Museumstoomtram Hoorn - Medemblik

In 1884 wordt de Locaalspoorwegmaatschappij Hollands Noorderkwartier opgericht. In de daaropvolgende jaren legt de HN  tussen Hoorn en Medemblik een twintig kilometer lange lokaalspoorweg aan. De spoorlijn is op 3 november 1887 in gebruik genomen. In 1929 opent NS in Hoorn een speciaal depot voor het onderhoud van de nieuwe Motorrijtuigen. Met de inzet van de rijtuigen kan de exploitatie op diverse baanvakken in de regio goedkoper worden uitgevoerd. Zo rijden ze ook tussen Hoorn en Medemblik. Ondanks de goedkopere exploitatie staakt NS het reizigersvervoer per 31 december 1935. De eerste maanden van de Tweede Wereldoorlog is de spoorlijn tijdelijk in gebruik voor het vervoer van reizigers.

Voormalige LTM-loc 26 staat op 5 mei 2016 voor het depot in Hoorn.Terwijl het baanvak nog in gebruik is voor het goederenvervoer start de Tramweg Stichting in 1968 met toeristische ritten op het baanvak. In juni 1973 wordt vanuit de TS de zelfstandige Stoomtram Hoorn-Medemblik opgericht. Naast de toeristische ritten van de TS neemt de SHM ook het goederenvervoer tussen Hoorn en Medemblik over van NS. In 1979 rijden de laatste goederentreinen over het baanvak.

In april 2016 neemt de SHM het nieuwe stationscomplex in Hoorn in gebruik. Belangrijkste onderdeel is het nieuwe stationsgebouw. Rechts is het voormalige seinhuis van Kesteren te zien dat al langere tijd op het emplacement staat. Op de achtergrond het oude depot voor motorrijtuigen van NS, sinds jaar en dag in gebruik bij de SHM. Hoorn, 5 mei 2016.De SHM rijdt nog altijd met museumtrams over de lokaallijn. In tegenstelling tot andere museumspoorlijnen staat een groot deel van de historische stationsgebouwtjes nog altijd langs de lijn. Maar liefst zes van de acht exemplaren zijn bewaard gebleven. Ook één van de twee haltegebouwen is behouden. Daarnaast maakt de SHM als sinds het begin in Hoorn gebruik van het oude NS-depot voor motorrijtuigen. In 1985 is ook het seinhuis van Kesteren aan het Hoornse emplacement toegevoegd. Ook komen er enkel eenvoudige opslagloodsen voor het materieel.

Tot eind jaren '80 maakt de SHM net als voorheen de HN gebruik van de faciliteiten van het bestaande NS-station. Hierna komt er een eenvoudig ontvangstgebouw aan de noordzijde van het emplacement. In april 2016 neemt de SHM een nieuw stationsgebouw in gebruik. Het ontwerp is duidelijk gebaseerd op een historisch tramstation.

Even ten zuiden van Abbekerk maakt de lokaallijn een boog van meer dan 90 graden. Links op de achtergrond het vrijwel onherkenbare voormalige stationgebouw Abbekerk-Lambertschaag. Tussen Abbekerk en Oostwoud ligt de spoorlijn parallel aan de Broerdijksloot. Aan beide zijden van de spoorlijn en het water ligt de Broerdijk. Beide wegen zijn halverwege met elkaar verbonden. Op de foto de overweg in de verbinding tussen beide Broerdijken. De eenvoudige spoorbrug in de Klikjessloot. ProRail neemt de SHM-lijn net als diverse andere museumlijnen en ongebruikte spoorlijnen mee in de plaatsing van nieuwe hectometerpalen. Enkele exemplaren staan nog langs de baan zoals hier, even voor Oostwoud.
Even voor het voormalige station Midwoud-Oostwoud buigt de Broerdijksloot af en gaat deze onder de spoorlijn door. Van het station Midwoud-Oostwoud resteert vrijwel niets meer. Het gebouw is in 1970 gesloopt en het zijspoor is direct langs de hoofdlijn gelegd. Zicht op de lijn tussen Oostwoud en Twisk. Eind jaren '90 is het stationsgebouw van Twisk samen met het emplacement geheel gerenoveerd en zoveel mogelijk in oude stijl teruggebracht.

Tussen Twisk en Opperdoes ligt de zogenaamde Authentieke Mijl. Langs de museumlijn staat een werkende telegraafverbinding. Op 5 mei 2016 nadert dieselloc 101 met een goederentram vanuit Medemblik het station van Twisk. Naast een uitgebreide materieelcollectie beschikt de SHM ook over vier van de acht bewaarde stations- en haltegebouwen langs de lijn. De gebouwen van Wognum-Nibbixwoud, Twisk, Opperdoes en Medemblik zijn samen met de bijbehorende emplacementen zoveel mogelijk in de oorspronkelijke toestand teruggebracht. Zo is in Twisk het zijspoor langs de losweg herlegd. Ook staat er een originele Rijksbrievenbus.

Tussen de stations Twisk en Opperdoes ligt bovendien de zogenaamde Authentieke Mijl. Hier is de museumlijn tot in detail ingericht in de situatie van zo'n honderd jaar geleden. Beide stations zijn voor de onderlinge communicatie zelfs verbonden via een werkende telegraafverbinding.

Vanaf Medemblik bestaat de mogelijkheid om met het museumschip MS Friesland naar Enkhuizen te varen en vervolgens met NS naar Hoorn terug te reizen. Deze 'historische driehoek' is ook in tegengestelde richting te bereizen.

Toegang tot het stationsgebouw van Twisk. Rechts voor het gebouw staat het toiletgebouwtje. De gereconstrueerde losplaats van Twisk. Het stationsgebouw van Opperdoes met links het toiletgebouwtje. Perron en emplacement van Opperdoes.