Martijn van Vulpen

In december 1885 neemt de Geldersch-Overijsselsche Lokaalspoorweg-Maatschappij de ruim zes kilometer lange spoorlijn tussen Boekelo en Enschede in gebruik. De spoorlijn vormt een zijtak van de spoorlijn Ruurlo - Hengelo die een jaar eerder is geopend. Enkele jaren later legt de EO in het verlengde van de lijn uit Boekelo een spoorlijn naar Oldenzaal aan. Ten zuiden van Enschede komt in 1903 een verbinding naar de nieuwe lokaallijn naar het Duitse Ahaus. NS staakt het reizigersvervoer op het baanvak Boekelo - Enschede in oktober 1937. In 1972 komt ook een eind aan het goederenvervoer op de verbinding. De Museum Buurtspoorweg rijdt hierna nog tot 1974 toeristische ritten op het baanvak. De spoorlijn is hierna opgebroken om ruimte te maken voor de aanleg van de Rijksweg 35. Station Enschede Noord is nog tot 1987 per spoor bereikbaar.

Op 14 oktober 1884 neemt de Geldersch-Overijsselsche Lokaalspoorweg-Maatschappij vanuit Winterwijk de spoorlijn naar Neede in gebruik. Enkele maanden later verlengt de GOLS de spoorlijn in Winterswijk ruim een kilometer naar het nieuwe station van de spoorwegmaatschappij. Het grootste deel van het GOLS-net is nog voor de Tweede Wereldoorlog alweer voor het reizigersvervoer gesloten. In mei 1936 sluit het voormalige GOLS-station in Winterswijk. De treinen rijden voortaan via de voormalige NWS-lijn naar het station dat de spoorwegmaatschappij in 1879 heeft neergezet. In oktober 1937 staakt NS het reizigersvervoer tussen Winterswijk en Neede. In mei 1972 komt ook een eind aan het goederenvervoer tussen beide plaatsen. Vijf jaar later is de spoorlijn opgebroken.

In oktober 1884 neemt de GOLS de spoorlijn Ruurlo - Hengelo in gebruik. Na jaren van achteruitgang staakt NS in oktober 1936 het reizigersvervoer tussen Boekelo en Hengelo. Een jaar later eindigt ook het reizigersvervoer op de rest van de verbinding. Verschillende baanvakken, waaronder het baanvak Boekelo - Hengelo Zoutindustrie, zijn diezelfde periode ook voor het goederenvervoer gesloten en opgebroken. In mei 1972 staakt NS het goederenvervoer op de resterende baanvakken buiten Hengelo. De Museum Buurtspoorweg neemt hierna het baanvak Haaksbergen - Boekelo in gebruik voor toeristische ritten. In Hengelo zijn intussen in 1956 nieuwe aansluitingen naar het voormalige GOLS-station en de Koninklijke Nederlandse Zoudindustrie aangelegd. Eerstgenoemde aansluiting sluit in 1984. AKZO maakt nog tot eind 2013 nog gebruik van het bewaarde deel van de voormalige lokaallijn naar Boekelo.

Default Image

In april 1890 opent de Lokaalspoorwegmaatschappij Enschedé-Oldenzaal in het verlengde van de GOLS-lijn Boekelo - Enschede de spoorlijn van Enschede Noord naar Oldenzaal. De lijn eindigt in Oldenzaal even ten zuiden van de spoorlijn Almelo - Salzbergen bij het eigen stations van de EO. Tussen beide emplacementen ligt een verbindingsbaan. Aan deze verbindingsbaan wordt in 1903 een nieuw station in gebruik genomen. Naast de treinen van de EO stoppen hier ook de trams vanuit Losser en Gronau. Tussen Enschede en Losser rijden via Oldenzaal bovendien diverse 'tramtreinen'. Om niet te hoeven kopmaken, is in februari 1918 ten zuiden van Oldenzaal een 800 meter lang verbindingsspoor tussen beide lijnen geopend. Hoewel de tramlijn tot 1936 in gebruik blijft, is de verbindingsboog in oktober 1928 alweer gesloten en enkele jaren later opgebroken. Ondertussen is in mei 1934 het reizigersvervoer tussen Enschede en Oldenzaal gestaakt. De baanvakken tussen Enschede en Lonneker en het baanvak tussen Oldenzaal A.S. en de kalkzandsteenfabriek ten zuiden van de stad blijven geopend voor het goederenvervoer. De resterende drie kilometer wordt opgebroken.

In 1885 opent de GOLS de spoorlijn van Ruurlo naar Doetinchem. De 18 kilometer lange lijn is onderdeel van een omvangrijk netwerk van lokaallijnen door de Achterhoek en Twente dat rond dat jaar in gebruik is genomen. Een groot deel van het GOLS-netwerk is in de jaren '30 gesloten voor het reizigersvervoer. Op een aantal lijnen blijven tot in de jaren '70 goederentreinen rijden. Ook de 18 kilometer lange verbinding tussen Ruurlo en Doetinchem wordt in mei 1937 opgeheven voor het reizigersvervoer. Het baanvak Ruurlo - Zelhem wordt tegelijkertijd voor het goederenvervoer gesloten. Vijf jaar later wordt het goederenvervoer tussen Doetinchem en Zelhem op last van de bezetter gestaakt. Hierna is het baanvak opgebroken om de rails elders te gebruiken. In 1948 is de spoorwegverbinding hersteld. Hierna is het het traject tot in 1972 in gebruik voor het goederenvervoer. Enkele jaren later is ook dit laatste deel van de spoorlijn Ruurlo - Doetinchem opgebroken.

Default Image

Het voormalige stationsgebouw en bijgebouwen in Noordijk op 16 februari 2002.De Locaalspoorweg-Maatschappij Neede-Hellendoorn opent in 1910 de spoorlijn Neede - Hellendoorn. Het traject vormt een verbindende schakel tussen diverse lokaalspoorwegen in Oost-Nederland. Teruglopende reizigersaantallen, de opkomst van het vrachtverkeer en vooral de aanleg van het Twentekanaal zorgen ervoor dat de verbinding na 25 jaar wordt gesloten. Korte delen van het traject zijn nog tot 1973 gebruikt voor het vervoer van goederen.