Nieuws

In de zomer van 2016 start de metamorfose van drie monumentale stationsgebouwen langs Staatslijn A, de verbinding tussen Arnhem, Zwolle en Leeuwarden. De stationsgebouwen van Deventer, Zwolle en Meppel worden in de laatste maanden van 2016 en begin 2017 opgeknapt en zoveel mogelijk van de hisorische kleurstelling voorzien. Het drietal behoort tot de zogenaamde Collectie van vijftig stationsgebouwen die samen het verhaal van de geschiedenis en de architectuur van de Nederlandse stations vertellen. Met de metamorfose willen NS en ProRail de waarde van deze beeldbepalende Rijksmonumenten benadrukken.

Op 11 december 20116 gaat bij alle vervoerders de nieuwe dienstregeling 2017 in. NS geeft aan dat de dienstregeling 2017 voor het eerst sinds 2007 volledig opnieuw is ontworpen. Het ingaan van de nieuwe dienstregeling betekent bovendien het afscheid van Veolia en de introductie van Arriva in Limburg. De vervoerder neemt alle baanvakken van Veolia en de sprinterdiensten van NS in de provincie over. Tussen Alphen aan den Rijn gaan de rood-grijze R-NET-treinen rijden. Ook op een groot aantal andere lijnen wijzigt de materieelinzet. Zo zetten zowel NS als Arriva vanaf december 2016 voor het eerst nieuwe treinstellen van het type FLIRT-3 in.

In december 2006 start Veolia Transport met het reizigersvervoer op de trajecten Nijmegen - Roermond en Maastricht - Heerlen - Kerkrade. De vervoerder rijdt de eerste jaren met oud NS-materieel en later met eigen treinstellen van het type GTW. Tien jaar later heeft de Veolia het verzorgingsgebied op het spoor niet verder uitgebreid en loopt de Limburgse concessie af. De treindiensten gaan in december 2016 samen met de Limburgse sprinterdiensten van NS over naar Arriva. Tegelijkertijd verdwijnt Veolia alweer van het Nederlandse spoorwegnet. Doordat Arriva alle GTW-treinstellen van de vervoerder overneemt maar uiteraard niet in één nacht kan overstickeren, blijft de huisstijl van Veolia nog enige tijd in Limburg te zien.

Begin oktober 2015 start de elektrificatie van het baanvak Zwolle - Wierden. Het veertig kilometer lange traject is in een periode van bijna een jaar van 900 bovenleidingsmasten, bekabeling en drie onderstations voorzien. Tot 24 oktober 2016 is het baanvak vooral in de avonduren gesloten en zet NS bussen in. Vanaf die dag is het baanvak elektrisch berijdbaar en verplaatsen de werkzaamheden zich naar het Kamperlijntje. Het duurt echter nog tot december 2017 totdat elektrische treinstellen Syntus de Buffels van NS vervangen.

Tussen 1934 en 1951 schaft NS bijna 170 diesel-elektrische locomotoren aan. Het mekkerende geluid van de uitlaatfluit geeft ze de bekende bijnaam 'sik'. Pas in 2007 gaan de laatste exemplaren buiten dienst. Tientallen sikken rijden dan al bij museumorganisaties. Nog meer exemplaren belanden als statisch object bij bedrijven en particulieren. Zo belandt de 297 voor de vestiging van Volker Stevin Rail & Traffic in Deventer. De loc staat ruim tien jaar weg te roesten voor de blauwe loods aan de Duurstedeweg. In oktober 2016 is de loc overgebracht naar het Havenkwartier. Hier wordt de locomotor opgeknapt om in de loop van 2017 als herinnering aan het Deventerse industriespoor op een restant van het spoor bij het kruispunt van de Hanzeweg en de Industrieweg te worden neergezet.