Olst krijgt bij de opening van de Staatslijn Arnhem – Leeuwarden in 1866 een vergrote uitvoering van een waterstaatstation type vijfde klasse. In 1899 is één vleugel vergroot. Eind jaren ’30 sluit NS als bezuinigingsmaatregel een groot aantal stations. Bovendien kan zo de treindienst over doorgaande lijnen versneld worden. Zo verdwijnt ook Olst in mei 1936 uit het Spoorboekje. In juni 1940 is het station weer in de dienstregeling opgenomen.

Olst is één van de vele plaatsen waar in de jaren ’70 het oude inefficiënte stationsgebouw moet wijken. In tegenstelling tot vergelijkbare plaatsen komt hier na de sloop van het stationsgebouw in 1975 geen vervangende nieuwbouw. Op het perron is een glazen wachtruimte geplaatst. Op de plek van het vroegere stationsgebouw ligt een pleintje met de uiterst noodzakelijke functies als informatievoorziening een kaartautomaat.

Station Olst Ost
Opening: 1 oktober 1866
Sluiting 15 mei 1936
Heropening: 1 juni 1940
Spoorlijn(en): Arnhem – Zwolle – Leeuwarden km 53,1
Links: Sporenplan
NS Stationsinfo

Op de foto boven dit artikel het stationsplein van Olst op 22 maart 2022.