Veluwsche Stoomtrein Maatschappij

De Veluwsche Stoomtrein Maatschappij start in 1975, 25 jaar na het beëindigen van het reizigersvervoer op het baanvak Apeldoorn - Dieren, met een stoomlocomotief en enkele rijtuigen toeristische ritten op het voormalige traject van de KNLS. Inmiddels beschikt de VSM over een grote collectie rollend materieel en is bij station Beekbergen een uitgebreid emplacement te vinden. Terwijl het goederenvervoer tussen Dieren en Eerbeek pas in 1984 is opgeheven, is in Apeldoorn ruim drie kilometer van het baanvak nog altijd in gebruik voor de afvoer van huisvuil. De het baanvak Apeldoorn - Apeldoorn VAM is dan ook voorzien van moderne beveiliging. De rest van het traject is zoveel mogelijk in de historische staat teruggebracht.

Enkele locomotoren en locomotieven staan op 28 mei 2012 in Beekbergen langs de draaischijf opgesteld.Langs de voormalige KNLS-lijn blijven de originele stationsgebouwen van Beekbergen en Eerbeek bewaard. Het stationsgebouw van Loenen, dat vrijwel gelijk is aan dat van Eerbeek, is in 1980 gesloopt. De treinen van de VSM stoppen wel in het dorp en ook het emplacement is nog altijd aanwezig. Voor bezoekers van de vele campings en bungalowparken in de regio neemt de VSM in de loop der jaren tussen Beekbergen en Loenen de halte Immenbergweg in gebruik.

VSM-loc 52 8053 rijdt op 1 augustus 2013 langs de restanten van het Apeldoornse industriegebied aan het begin van de spoorlijn.In Apeldoorn ligt de voormalige KNLS-lijn zo'n twee kilometer parallel aan het Apeldoornsch kanaal. Hierna buigt het kanaal langzaam af. In de loop der jaren ontstaat langs het kanaal en de spoorlijn een groot industriegebied. De spoorlijn kent dan ook verschillende bedrijfsaansluitingen. Deze zijn inmiddels allemaal verdwenen. Uitzondering is de aansluiting voor het vuilafvoervervoer, zo'n drie kilometer ten zuiden van het station. Hoewel de aansluiting uit 1971 nog altijd Apeldoorn VAM heet, bestaat het bedrijf als sinds 1999 niet meer en gaat het afval sinds de zomer van 2016 niet meer naar Wijster maar naar EVI aan de Duitse grens bij Coevorden. Tussen Apeldoorn en Apeldoorn VAM heeft de VSM een werkplaats.

Breng-treinstel 5048 rijdt op 8 oktober 2016 station Beekbergen binnen. Die dag rijdt vanwege het 85-jarig jubileum van de NVBS modern dieselmaterieel op de museumlijn.Aan de zuidzijde van Apeldoorn kruist Rijksweg A1 de spoorlijn met een viaduct. Hier houdt ook de parallel gelegen vierbaansweg Kayersdijk abrupt op. Vanaf dit punt straalt de enkelsporige VSM-lijn de sfeer van een lokaalspoorweg uit. In de flauwe boog naar Beekbergen zijn diverse onbewaakte overwegen en staat een groot aantal telegraafpalen langs de lijn.

Bij station Beekbergen herinnert, buiten het bewaarde stationsgebouw, nog weinig aan de kleine halte langs de vroegere lokaallijn. De VSM heeft op het grondgebied van het dorp Lieren, tegenover het stationsgebouw, in de loop der tijd een omvangrijk emplacement compleet met ontvangstgebouw en depot aangelegd. Ook is hier een oude draaischijf uit Duitsland te vinden. Uiteraard straalt het terrein zoveel mogelijk de klassieke sfeer van de museumlijn uit.

VSM-loc 52 3879 stoomt tijdens Terug naar Toen op 3 september 2016 met een lange reizigerstrein uit Apeldoorn naar Beekbergen. DE-loc 2459 is tijdens Terug naar Toen met een korte goederentrein onderweg van Apeldoorn VAM naar Beekbergen. Achter de loc is een van de telegraafpalen te zien. Lieren, 3 september 2016. Naast een groot aantal stoomlocomotieven beschikt de VSM ook over een ruim assortiment diesellocs. Zo staan op 14 mei 2015 achtereenvolgens de 2412, de 2299, de 636 en de 2530 op spoor 2 van het terrein van de VSM in Lieren. VSM-diesels 2299 en 2530 staan op 3 september 2016 werkloos op een kopspoor in Beekbergen. Op de achtergrond zit de 2459 achterop de goederentrein naar Apeldoorn.

Op 8 oktober 2016 rijdt Veolia-treinstel 358 langs het vertakkingssein van Loenen. Het moderne materieel rijdt die dag op de VSM-lijn ter gelegenheid van het 85-jarig jubileum van de NVBS.Buiten Beekbergen slingert de spoorlijn verder door het landelijke gebied aan de rand van de Veluwe. Ook hier kent de lijn weer een groot aantal onbewaakte overwegen. Aan de voet van het viaduct van de Rijksweg A50 ligt de halte Immenbergweg. Rondom de halte is een groot aantal campings en bungalowparken te vinden. Het is voor toeristen dan ook een aantrekkelijke opstapplaats. De stations Loenen en Eerbeek hebben kleine emplacementen. Het stationsgebouw van Loenen is in 1980 gesloopt. Rond het emplacement staan nog enkele klassieke seinpalen.

In Eerbeek is het bewaarde stationsgebouw net als in Beekbergen in gebruik als woonhuis. Aan de voorzijde van het gebouw nog een klein stuk straatspoor naar de lokale industrie aanwezig. Bij het station staan bovendien nog klassieke overwegbomen. Deze zijn helaas niet in werking.

DE-loc 636 passeert op 17 mei 2012 onderweg van Beekbergen naar Loenen bij Oosterhuizen een overweg.

Het emplacement van station Loenen, 23 juli 2012.

Loc 52 8053 pendelt tijdens Terug naar Toen 2012 met een goederentrein tussen Loenen en Eerbeek. Loenen, 2 september 2012.

Stoomloc 23 071 is op 22 juli 2012 tussen Eerbeek en Loenen onderweg naar Apeldoorn.

Een blik op de lokaallijn even buiten Eerbeek, 22 juli 2012

Het emplacement in Eerbeek bestaat uit drie bruikbare sporen. Eerbeek, 22 juli 2012. Voor het stationsgebouw is nog enkele tientallen meters straatspoor aanwezig. Het spoor is echter aan beide zijden doodlopend. Eerbeek, 22 juli 2012. Het behouden stationsgebouw van Eerbeek, 22 juli 2012