In 2003 gaan de zeven proeftreinstellen ICM 0 bij NS buiten dienst. De helft van de stellen wordt gesloopt. Terwijl de middenbak van de 4007 in treinstel 4044 terechtkomt, worden de drie overgebleven treinstellen gebruikt oefenobject. De 4001 gaat in oktober 2004 naar de Kleefse Waard in Arnhem om dienst te doen bij de toenmalige bedrijfsbrandweer van AKZO. Het oudste ICM-treinstel blijft hier in redelijke staat decennialang bewaard.

In 1974 bestelt NS een proefserie van zeven moderne intercitytreinstellen. Het Intercitymaterieel krijgt aan beide zijden een opvallende doorloopkop waardoor reizigers en personeel tijdens de rit van treinstel kunnen wisselen. De treinstellen 4001-4007 komen in 1977 in dienst. Na een uitgebreid proefprogramma besluit NS in 1982 en later nog vier vervolgbestellingen te doen. De reeks ICM 0 wijkt in eerste instantie zoveel van de vervolgseries af dat de doorloopkop tussen de oude en nieuwe stellen de eerste jaren niet gebruikt kan worden. Bij de revisie halverwege de jaren ’80 is de protoserie zoveel mogelijk aangepast aan de nieuwe stellen. Het zevental krijgt hierbij onder andere nieuwe doorloopkoppen.

Omdat de proefstellen nog altijd van de vervolgseries afwijken en zo feitelijk een aparte materieelsoort vormen, besluit NS deze in 2003 terzijde te stellen. In 2004 zijn de 4002, 4003, 4006 en de kopbakken van de 4007 gesloopt. De middenbak van de 4007 vervangt de in 2002 grotendeels uitgebrande AB-bak van treinstel 4044. De drie overgebleven treinstellen zijn gebruikt als oefenobject. De 4001 gaat in oktober 2004 naar de Kleefse Waard in Arnhem om dienst te doen bij de toenmalige bedrijfsbrandweer van AKZO. De 4004 is een maand later overgebracht naar de Politieacademie in Ossendrecht. De kopbakken van de 4005 zijn in 2006 naar Stator, later Falck, in Utrecht overgebracht maar in 2009 en 2013 alsnog gesloopt. De middenbak van het stel staat tot mei 2017 in Amersfoort totdat deze gesloopt wordt.

In oktober 2018 is de oudste Koploper alweer 14 jaar in gebruik als oefenobject bij Brandweer Trainingscentrum Kleefse Waard. Op het voormalige AKZO-terrein staan naast het treinstel ook twee Duitse ketelwagens. De treinen maken deel uit van een oefendorp dat sinds het opheffen van de bedrijfsbrandweer van AKZO in 2008 voor de brandweer, bhv-trainingen en ProRail in gebruik is. De wagons en de rijtuigen van de 4001 worden regelmatig verplaatst door de industrieloc die nog op de Kleefse Waard aanwezig is. Het redelijk compleet gebleven emplacement op het afgesloten bedrijfsterrein wordt al jaren niet meer voor ander vervoer gebruikt. Bij de herinrichting van Arnhem Goederen in 2021 is de aansluiting van de stamlijn op de rest van het Nederlandse spoorwegnet verwijderd.

Terwijl collega 4004 door verschillende oefeningen al aardig gehavend is, blijft de 4001 nog vrijwel in de staat waarin het stel 15 jaar eerder terzijde gaat. Zo is het interieur zo goed als compleet en zitten alle ramen er nog in. Ook is nog een enkele koersrol te zien. Het treinstel is op 6 oktober 2018 tijdens een open dag voor het grote publiek te zien op Industriepark Kleefse Waard.

Update februari 2023: 4,5 jaar ziet de 4001 er meer gehavend uit. Zo is één set kopdeuren ogenschijnlijk te hard aangetrokken. De AB-bak ligt dan al meer dan een jaar op een zijkant op een ander deel van het Industriepark.

Op de foto boven dit artikel de kopbakken met daarnaast de middenbak van ICM 0-treinstel 4001 op Industriepark Kleefse Waard op 6 oktober 2018. Op de foto hierboven de twee kopbakken met gehavende deuren op 1 februari 2023.