LW - Spoorlijn Woerden - Leiden

De Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij krijgt in 1860 de concessie voor de aanleg van een spoorlijn van Leiden naar Woerden. In 1862 begint de spoorwegmaatschappij in Leiden de bouw van de brug over de Zijl. Korte tijd later wordt de aanleg van de spoorlijn door overheidsbemoeienis gestaakt. Ruim tien jaar later gaat een nieuwe concessie voor een spoorlijn tussen Woerden en Leiden naar de Spoorweg-Maatschappij Leiden-Woerden. In tegenstelling tot het ontwerp van de HSM en latere plannen, is de verbinding ten zuiden van de Oude Rijn aangelegd. De LW neemt de spoorlijn in oktober 1878 in gebruik. De exploitatie wordt verzorgd door de NRS. In 1887 zijn de bruggenhoofden en middenpijler van de onvoltooide brug over de Zijl gesloopt. De spoorlijn Woerden - Leiden is in 1950 geëlektrificeerd. De verbinding blijft grotendeels enkelsporig. Om de capaciteit van het baanvak uit te breiden is in 1985 bij Zoeterwoude een passeerspoor aangelegd.

Op 5 januari 2014 rijdt VIRM-treinstel 9565 onderweg naar Utrecht Alphen aan den Rijn binnen.DIENSTREGELING

Na de opening van de spoorlijn laat de NRS dagelijks enkele treinen tussen Leiden en Harmelen rijden. De treindienst wordt enkele jaren later doorgetrokken tot Utrecht. Het aantal treinen groeit langzaam tot zo'n tien per dag. Eind jaren '30 wordt de frequentie verhoogt naar een uurdienst tussen Leiden en Woerden. Het ene uur rijdt de trein door naar Amsterdam Weesperpoort en het andere uur naar Utrecht. Bovendien rijden vanaf 1934 enkele treinen van de nieuwe verbinding tussen Gouda en Alphen aan den Rijn van en naar Leiden. 

Het Materieel '64 vormt decennialang een vertrouwd beeld op de spoorlijn Woerden - Leiden. Met op de achtergrond het inmiddels gesloopte stationsgebouw van Alphen aan den Rijn staat op 5 januari 1996 treinstel 434 op spoor 2 klaar voor vertrek naar Gouda. Rechts vertrekken treinstellen 470 en 889 als stoptrein van Leiden naar Utrecht. Geheel links staat DE-loc 2382 gereed met een goederentrein naar Gouda.Na de elektrificatie van het baanvak laat NS de treinen tussen Leiden en Utrecht in een starre uurdienst rijden. Vanaf mei 1968 exploiteert NS het baanvak met het oog op Spoorslag '70 als modellijn. Naast de modernisering van stations en de inzet van nieuwe gele Plan V treinstellen is de treindienst uitgebreid met een sneltreindienst welke alleen in Alphen aan den Rijn en Woerden stopt. Wanneer de nieuwe dienstregeling van Spoorslag '70 van start gaat, verdwijnt de sneltreindienst weer en laat NS elk half uur een stoptrein tussen Leiden en Utrecht rijden. Na de opening van het passeerspoor bij Zoeterwoude zet NS tijdens de spitsuren weer enkele rechtstreekse treinen tussen Leiden en Gouda in. Vanaf december 2002 laat NS tijdens de avondspits drie sneltreinen van Utrecht naar Leiden rijden. Deze treinen stoppen alleen in Alphen aan den Rijn en Leiden Lammenschans.

'Tijd voor lezen'-treinstel 9514 passeert op 5 juni 2010 onderweg van Leiden Centraal naar Utrecht Centraal de brug over de Vliet bij station Leiden Lammenschans.In december 2006 laat NS alle treinen tussen Utrecht en Leiden als intercity rijden. Het enige verschil met de voorgaande dienstregelingen is dat de treinen de haltes tussen Utrecht en Woerden overslaan. Tegelijkertijd vervallen de extra spitssneltreinen. In december 2016 wordt de spitsdienst tussen Leiden en Gouda ingekort tot Alphen aan den Rijn.

MATERIEELINZET

Hoewel NS eind jaren '30 plannen heeft de moderne Dieseldrieën ook tussen Utrecht en Leiden in te zetten, duurt het nog tot 1950 voordat de stoomtractie van het baanvak verdwijnt. De extra treinen tussen Leiden en Gouda rijden in de jaren '30 wel met motorrijtuigen. Na de elektrificatie van het baanvak neemt het Materieel '46 de treindienst over. Ook ander elektrisch stroomlijnmaterieel verschijnt op het baanvak. Vanaf mei 1968 zet NS het nieuwe Materieel '64 tussen Leiden en Utrecht in. Hoewel de gele treinstellen speciaal zijn geselecteerd voor de inzet op de modellijn, verschijnen uiteraard ook groene treinstellen op het baanvak. De inzet van de treinstellen duurt ruim 38 jaar. Wanneer het traject in december 2006 aan het intercitynetwerk is toegevoegd, zet NS voornamelijk DD-IRM in tussen Leiden en Utrecht. Van 2008 tot eind 2012 rijdt een aantal treinen met ICM-treinstellen. In de zomer van 2013 nemen de treinstellen vrijwel de complete treindienst op het traject over. Omdat de treinen door beperkte perronlengtes vooral in de spits te weinig capaciteit kunnen bieden, rijdt NS vanaf eind 2013 weer een aantal treinen met het Interregiomaterieel. In september 2014 verdwijnt het ICM van het baanvak en nemen DDZ-treinstammen een deel de treindienst over. Ruim een jaar later rijdt NS vrijwel alle treinen weer met het DD-IRM.