Nieuws

In april 2015 nemen ProRail en de provincies Gelderland, Noord-Brabant en Limburg het besluit de spoorwegverbinding tussen Nijmegen, Venlo en Roermond te elektrificeren en te moderniseren. De daaropvolgende periode starten de diverse voorbereidingen en procedures. Begin 2017 worden de diverse plannen ook landelijk bekend gemaakt via een speciale projectpagina op internet. Naast de elektrificatie van het gehele traject worden ook verschillende baanvakken van een tweede spoor voorzien en worden enkele bogen verruimd. Tenslotte krijgt Grubbenvorst voor het eerst in 85 jaar weer een station. Volgens plan gaat Arriva eind 2020 met de eerste elektrische treinen over de Maaslijn rijden.

In maart 2000 gaat de NS-loc 1618 na slechts 18 dienstjaren als plukloc terzijde. Hoewel diverse keren een begin is gemaakt met het opknappen van de loc, duurt het maar liefst 17 jaar tot de 1618 weer in dienst komt. In 2008 gaat de locomotief over naar RailMotion en in 2015 wordt EETC de nieuwe eigenaar. De 1618 is samen met de 1619 en de 1621 bestemd voor het rijden van vakantietreinen. Omdat EETC deze ritten enkele maanden later staakt, komt de loc weer niet in dienst. Een jaar later verhuurt EETC het drietal aan goederenvervoerder Captrain. Eind 2016 start het opknappen van de 1618. Tegelijkertijd maakt de gehavende NS-huisstijl plaats voor de kleuren van Raillogix. Na enkele proefritten op 1 februari rijdt de locomotief op 4 februari 2017 voor het eerst in 17 jaar weer een echte goederentrein.

Hoewel herfst en winter altijd berucht zijn om hun onvoorspelbare werking op het spoorwegnet, leiden beide seizoenen mede dankzij de preventieve maatregelen van ProRail en de diverse vervoerders de laatste jaren nog amper tot overlast. In het eerste volledige weekend van januari 2017 gaat de winter van 2016/2017 echt van start. Sneeuw en ijzel zorgen in het hele land voor veel ongelukken en vertraging. Het treinverkeer rijdt echter nagenoeg volgens dienstregeling. Bijna een week later valt in grote delen van het land opnieuw een pak sneeuw. Ook nu zijn er weinig problemen op het spoor. In het oosten van het land blijft de sneeuw voor langere tijd liggen waardoor er weer echte winterse plaatjes gemaakt kunnen worden.

Op donderdag 12 januari 2017 is het officiële startsein voor de elektrificatie van de spoorlijn Zwolle - Kampen gegeven. Het zogenaamde Kamperlijntje wordt niet alleen geëlektrificeerd, ook het spoor wordt geheel vernieuwd. Daarnaast verdwijnt het goederenemplacement in Kampen en wordt het station gemoderniseerd. Tussen Zwolle en Kampen komt de nieuwe voorstadshalte Zwolle Stadshagen. Op de plek van de nieuwe halte onthullen vertegenwoordigers van ProRail, de provincie Overijssel en beide gemeenten het bouwbord met daarop de afbeelding van de nieuwe halte. In december 2017 is de vernieuwing van de 13 kilometer lange spoorlijn gereed en neemt Syntus de treindienst over van NS.

Per 11 december 2016 is het materieelpark van Arriva met enkele tientallen treinstellen uitgebreid. Bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2017 die dag, neemt Arriva de exploitatie van alle treindiensten van Veolia en de Limburgse sprinterdiensten van NS over. Hierbij gaat de complete vloot GTW-treinstellen en de twee LINT-treinstellen van Veolia over naar Arriva. De vervoerder laat bovendien voorafgaand aan de nieuwe dienstregeling zeven LINT-en opknappen. Ook bestelt Arriva maar liefst 37 nieuwe treinstellen van het type FLIRT3. De eerste vijftien treinstellen rijden vanaf 11 december voor de vervoerder in Zuid-Limburg. Tenslotte gaat ook Connexxion-treinstel 5037 over naar Arriva. Het treinstel rijdt vanaf 12 december onder nummer 525 op de Vechtdallijnen.

Op 7 december 2016 is het vernieuwde centraal station van Utrecht officieel in gebruik genomen. Utrecht Centraal is intussen het meest verbouwde station van Nederland. Niet alleen de uitbreiding van het spoorwegnet, maar ook het steeds groeiende reizigersaanbod, veranderende stedenbouwkundige- en infrastructurele inzichten en een grote brand zorgen ervoor dat het station vrijwel voortdurend in de steigers staat. Met de laatste, zes jaar durende, verbouwing is Utrecht Centraal klaar voor de toekomst en geschikt voor een groei naar 100 miljoen reizigers per jaar. In de tussentijd gaat ook het complete emplacement op de schop om de capaciteit van 100 naar 150 treinen per uur te verhogen.