Nieuws

Hoewel de treinstellen alleen bij overbrengingen te zien zijn, vormen de Noorse treinstellen van het type BM73 van halverwege 2014 tot halverwege 2017 een opvallende verschijning op het Nederlandse spoorwegnet. In mei 2014 wordt bekend dat NedTrain Haarlem de opdracht krijgt voor de mid-life revisie van de twintig treinstellen van de NSB. De blauwe en rode treinstellen worden ombeurten via Zweden en Denemarken naar Bad Bentheim gebracht waarna diverse Nederlandse vervoerders de laatste kilometers naar de Haarlemse werkplaats verzorgen. Na enkele maanden verlaten ze het land weer via dezelfde weg, maar met geheel nieuw interieur en een rood-grijze kleurstelling. Op 6 mei 2017 verlaat de 73007 als laatste het land.

Op 12 april 2017 maakt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) bekend dat goederenvervoerder HSL Logistik niet langer op het Nederlandse spoor mag rijden. Het is de eerste keer dat de ILT met zo'n zware maatregel komt. De ILT stelt vast dat het vervoersbedrijf de veiligheid niet op orde heeft en daardoor de kans op ongelukken toeneemt. De vervoerder is bij liefhebbers vooral bekend door de inzet vano ude NS-locomotieven. HSL rijdt sinds de zomer van 2012 in Nederland voornamelijk met de opvallende zwartwit geblokte E-loc 1832. Ruim drie jaar na de start komt de 1304 bij HSL in dienst. De bruine locomotief raakt in februari 2016 echter defect en komt niet meer op de baan. Ook de 1254 rijdt in de winter van 2015/2016 enige tijd voor de vervoerder.

In de nacht van 31 maart op 1 april 2017 rijdt de laatste reizigerstrein op de Hoekse Lijn. De spoorlijn wordt na het staken van de treindienst omgebouwd tot hoogwaardige metrolijn en toegevoegd aan het Rotterdamse metronetwerk. Voorafgaand aan de sluiting van de verbinding rijdt NS op 26 maart met historische treinstellen pendelritten op de vroegere internationale hoofdlijn. In september 2017 gaan de eerste metro's rijden en herinnert nog weinig aan de lange tijd zo belangrijke schakel in het Europese spoorwegnet.

Vanaf 6 april 2017 laat Abellio de zogenaamde Rhein-IJssel-Express van Düsseldorf naar Emmerich doorrijden naar Arnhem. De treindienst is de vijfde regionale spoorwegverbinding tussen Nederland en Duitsland. Tot zo'n twintig jaar eerder is het beleid juist alleen gericht op de inzet van doorgaande treinen tussen de grote steden en zijn de meeste grensovergangen nog amper in gebruik of zelfs gesloten. De laatste regionale treindiensten zijn decennia eerder al geminimaliseerd tot een minimum van twee á drie treinen per dag. Rond de eeuwwisseling keert het tij en krijgt elke, voor het reizigersvervoer nog in gebruik zijnde grensovergang geleidelijk weer een intensieve regionale treindienst. Met de komst van de nieuwe verbinding tussen Hengelo en Bielefeld zijn in 2018 al deze grensovergangen weer in gebruik voor regionale reizigerstreinen.

In april 2015 nemen ProRail en de provincies Gelderland, Noord-Brabant en Limburg het besluit de spoorwegverbinding tussen Nijmegen, Venlo en Roermond te elektrificeren en te moderniseren. De daaropvolgende periode starten de diverse voorbereidingen en procedures. Begin 2017 worden de diverse plannen ook landelijk bekend gemaakt via een speciale projectpagina op internet. Naast de elektrificatie van het gehele traject worden ook verschillende baanvakken van een tweede spoor voorzien en worden enkele bogen verruimd. Tenslotte krijgt Grubbenvorst voor het eerst in 85 jaar weer een station. Volgens plan gaat Arriva eind 2020 met de eerste elektrische treinen over de Maaslijn rijden.

In maart 2000 gaat de NS-loc 1618 na slechts 18 dienstjaren als plukloc terzijde. Hoewel diverse keren een begin is gemaakt met het opknappen van de loc, duurt het maar liefst 17 jaar tot de 1618 weer in dienst komt. In 2008 gaat de locomotief over naar RailMotion en in 2015 wordt EETC de nieuwe eigenaar. De 1618 is samen met de 1619 en de 1621 bestemd voor het rijden van vakantietreinen. Omdat EETC deze ritten enkele maanden later staakt, komt de loc weer niet in dienst. Een jaar later verhuurt EETC het drietal aan goederenvervoerder Captrain. Eind 2016 start het opknappen van de 1618. Tegelijkertijd maakt de gehavende NS-huisstijl plaats voor de kleuren van Raillogix. Na enkele proefritten op 1 februari rijdt de locomotief op 4 februari 2017 voor het eerst in 17 jaar weer een echte goederentrein.