Locomotiefremise Bad Nieuweschans

In 1877 laten de Staatsspoorwegen bij het grensstation Nieuwe Schans een polygonale locomotiefloods met draaischijf bouwen. De loods heeft twaalf compartimenten en biedt stallingsruimte aan acht grote locomotieven, een werkplaats en een smederij. In de twee buitentste compartimenten zijn een kantoor- en schaftruimte ingericht. Het gebouw doet tot 1935 dienst als stalling en werkplaats voor locomotieven. Hierna zijn de draaischijf en de meeste rails verwijderd en gebruikt de GADO de loods van 1948 tot 1980 als busremise. Van 1984 tot 1998 is het gebouw opslagplaats voor graan en oud papier. Hiervoor zijn de laatste rails verwijderd en krijgt de loods een betonvloer. Het gebouw is begin 21e eeuw opgeknapt en sinds 2004 verhuurd aan diverse ondernemingen.

Zicht op het grand café De Oude Remise. Bad Nieuweschans, 18 april 2015.Na het vertrek van de Noordelijke Graanhandel komt de leegstaande remise in handen van de gemeente Reiderland. Het gebouw, dat grotendeels nog in de originele staat verkeert, is niet veel later aangewezen als Rijksmonument. Op zoek naar een nieuwe bestemming verkoopt de gemeente het verwaarloosde gebouw aan de Stichting DBF. De stichting zet zich in voor leefbaarheidsprojecten in de noordelijke provincies en laat hiervoor de oude remise opknappen. In april 2004 is het gerestaureerde gebouw officieel weer in gebruik genomen. De stichting verhuurt de ruimtes sindsdien aan verschillende ondernemingen. Zo zijn er onder meer een grand café, verschillende organisaties, een kunstencentrum en een museum in het halfronde gebouw ondergebracht.

Zicht op de halfronde locomotiefloods en de spoorbrug over de Westerwoldse Aa op 18 april 2015.Hoewel de reizigerstreinen van Groningen naar Leer weer met grote regelmaat bij Bad Nieuweschans de grens overgaan is de remise de laatste stille getuige van het ooit omvangrijke emplacement van het meest noordelijke grensstation van Nederland. Het grote stationsgebouw is in 1973 gesloopt en de laatste ongebruikte sporen van het emplacement verdwijnen eind jaren '80 tegelijkertijd met de klassieke beveiliging.