Treinenkerkhof Raeren, zomer 2015

Even ten zuiden van Nederland bevindt zich het vervallen spoorwegemplacement van het Belgische Raeren. Het voormalige grensstation ligt onder andere aan de zogenaamde Vennbahn. Als spoorlijn vormt het tot de Eerste Wereldoorlog de belangrijkste verbinding tussen Aken en Luxemburg. Bijna 100 jaar later is het de naam van een bekende fietsroute dat een groot deel van het tracé volgt. Het emplacement is na het staken van het treinverkeer vrijwel onaangeroerd blijven liggen. Behalve het stationsgebouw, seinhuizen, rails en seinpalen is ook nog rollend materieel aanwezig. Onder het materieel bevinden zich drie voormalige NS-locomotieven uit de serie 2400.

Seinpaal langs de laatst berenden rails.Op zo'n vijftien kilometer ten zuidoosten van het Drielandenpunt op de Vaalserberg ligt het verlaten Belgische station Raeren. Het station ligt jarenlang aan de belangrijke internationale verbinding tussen Aken en Luxemburg en is bovendien het beginpunt van de zijtak naar Eupen. Het grensstation is voorzien van een redelijk groot emplacement. Na de Eerste Wereldoorlog veranderen de internationale betrekkingen en neemt het belang van de zogenaamde Vennbahn en de diverse zijlijnen langzaam af. In de eerste jaren na de Tweede Wereldoorlog is het reizigersvervoer gestaakt en wordt ook het goederenvervoer steeds minder van belang. In 1989 rijdt de laatste goederentrein door Raeren. Omdat op het emplacement een bedrijf aanwezig is dat oude locomotieven opknapt, blijft de spoorlijn tussen Eupen en Raeren nog in gebruik. Vrijwel het complete emplacement van het voormalige grensstation blijft ondertussen vrijwel onaangeroerd liggen. Terwijl er plannen zijn voor toeristische ritten tussen Stolberg, Raeren en Eupen is het baanvak Raeren - Kalterherberg sinds 2005 net als andere delen van de oude internationale spoorwegverbinding geasfalteerd en onderdeel van de zogenaamde Vennbahnradweg.

Het bedrijf dat locomotieven verbouwt is enkele keren doorverkocht, maar gaat rond 2010 failliet. De locomotieven die opgeknapt zouden worden, staan sindsdien samen met enkele rijtuigen op het emplacement. Onder het materieel bevinden zich drie ex-NS locomotieven uit de serie 2400. De 2413, 2424 en 2454 gaan in 1990/1991 terzijde en samen met 47 andere exemplaren over naar de SNCF. De Franse spoorwegen zetten de locs als serie 62400 in bij de aanleg van diverse hogesnelheidslijnen. De genoemde drie locomotieven blijven als laatste uit de reeks tot 2007 in dienst. Het drietal is in mei 2009 overgebracht naar Raeren om hier geschikt gemaakt te worden voor het smalspoornetwerk van Senegal. Door het faillisement van het bedrijf dat de locs zou opknappen, staan ze nog altijd in België.

In april 2016 gaat DE-loc 2424 over naar de Stoomtrein Goes-Borsele, een maand later gaat de 2454 over naar de Vereniging tot Behoud van Spoormaterieel in Haarlem. De locomotieven en keren hiermee na bijna 25 jaar terug in Nederland.

Een onherkenbaar rijtuig.  De drie voormalige NS-locs 2454, 2424 en 2413 Enkele railvoertuigen voor de voormalige werkplaats. Nogmaals de railvoertuigen voor de werkplaats.
Een tweetal Belgische rijtuigen, ooit bedoeld voor de inzet in toeristische treinen. Zicht op het emplacement. Het voormalige stationsgebouw van Raeren. Oude hectometerpaal. Rechts van de paal bevindt zich het drukbereden fietspad, de Vennbahnradweg.