Stichting Stadskanaal Rail

Twee jaar nadat NS het laatste goederenvervoer tussen Veendam, Stadskanaal en Musselkanaal staakt, is de Stichting Stadskanaal Rail opgericht. De stichting start in 1994 met toeristische ritten op het baanvak Veendam - Stadskanaal - Musselkanaal.

Tijdens het eerste weekend van augustus 2015 rijden er volop treinen over de STAR-lijn. Zo staat in Stadskanaal links DL12 gereed met een trein naar Musselkanaal en is rechts Spurt 301 binnengekomen als Semslinie Express naar Groningen.De naam S.T.A.R. is een verwijzing naar de spoorwegmaatschappij STAR die in 1924 de spoorlijn tussen Stadskanaal en Ter Apel Rijksgrens in gebruik neemt. Elf jaar na de opening eindigt het reizigersvervoer op de verbinding alweer. Het goederenvervoer tussen Musselkanaal en Ter Apel verdwijnt begin jaren '70. Het duurt hierna nog tot 1990 tot NS ook het goederenvervoer naar Stadskanaal en Musselkanaal staakt. Het andere deel van de museumlijn is in 1910 door de NOLS in gebruik genomen. Op het baanvak Zuidbroek - Veendam - Stadskanaal rijden tot 1953 reizigerstreinen. Het goederenvervoer tussen Veendam en Stadskanaal stopt eveneens in 1990. Tussen Zuidbroek en Veendam blijven goederentreinen rijden en keert in 2011 ook het reizigersvervoer terug.

Het emplacement van Musselkanaal eindigt even voor de brug over de Valthermond met een lange sleep platte wagens.Langs de spoorlijn Veendam - Stadskanaal - Musselkanaal zijn vrijwel geen originele bouwwerken blijven staan. De NOLS-stationsgebouwen in Stadskanaal en Wildervank verdwijnen al in de jaren '70 en de grote STAR-stationsgebouwen in Nieuw Buinen en Musselkanaal en de kleinere variant in Stadskanaal Oost volgen rond 1990. In Veendam is het originele stationsgebouw nog aanwezig en in Musselkanaal staat bij de brug over de inmiddels drooggelegde Tweede Exloërmond nog een verscholen wachterswoning.

In 1997 neemt de STAR in Stadskanaal een werkplaats in gebruik. Het ontwerp is enigzins op een oud werkplaatsgebouw gebaseerd. Een jaar later neemt de stichting in Stadskanaal ook een nieuw stationsgebouw in gebruik. Ook het ontwerp van dit gebouw is gebaseerd op de ontwerpen van de NOLS-stations.

De foto's op deze pagina zijn gemaakt op 2 augustus 2015, tenzij anders vermeld. Deze dag rijden naast de treinen van de STAR ook treinen van Arriva op de museumlijn. Het 400-jarig bestaan van de Semslinie, de grens tussen Groningen en Drenthe en het 250-jarig bestaan van Het Stadskanaal zijn voor de vervoerder gelegenheid om enkele zogenaamde Semslinie Expressen tussen Groningen en Musselkanaal te rijden.

Met op de achtergrond het omvangrijke emplacement van Stadskanaal vertrekt Arriva-treinstel 301 naar Musselkanaal. Langs de lijn staat een groot aantal originele andreaskruizen. Zo ook bij de Drouwenerstraat in Stadskanaal. Nieuw Buinen is geen officiele halteplaats van de STAR. Het voormalige emplacement wordt echter wel gebruikt als kruisingsmogelijkheid. De spoorlijn tussen Stadskanaal en Musselkanaal ligt grotendeels langs de kaarsrechte Semsinie tussen Groningen en Drenthe. Een zicht op de spoorlijn tussen Musselkanaal en Nieuw Buinen. Links ligt Drenthe en rechts Groningen.
 Tussen Het Stadskanaal en het Drentse veengebied is een groot aantal zijkanalen aangelegd. Een groot deel van deze zogenaamde Monden is inmiddels weer (gedeeltelijk) gedempt. Zo ook de Tweede Exloërmond. De oorspronkelijke spoorbrug is echter bewaard gebleven. Ook de bijbehorende wachterswoning is, verscholen achter de dichte begroeiing, nog aanwezig.  STAR-loc 52 8060 loopt na aankomst uit Veendam onder grote belangstelling om in Musselkanaal.  Na een reis van bijna 2 uur is Arriva-treinstel 303 als Semslinie Express uit Groningen aangekomen in Musselkanaal.  Het emplacement van Musselkanaal wordt gebruikt voor het laten omlopen van locomotieven. Bovendien zijn er nog enkele sporen zoals rechts een deel van het spoor naar de vroegere spoordok.