Hogesnelheidslijn-Zuid

In juni 1988 presenteert NS het toekomstprogramma Rail 21, Sporen naar een nieuwe eeuw. In het programma zijn drie hogesnelheidslijnen opgenomen: de Zuiderzeelijn van Lelystad naar Groningen, de HSL-Oost tussen Amsterdam en Arnhem via de bestaande Rhijnspoorweg en HSL-Zuid tussen Amsterdam en de Belgische grens. Uiteindelijk is alleen de HSL-Zuid gerealiseerd. Volgens de prognose in 1988 rijden in 1998 de eerste hogesnelheidstreinen over de nieuwe lijn. Het duurt echter nog tot dat jaar voordat de definitieve plannen voor de verbinding zijn goedgekeurd. In 2006 is de spoorlijn tussen Hoofddorp en Rotterdam gereed. Vervolgens duurt het nog tot september 2009 voordat de eerste reizigerstreinen van de nieuwe verbinding gebruikmaken. De treindienst via de Hogesnelheidslijn wordt in eerste instantie uitgevoerd door High Speed Alliance BV, onderdeel van NS Hispeed. Vanaf december 2009 maakt de Thalys tussen Rotterdam en België gebruik van de HSL. In april 2011 neemt HSA ook de verbinding Rotterdam - Breda in gebruik.

HSA bestelt samen met de Belgische NMBS nieuw materieel dat speciaal is ontworpen voor de treindienst op de HSL. Door diverse oorzaken verdwijnt het materieel al na enkele maanden weer van de baan. Hierna is besloten de HSL vooral als verbindende schakel voor het binnenlandse treinverkeer te gebruiken. Vooralsnog zet NS bestaand materieel in.

DIENSTREGELING

E-loc 186.236 is één van de twee grijze locs in dienst van NS Hispeed. De loc is op 25 maart 2012 bij Nieuw Vennep onderweg als Fyra van Amsterdam Centraal naar Breda.Op 7 september 2009 gaat de treindienst op de HSL-Zuid van start. HSA rijdt eenmaal per uur tussen Amsterdam en Rotterdam. De treinen krijgen de naam Fyra en rijden alleen doordeweeks. Vanaf december dat jaar maakt ook de Thalys Amsterdam - Parijs tienmaal per dag gebruik van de Hogesnelheidslijn. Vanaf april 2010 rijden de Fyra-treinen ook in het weekend. Een half jaar later verhoogt HSA de frequentie naar een halfuursdienst. Vanaf april 2011 rijdt Fyra tussen Amsterdam en Breda.

In december 2012 breidt HSA het aantal treinen op de HSL-Zuid verder uit. Naast de Thalys en de halfuursdienst Amsterdam - Breda rijdt tien keer per dag de Fyra Amsterdam - Brussel Zuid via de HSL. Door diverse problemen heft NS Hispeed de laatstgenoemde verbinding in januari 2013 alweer op. Als alternatief laat de vervoerder een maand later weer via het conventionele spoor een intercity Den Haag HS - Brussel Zuid rijden. Door het negatieve imago is de Fyra-formule in december dat jaar vervangen door Intercity Direct. NS Hispeed is tegelijkertijd weer ondergebracht bij NS en heet vanaf juni 2014 weer NS International. De Intercity Direct krijgt geleidelijk de NS geel-blauwe NS-huisstijl. In de loop van 2015 verhoogt NS tussen Amsterdam en Rotterdam de frequentie geleidelijk naar een kwartierdienst. Bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2016 is de kwartierdienst definitief.

MATERIEELINZET

Op 26 mei 2014 rijdt E-loc 186 117 met een Intercity Direct van Amsterdam naar Breda in de buurt van Zoetermeer.HSA bestelt in 2004 samen met de NMBS negentien treinstellen van het type V250 voor de hogesnelheidslijn. Hoewel de eerste stellen in 2006 gereed zouden zijn, neemt de bouw meer tijd in beslag. Ondertussen start HSA in 2009 de treindienst op met Intercityrijtuigen en gehuurde TRAXX-locomotieven. De maximale snelheid van het materieel is beperkt tot 160 km/h. De Thalys tussen Amsterdam en Parijs rijdt over de HSL-Zuid met de daarvoor bestemde TGV-treinstellen.

Eind juli 2012 maakt NS Hispeed de eerste commerciële rit met een V250 treinstel over de HSL. De daaropvolgende maanden rijden de treinstellen diverse ritten in de reizigersdienst. Bij het ingaan van de dienstregeling 2013 rijden ze officieel alle Fyra-treinen tussen Amsterdam en Brussel. Halverwege januari 2013 zijn er zoveel incidenten met het materieel, dat de complete serie terzijde gaat en de treindienst Amsterdam - Brussel via de Hogesnelheidslijn tot nader order is opgeheven. De binnenlandse treinen over de HSL blijven met TRAXX locomotieven en Intercityrijtuigen rijden. Vanaf 2014 knapt NedTrain in Haarlem alle rijtuigen van het type op voor de dienst op de HSL. Met het oog op de uitbreiding van de dienstregeling bestelt NS bovendien 37 nieuwe locomotieven van het type.