In 1868 nemen de Staatsspoorwegen aan de spoorlijn Breda – Maastricht de halte Geleen in gebruik. In 1890 krijgt de halte een klein stationsgebouw met woning. Later zijn hier enkele dienstgebouwen aan toegevoegd. De komst van het tweede station in Geleen aan de lokaallijn tussen Sittard en Heerlen zorgt ervoor dat het bestaande station in 1895 de toevoeging SS krijgt. In 1913 wordt het station vernoemd naar de woonwijk waar het in ligt: Lutterade.

Begin jaren ’30 is het emplacement van Lutterade uitgebreid en krijgt het station een opvallend breed eilandperron. Op het perron komt in 1931 een grote overkapping met daaronder vier gebouwtjes. Naast dienstruimten zijn er in twee gebouwtjes wachtkamers voor 1e, 2e en 3e klasse reizigers en mijnwerkers. Met het oog op aardverschuivingen in het mijnbouwgebied zijn de gebouwtjes voorzien van een opvijzelinrichting. Hiermee kunnen de gebouwtjes bij eventuele verzakkingen weer op hoogte worden gebracht. De gebouwtjes hebben een stalen skelet dat rust op een betonnen onderbak. Vanaf mei 1954 staat het station als Geleen-Lutterade in het Spoorboekje.

Het complex is in 1975 gesloopt. Voor de benodigde voorzieningen plaatst NS in 1976 een zogenaamde sextant op het eilandperron. De rest van de ruimte is vooral opgevuld met groen. In 2006 is ook de sextant gesloopt en resteert een leeg plein met een kaartautomaat.

Station Geleen-Lutterade Lut
Opening: 25 april 1868
Sluiting: 15 mei 1938
Heropening: 1 mei 1940
Sluiting: 4 mei 1947
Heropening: 1 mei 1949
Spoorlijn(en): Maastricht – Venlo km 18,0
Links: Sporenplan
NS Stationsinfo

Op de foto boven dit artikel het brede, lege eilandperron van Geleen-Lutterade op 10 september 2015. Op de achtergrond de bomen die de plek van het oude stationscomplex verder accentueren.