Goederenloods Coevorden

Vijf jaar nadat de verbinding tussen Zwolle en Stadskanaal gereed is, krijgt Coevorden in 1910 via de Bentheimer Eisenbahn ook een verbinding met Duitsland. Datzelfde jaar laten de Staatsspoorwegen die de Nederlandse lokaallijn exploiteren een goederen- en douaneloods op het uitgebreide emplacement bouwen. Jarenlang wordt het gebouw zowel door Van Gend en Loos als de Bentheimer Eisenbahn gebruikt. Nadat Van Gend en Loos het goederenvervoer per spoor naar Coevorden heeft gestaakt en de douanefaciliteiten niet langer nodig zijn, gebruikt de Bentheimer Eisenbahn het gebouw nog als kantoor. Nadat de BE naar een eigen kantoor op het nabijgelegen industrieterrein verhuist, blijft het gebouw leeg achter.

In maart 2014 besluit de gemeente de oude goederenloods op te knappen en in te delen in diverse kleine werkruimtes. Ruim een jaar later is de restauratie van het gebouw gereed. Intussen zijn de sporen langs het gebouw opgebroken.

Detail van de opgeknapte goederenloods. Coevorden, 26 maart 2016. De goederenloods op 26 maart 2016. Rechts is het huidige emplacement van station Coevorden zichtbaar.