Nieuws

Hoewel herfst en winter altijd berucht zijn om hun onvoorspelbare werking op het spoorwegnet, leiden beide seizoenen mede dankzij de preventieve maatregelen van ProRail en de diverse vervoerders de laatste jaren nog amper tot overlast. In het eerste volledige weekend van januari 2017 gaat de winter van 2016/2017 echt van start. Sneeuw en ijzel zorgen in het hele land voor veel ongelukken en vertraging. Het treinverkeer rijdt echter nagenoeg volgens dienstregeling. Bijna een week later valt in grote delen van het land opnieuw een pak sneeuw. Ook nu zijn er weinig problemen op het spoor. In het oosten van het land blijft de sneeuw voor langere tijd liggen waardoor er weer echte winterse plaatjes gemaakt kunnen worden.

Op donderdag 12 januari 2017 is het officiële startsein voor de elektrificatie van de spoorlijn Zwolle - Kampen gegeven. Het zogenaamde Kamperlijntje wordt niet alleen geëlektrificeerd, ook het spoor wordt geheel vernieuwd. Daarnaast verdwijnt het goederenemplacement in Kampen en wordt het station gemoderniseerd. Tussen Zwolle en Kampen komt de nieuwe voorstadshalte Zwolle Stadshagen. Op de plek van de nieuwe halte onthullen vertegenwoordigers van ProRail, de provincie Overijssel en beide gemeenten het bouwbord met daarop de afbeelding van de nieuwe halte. In december 2017 is de vernieuwing van de 13 kilometer lange spoorlijn gereed en neemt Syntus de treindienst over van NS.

Per 11 december 2016 is het materieelpark van Arriva met enkele tientallen treinstellen uitgebreid. Bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2017 die dag, neemt Arriva de exploitatie van alle treindiensten van Veolia en de Limburgse sprinterdiensten van NS over. Hierbij gaat de complete vloot GTW-treinstellen en de twee LINT-treinstellen van Veolia over naar Arriva. De vervoerder laat bovendien voorafgaand aan de nieuwe dienstregeling zeven LINT-en opknappen. Ook bestelt Arriva maar liefst 37 nieuwe treinstellen van het type FLIRT3. De eerste vijftien treinstellen rijden vanaf 11 december voor de vervoerder in Zuid-Limburg. Tenslotte gaat ook Connexxion-treinstel 5037 over naar Arriva. Het treinstel rijdt vanaf 12 december onder nummer 525 op de Vechtdallijnen.

Op 7 december 2016 is het vernieuwde centraal station van Utrecht officieel in gebruik genomen. Utrecht Centraal is intussen het meest verbouwde station van Nederland. Niet alleen de uitbreiding van het spoorwegnet, maar ook het steeds groeiende reizigersaanbod, veranderende stedenbouwkundige- en infrastructurele inzichten en een grote brand zorgen ervoor dat het station vrijwel voortdurend in de steigers staat. Met de laatste, zes jaar durende, verbouwing is Utrecht Centraal klaar voor de toekomst en geschikt voor een groei naar 100 miljoen reizigers per jaar. In de tussentijd gaat ook het complete emplacement op de schop om de capaciteit van 100 naar 150 treinen per uur te verhogen.

In december 2006 start Veolia Transport met het reizigersvervoer op de trajecten Nijmegen - Roermond en Maastricht - Heerlen - Kerkrade. De vervoerder rijdt de eerste jaren met oud NS-materieel en later met eigen treinstellen van het type GTW. Tien jaar later heeft de Veolia het verzorgingsgebied op het spoor niet verder uitgebreid en loopt de Limburgse concessie af. De treindiensten gaan in december 2016 samen met de Limburgse sprinterdiensten van NS over naar Arriva. Tegelijkertijd verdwijnt Veolia alweer van het Nederlandse spoorwegnet. Doordat Arriva alle GTW-treinstellen van de vervoerder overneemt maar uiteraard niet in één nacht kan overstickeren, blijft de huisstijl van Veolia nog enige tijd in Limburg te zien.

Begin oktober 2015 start de elektrificatie van het baanvak Zwolle - Wierden. Het veertig kilometer lange traject is in een periode van bijna een jaar van 900 bovenleidingsmasten, bekabeling en drie onderstations voorzien. Tot 24 oktober 2016 is het baanvak vooral in de avonduren gesloten en zet NS bussen in. Vanaf die dag is het baanvak elektrisch berijdbaar en verplaatsen de werkzaamheden zich naar het Kamperlijntje. Het duurt echter nog tot december 2017 totdat elektrische treinstellen Syntus de Buffels van NS vervangen.