In december 1865 is het baanvak Nieuwe Diep – Alkmaar van Staatslijn K gereed. In Anna Paulowna is tegelijkertijd het standaardstation van het type vijfde klasse in gebruik genomen. Het station kent hoog middendeel met puntgevel en korte terugspringende hoge zijvleugels. In 1872 krijgt het stationsgebouw, net als de stations Heerhugowaard en Noord-Scharwoude aan dezelfde staatslijn, een lange lage zijgevel waarin de afdelingen voor de reizigers komen. Hier komt tevens de nieuwe hoofdentree. Aan de perronzijde komt een ruime luifel. De begane grond van het oorspronkelijke gebouw wordt ingericht voor de afhandeling van het goederenvervoer.

Terwijl veel stations van het type vijfde klasse in de loop der jaren zijn verhoogd, is de bovenverdieping van het stationsgebouw van Anna Paulowna halverwege de 20e eeuw afgebroken. Hierna is het dak van de nieuwe zijvleugel doorgetrokken over het resterende deel van het oude gebouw.

In 1971 maakt het gebouw plaats voor een nieuw standaardstation. Het zogenaamde plinttype is in de jaren ’60 en ’70 in diverse vergelijkbare plaatsen neergezet. Het rechthoekige gebouw bevat de noodzakelijke voorzieningen als loketten en een ruime wachtruimte en is grotendeels transparant. De gesloten bouwdelen zijn grotendeels met geglazuurde bakstenen uitgevoerd. Tussen het open en het gesloten bouwdeel komt aan de straatzijde een ogenschijnlijk losstaand geveldeel dat in sierverband is gemetseld. Het gebouw staat op een ‘zwevende’ betonplaat om de ruimte tussen straat- en perronniveau te visualiseren. Het platte dak van het station loopt uit in een royale luifel die de gehele betonplaat overkapt en zo tevens de verbinding tussen het stationsplein, het perrons en de toegang tot het gebouw.

Op de foto boven dit artikel het stationsgebouw van Anna Paulowna op zondagochtend 21 juli 2019.

Station Anna Paulowna Ana
Opening: 20 december 1865
Spoorlijn(en): Den Helder – Amsterdam km 12,1
Links: Sporenplan
NS Stationsinfo