een Lint van Syntus een redelijk uitgebreide dienst op het baanvak van de VSM. Aan het begin en het einde van de dag worden de treinstellen samengebracht voor speciale fotomomenten. Voorafgaand aan het evenement is het mogelijk om met verschillende treinstellen naar Apeldoorn te reizen. Ook na afloop kan vanuit Beekbergen met verschillende treinstellen meegreden worden naar Apeldoorn en Arnhem.

In juli 1961 levert Werkspoor met het Treinstel Toekomst 501 het eerste treinstel van het Materieel '64 af. Na een succesvolle proefperiode volgen in 1964/1965 dertig vierwagenstellen en vanaf 1966 bijna 250 tweewagenstellen. Het Materieel '64 is decennialang het meest beeldbepalende materieel van NS. En terwijl eind jaren '80 de eerste plannen voor vervangend materieel ontstaan, duurt het tot 2003 voordat de eerste treinstellen worden afgevoerd. De afvoer gaat zo geleidelijk dat in de loop der jaren nog verschillende deelseries compleet zijn gerenoveerd. Ondanks een materieeltekort besluit NS dat de laatste stellen bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2016 uit dienst gaan. Een aantal stellen blijft het hierna nog actief als reserve. Op woensdagochtend 30 maart 2016 rijden de laatste stellen in de reizigersdienst. Op 25 september dat jaar vindt het officiële afscheid plaats.