Sporen naar België

Terwijl de aanleg van spoorlijnen in Nederland moeizaam op gang komt, kent België halverwege de negentiende eeuw al een uitgebreid spoorwegnet. Vanuit België zijn bovendien verschillende verbindingen naar Nederlandse grenssteden aangelegd. Naast de verbinding tussen diverse industrie- en havensteden en verschillende mijnbouwgebieden willen de diverse spoorwegmaatschappijen ook aantrekkelijke verbindingen tussen de grote Europese steden creëren. Door de afnemende concurrentie is een deel van de grensoverschrijdende verbindingen inmiddels weer gesloten.

SPOORLIJN HASSELT - EINDHOVEN

Ter hoogte van de vroegere kruising tussen de spoorlijn en de Hoogstraat is bij de bewaarde wachterswoning een monument neergezet. De spoorlijn ligt tot 1959 op de plek waar nu de appartementen staan. Eindhoven, 20 september 2015.In 1866 neemt de Compagnie du chemin de fer Liégeois-Limbourgeois et des prologements de spoorlijn van Hasselt via Valkenswaard naar Eindhoven in gebruik. De spoorwegmaatschappij wil samen met de Nederlandse Staatsspoorwegen een concurrerende verbinding tussen de Amsterdamse en Rotterdamse haven en het industrie- en mijnbouwgebied in de regio Luik creëren. Ook zijn er plannen voor doorgaande treinen naar Luxemburg en Bazel. uiteindelijk is de spoorlijn vooral van belang voor de ontsluiting van enkele mijnbouwgebieden in Belgisch Limburg en vindt er beperkt reizigersvervoer over de spoorlijn plaats. Het grensoverschreidende reizigersvervoer is in 1939 gestaakt. Twintig jaar later sluit NS de verbinding tussen Valkenswaard en Eindhoven. Het goederenvervoer vindt hierna nog tot 1973 via de nieuwe verbindingsbaan tussen Valkenswaard en Geldrop plaats. Terwijl de spoorlijn door Eindhoven direct na de sluiting is opgebroken, blijft het baanvak tussen het Belgische Neerpelt, Valkenswaard en Geldrop nog tot 1985 liggen.

Klik hier enkele foto's van het Eindhovense deel van het baanvak in 2015