Duitse bedrijven

In de periode 1895-1910 legt de Bentheimer Kreisbahn vanuit Bad Bentheim via Nordhorn een spoorlijn naar Coevorden aan. Aan de andere zijde van Bad Bentheim is de verbinding in 1908 doorgetrokken naar Gronau. De spoorlijn slingert over een lengte van bijna 75 kilometer langs de Nederlandse oostgrens. De laatste anderhalve kilometer ligt in Nederland. Het traject tussen Bad Bentheim en Neuenhaus is in 1896 gereed. Het resterende baanvak naar Coevorden volgt in 1910. In Coevorden sluit de lijn aan op de spoorlijn Zwolle - Stadskanaal. In september dat jaar gaat het reizigersvervoer tussen Nederland en Duitsland van start. In januari 1911 volgt het goederenvervoer.

In de jaren '50 van de negentiende eeuw ontstaan grootse plannen voor de aanleg van een spoorlijn tussen Parijs en Hamburg. Om de verbinding zo kort mogelijk te maken loopt de geplande verbinding over Belgisch en Nederlands grondgebied. Internationale ontwikkelingen zorgen ervoor dat de spoorlijn pas twintig jaar later en door verschillende spoorwegmaatschappijen is aangelegd. De Cöln-Mindener Eisenbahn-Gesellschaft legt tussen 1867 en 1874 een nieuwe spoorlijn tussen Venlo en Hamburg aan. Gelijktijdig bouwt de spoorwegmaatschappij een zijtak tussen het Ruhrgebied en Haltern. De spoorlijn is tussen 1870 en 1874 in fases geopend. Eind 1874 is ook het baanvak Venlo - Wesel, als laatste deel van de verbinding tussen Venlo en Hamburg, gereed. Vooral de bouw van de Rijnbrug bij Wesel neemt veel tijd in beslag. Materiaalschaarste en het feit dat er forten ter verdediging van de brug gebouwd moeten worden, zorgen ervoor dat de CME het traject pas op 31 december dat jaar in gebruik neemt. Hoewel de gewenste verbinding tussen Parijs en Hamburg via Venlo hiermee gereed is, maakt het doorgaande internationale treinverkeer tussen de Franse hoofdstad en de Duitse havenstad al enkele jaren gebruik van de zijtak tussen Haltern en Keulen. Tussen Parijs en Keulen rijden de treinen via Luik en Aken.