Martijn van Vulpen

In oktober 1884 neemt de GOLS de spoorlijn Ruurlo - Hengelo in gebruik. Vanaf de jaren '20 wordt belang van de GOLS-lijnen al snel minder. In oktober 1936 staakt NS het reizigersvervoer tussen Boekelo en Hengelo. Een jaar later eindigt ook het reizigersvervoer op de rest van de verbinding. Verschillende baanvakken zijn diezelfde periode ook voor het goederenvervoer gesloten en opgebroken. In mei 1972 beëindigt NS het goederenvervoer op de resterende baanvakken buiten Hengelo. De Museum Buurtspoorweg neemt hierna het baanvak Haaksbergen - Boekelo in gebruik voor toeristische ritten. In Hengelo maakt de AKZO tot eind 2013 nog gebruik van een klein deel van de voormalige lokaallijn naar Boekelo.

In 1881 wordt de Geldersch-Overijsselsche Lokaalspoorweg-Maatschappij opgericht. In de daaropvolgende jaren legt de GOLS vanuit Winterswijk een net van lokaallijnen in de Achterhoek en Twente aan. De nieuwe spoorlijnen zijn voornamelijk bedoeld voor de aanvoer van kolen uit Duitsland naar de verschillende 'fabrieksplaatsen' in Oost-Nederland. De GOLS wil in eerste instantie in aansluiting op de NWS-lijn vanuit Winterswijk verbindingen naar Hengelo en Zevenaar aanleggen. Uiteindelijk legt de GOLS een lokaalspoornet van ruim 130 km aan en krijgt de doorgaande spoorlijn Ruurlo - Hengelo een aansluitende zijtak tussen Winterswijk en Neede. Beide verbindingen zijn in 1884 gereed. Na enkele succesvolle decennia rijden in 1937 de laatste reizigerstreinen over de verbinding. In 1972 is het goederenvervoer gestaakt. Vijf jaar later is de spoorlijn opgebroken.

In 1884 begint de Geldersch-Overijsselsche Lokaalspoorweg-Maatschappij met de aanleg van een net van lokaalspoorwegen in Twente en de Achterhoek. De spoorwegverbindingen zijn voornamelijk bedoeld voor de ontsluiting van de opkomende industrie in de regio's. Door de economische crisis in de jaren '30 en de concurrentie van vrachtwagen en autobus is het grootste deel van het netwerk van de GOLS al voor de Tweede Wereldoorlog gesloten. Uiteindelijk blijft alleen de spoorlijn Winterswijk - Zevenaar in gebruik. De verbinding is in juli 1885 geopend. Vanaf 1918 rijden de meeste treinen via de Rhijnspoorweg van en naar Arnhem. In 1999 neemt Syntus de treindienst tussen Winterswijk en Doentinchem over, twee jaar later volgt het traject Doetinchem - Arnhem. Nieuwe concessies zorgen ervoor dat de treindienst tussen Winterswijk en Arnhem eind 2012 overgaat naar Arriva en dat Hermes samen met Connexxion onder de naam Breng op doordeweekse dagen met pendeltreinen tussen Doetinchem en Arnhem gaat rijden.

De GOLS opent in juli 1885 de 18 kilometer lange spoorlijn Ruurlo - Doetinchem. In Ruurlo maakt de spoorwegmaatschappij gebruik van het bestaande station aan de lijn Zutphen - Winterswijk van de NWS. Het emplacement is dat jaar uitgebreid met extra sporen en een derde perron. De treindienst wordt net als op de andere GOLS-lijnen uitgevoerd door de HSM. NS staakt het reizigersvervoer op de verbinding in mei 1937. Tegelijkertijd verdwijnt het goederenvervoer van het baanvak Ruurlo - Zelhem. In juli 1942 wordt ook het goederenvervoer tussen Doetinchem en Zelhem beëndigd om de spoorlijn op te breken ten behoeve van de bezetter. In 1948 is het spoor tussen Doetinchem en Zelhem herlegd en opnieuw voor het goederenvervoer in gebruik genomen. In mei 1972 is de treindienst opnieuw gestaakt en het baanvak definitief opgebroken. Het tracé is hierna grotendeels in gebruik als fietspad.

In december 1885 opent de Geldersch-Overijsselsche Lokaalspoorweg-Maatschappij als zijtak van de spoorlijn tussen Ruurlo en Hengelo de ruim zes kilometer lange spoorlijn tussen Boekelo en Enschede. De lijn kruist de bestaande Staatslijn tussen Hengelo en Enschede ongelijkvloers en krijgt als eindpunt het nieuwe station Enschede Noord. Het is de laatste spoorlijn die de GOLS zelf aanlegt. In het verlengde van de verbinding Boekelo - Enschede legt de Lokaalspoorwegmaatschappij Enschedé-Oldenzaal in 1890 een spoorlijn naar Oldenzaal aan. De kilometrering van de nieuwe verbinding sluit aan op de lijn uit Boekelo. In 1903 opent de Ahaus - Enscheder Eisenbahn-Gesellschaft AG vanuit het nieuwe station Enschede Zuid een spoorlijn naar het Duitse Ahaus. De AE legt tussen de spoorlijn Boekelo - Enschede en het station Enschede Zuid verbindingslijn voor het goederenvervoer aan. De verbinding Enschede - Ahaus is vooral van belang voor het goederenvervoer en kent verder geen doorgaande reizigerstreinen over het GOLS-net.